Pravna država BiH: 454 krivična korupcijska djela, od toga 298 zloupotreba službenog položaja
Iz Ministarstva sigurnosti BiH ističu da posebno veliku prijetnju za BiH i dalje predstavljaju široko rasprostranjene koruptivne aktivnosti, a posebno sistemska korupcija.
"Koruptivne aktivnosti nisu samo puki pokušaji da se osigura neka nepripadajuća pogodnost, već gotovo uvijek završavaju uspjehom po incijatora korupcije i sa odgovarajućom kompenzacijom za onoga koji je određenu pogodnost inicijatoru nezakonito osigurao", stoji u Informaciji Ministarstva sigurnosti o stanju sigurnosti u BiH u 2014. godini.
U toku 2014. godine policijske agencije u BiH registrovale su ukupno 454 krivična korupcijska djela, što u odnosu na 2013. godinu predstavlja smanjenje broja za 6,19 posto.
Zloupotreba službenog položaja ili ovlasti u privredi preovladavaju kao najveća korupcijska krivična djela u BiH.
U 2014. godini registrovano je 298 takvih krivičnih djela, što predstavlja čak 43,6 posto svih korupcijskih krivičnih djela.
Na krivična djela primanja i davanja dara i drugih oblika koristi odnosi se 41 krivično djelo, što je blizu 9 posto od ukupnog broja krivičnih djela, a zatim slijede i druga krivična djela protiv poslovanja i sigurnosti platnog saobraćaja, te krivična djela iz oblasti poreza i carina.
Davanje mita nosiocima izvršne i sudske vlasti u BiH
U toku 2014. godine provedeno je 12 policijskih akcija s ciljem sprečavanja korupcijskih krivičnih djela, a izdvajaju se akcije kodnog naziva Gold, Koverta i Tref 2. Među uhapšenima su bili službenici Uprave za indirektno oporezivanje i Granične policije BiH, a u drugoj i poreski inspektor.
Iz Ministarstva sigurnosti BiH navode da posebnu prijetnju za BiH predstavlja "sprega organizovanog kriminala i korupcije".
"Činjenica je da je većina kriminalnih grupa kroz razgranatu mrežu veza već izgradila čvrste pozicije u različitim strukturama vlasti", stoji u Informaciji o stanju sigurnosti u BiH u 2014. godini.
U prošloj godini registrovani su brojni modaliteti i slučajevi zloupotrebe službenog položaja među kojim su odavanje informacija o akcijama sigurnosnih struktura BiH pojedinim sigurnosno-interesnim grupama i osobama, pomaganje pri prikrivanju ili uništavanju kompromitirajućih dokaza, davanje informacija o inspekcijskim kontrolama firmi i objekata koje provodi porezna uprava, niz različitih zloupotreba u kontekstu carinjenja robe, pružanje informacija lokalnim krijumčarima o rasporedu patrola policije na terenu, te o terminu i lokaciji najpogodnijoj za ilegalno prebacivanje robe preko državne granice, osiguravanje nesmetanog prijevoza preko određenih destinacija ili slično.
Naročito zabrinjavaju podaci koje je Obavještajno - sigurnosna agencija (OSA) prikupila, a prema kojima je jedan broj nositelja kriminalnih aktivnosti uspio davanjem mita u novcu i drugim vrijednostima pridobiti i pojedine nosioce izvršne i sudske vlasti.
"Na taj način oni su uspjeli stvoriti uvjete da i u nekoj fazi otkrivanja i dokazivanja počinjenih djela uspiju prikriti ili minimizirati štetne posljedice tih djela, teret i osude svedu na minimum ili zloupotrebom dvojnih državljanstava i drugih pravnih mogućnosti, sa kojim ih također upoznaju korumpirani službenici, u potpunosti izbjegnu sankcije", stoji u Informaciji.
Podaci OSA-e pokazuju da i kada budu poslani na izdržavanje zatvorske kazne neki od njih u kazneno-popravnim ustanovama pronalaze načine da preko korumpiranih zaposlenika isposluju različite pogodnosti tokom boravka, smanjenje dužine trajanja zatvorske kazne kao i da dalje, skoro nesmetano, upravljaju nelegalnim poslovima.
Novac za pogodnosti u kazneno-popravnim ustanovama
OSA je prikupila određeni broj podataka čiji sadržaji ukazuju na mogućnost kršenja zakona i koruptivne aktivnosti u nekim značajnim segmentima društvene djelatnosti u BiH.
Tako je identificirano koruptivno ponašanje pojedinih zaposlenika institucija zaduženih za nadzor državne granice, inspekcijskih organa, penoloških institucija, entitetskih i kantonalnih ministarstva, pojednih zaposlenika u bankama i privrednim komorama, viskoškolskim i zdravstvenim ustanovama, općinskim organima vlasti i slično.
"Prikupljeni podaci ističu koruptivno ponašanje ovih zaposlenika koji određenim vidom zloupotrebe svog položaja, uz određenu materijalnu stimulaciju, omogućavaju pojedincima ili osobama koje pripadaju organizovanim kriminalnim miljejima ostvarenje nekog prava ili vršenje nezakonitih radnji kao što je izbjegavanje ili znatno umanjenje plaćanja carine i poreza prilikom uvoza robe u našu zemlju ili omogućavanje krijumčarenja raznih vrsta robe, traženje dodatnog plaćanja pregleda robe i uzimanja određenih uvoznih artikala za sebe od pojedinih uvoznika, reketiranje malih uvoznika tekstilne i druge robe od kriminogenih osoba, a za račun pojedinih zaposlenika za kontrolu uvoza robe, uzimanje novčanih sredstava od potencijalnih kandidata prilikom konkursa za prijem u radni odnos, prilikom dodjele činova policijskih službenika i slično", stoji u Informaciji.
Pojedine ovlaštene osobe su uključene i u realizaciju nezakonitih poslova za osobe iz kriminalnog miljea i to ucjene, iznude i kamatarenje.
Nezakonite aktivnosti pojedinih zaposlenika u kazneno-popravnim ustanovama vidljive su kroz omogućavanje određenih pogodnosti osobama koje služe zatvorsku kaznu za određeni novčani iznos, poput učestalih izlazaka vikendom, izbjegavanja fizičkog pregleda prilikom povratka u ustanovu, te neke karakteristike koje mogu utjecati na eventualno smanjenje dužine trajanja zatvorske kazne i bolji status u ustanovi.
Također, u pojedinim slučajevima osuđenicima je bilo omogućen unos i konzumiranje narkotika.