Na pomolu novo odgađanje

NASA zabrinuta zbog kašnjenja SpaceX-ovog lunarnog landera

D. B.
Američka svemirska agencija NASA planira vratiti ljude na Mjesec prvi put od misije Apollo 17 obavljene 1972. godine, no potencijalna kašnjenja u isporuci SpaceX-ovog lunarnog landera, koji je dio ugovora vrijednog 2,89 milijardi dolara, dovodi u opasnost misiju Artemis 3.

Jim Free, NASA-in administrator za razvoj istraživačkih sistema izrazio je zabrinutost tokom sastanka Odbora za aeronautiku i svemirsko inženjerstvo te Odbora za svemirske studije Nacionalne akademije održanog 7. juna.

Svemirska agencija je izabrala SpaceX za razvoj rakete Stasthip koja će poslužiti kao lander za slijetanje na lunarnu površinu. Njime će se na Mjesec spustiti dva američka astronauta. Međutim, raketa bi trebala obaviti misiju bez posade do površine Mjeseca prije same ekspedicije s posadom. Također, u orbitu će biti lansirano i "vozilo-cisterna za gorivo" te će biti obavljene demonstracije prijenosa kriogene tekućine.

"Mnogo je to lansiranja da bi se te misije obavile. Pred njima je značajan broj lansiranja i to me zabrinjava kada je riječ o datumu misije Artemis 3 određenom za decembar 2025. godine. S obzirom na poteškoće koje je SpaceX imao, mislim da je to zaista zabrinjavajuće. Taj datum je vjerovatno 'skliznuo' u 2026. godinu", kazao je Free.

SpaceX-ov Starship je trenutno prizemljen nakon što je njegov testni let prošlog mjeseca završio eksplozijom poslije nekoliko minuta leta. Zapravo, aktivirao se sistem prekida leta nakon nekoliko zakazivanja motora tokom leta.

"Oni rade sve što je u njihovoj moći, traže dozvolu za sljedeću misiju", dodao je Free.

Iako SpaceX nije objavio informacije nakon analize eksplozije rakte, kao ni datum za sljedeći pokušaj lansiranja, prvi čovjek kompanije Elon Musk je rekao da će Starship biti spreman za dva mjeseca. Da li će se to zaista dogoditi, teško je reći, posebno jer nema vidljivog napretka na testnoj lokaciji Starbase u Boca Chici u Teksasu.

Ipak, Free je siguran da će SpaceX isporučiti lander te je naveo da je NASA zaštićena od dodatnih troškova zahvaljujući strukturi ugovora Human Landing System i fiksnoj cijeni.

SpaceX i NASA su odgodili reviziju dizajna landera dok SpaceX ne demonstrira kriogeno punjenje goriva u Zemljinoj orbiti.