Ako možete birati: Da li ste za klasičnu ručnu ili električnu parking kočnicu?
Kod klasičnog sistema ručne kočnice, princip rada je čista mehanika. Aktivira se jednostavnim povlačenjem poluge koja zateže sajlu spojenu na zadnje disk pločice ili kočione pakne našeg vozila koje blokiraju točkove i sprečavaju kretanje vozila.
Generacije i generacije su koristile i još uvijek koriste taj sistem, koji čak od vozača traži malo vještine i prakse kako bi proces pokretanja vozila na usponu tekao glatko. A onda se 2001. godine u BMW-ovoj krstarici serije 7 (E65) pojavila prva električna parking kočnica i pokrenula modernizaciju u autoindustriji, koja je do danas zahvatila oko 80 posto novih vozila.
Veliki broj novijih vozila više nema klasičnu ručnu kočnicu. Proizvođači su u zadnjih 20 godina poprilično pročistili centralnu konzolu od svih elementa koji strše i remete harmoniju u enterijeru. Prosječan novi automobil 21. vijeka nema više ni klasičnu palicu automatskog mjenjača, nema ni fizičke prekidače sekundarnih komandi koje su počišćene s centralnog stuba i premještene u centralni ekran, a već dugo vremena nema niti klasične ručne, već nam je ostavljen samo maleni prekidač na njenoj poziciji.
Koje su prednosti električne parking kočnice?
Električna parking ili električna ručna kočnica, zateže sajlu pomoću malih električnih servo motora koji se nalaze u svakoj kočionoj čeljusti zadnjih točkova. S ovim konceptom ne postoji praktičniji i jednostavniji način za korištenjem ručne kočnice, koja istovremeno omogućava da uštedimo prostor u automobilu, što je danas takođe u jednu ruku važno.
Postoje neke svrsishodne prednosti električne parking kočnice, koja dopušta određene funkcije koje mehanička ručna kočnica ne može pružiti. Električna parking kočnica na novijim vozilima ima automatsku aktivaciju i ne dopušta kretanje vozilu ako je sigurnosni pojas otkopčan ili ako su vrata otvorena.
Kod kočenja u slučaju nužde, ovaj tip ručne kočnice će pružiti veću kontrolu radeći u tandemu sa ABS sistemom kako bi se spriječilo proklizavanje vozila. Takođe, električna parking kočnica, uz sistem auto-hold, nudi pomoć pri kretanju uzbrdo ili se aktivira na nekoliko sekundi kada prepozna da je automobil na nagibu.
Ovo sprečava da se automobil kreće unazad pri kretanju na uzbrdici, što je možda i najveća prednost električne verzije, pogotovo što kod novih verzija sistem samostalno odblokira kočnice. Taj proces značajno olakšava korištenje, što posebno olakšava početnicima kojima je proces harmoničnog puštanja kvačila bez "spaljivanja" lamele i otpuštanja ručne kočnice prava trauma.
S druge strane, električna parking kočnica podiže stepen udobnosti prilikom korištenja, za razliku od klasične ručne za koju je ponekad potrebna veća upotreba sile, što može predstavljati problem ženskim vozačima.
Koje su mane električne parking kočnice?
Na prvi pogled, svaki bi svaki vozač pomislio da je ovo rješenje prava stvar. Umjesto poluge za koju vam treba ponekad i jača ruka, pritiskom jednog prsta na obični prekidač aktivirate sistem koji pomoću električnog signala koji šalje kontrolna jedinica, aktivira mehanizam, blokirajući kočnice automobila jednako kao i klasična ručna. Iz tog ugla posmatranja to je odlična stvar dok je vozilo relativno mlado, ali šta kad električna ručna kočnica zahtijeva servisiranje na polovnom vozilu.
Kao prvo, zamislite da je akumulator prazan, a auto moramo gurnuti nekoliko metara i skloniti ga s ceste. U ovom slučaju, morali bi tražiti po priručniku metodu na osnovu koje bismo bismo saznali kako otključati i otpustiti vozilo ili kako upravljati njime nakon pražnjenja baterije. To bi bio prvi nedostatak ovog sistema.
S druge strane, za razliku od mehaničke ručne kočnice, njena moderna verzija se odlikuje znatno složenijim i skupljim mehanizmom. Tako da u slučaju kvara, sistem električne parking kočnice zahtijeva specifičniji set alata za dijagnostiku i popravku, što znači da njihov servis ne može svako raditi, a kao drugo servis je skuplji.
Međutim, nije u pitanju samo alat, u pitanju su skuplje komponente kočionog sistema, a obično su maleni motori najskuplji prilikom servisiranja. Čak i pri zamjeni diskova ili disk pločica, serviser prvo mora s adekvatnim softverom resetovati klipove kako bi motorići otpustili pločice ili pakne i kako bi mogao pristupiti sljedećem mehaničkom koraku, što dodatno komplikuje i poskupljuje održavanje kočionog sistema sa ovim tipom "ručne" kočnice.
Klasična ručna kočnica je pred izumiranjem
Pored toga što je službeno zastrajela, ručna kočnica je statistički ostala prisutna na oko 20 posto novih vozila, pogotovo kod budžet proizvođača i verzija automobila s ručnim mjenjačima. Njena upotreba je malo složenija, posebno što od vozača traži upotrebu fizičke snage, ponekad i umijeća, a povremeno i usklađeno rukovanje kako bi sačuvali "kuplung". Međutim, njena jednostavnija izvedba olakšava proces prilikom održavanja koje je značajno povoljnije od električne verzije.
Bez obzira koji sistem preferirali, proizvođači će prije ili kasnije iskorijeniti ručnu kočnicu u potpunosti, posebno što već sada, prema zadnjim statističkim podacima, kupci u 70 posto slučajeva biraju automatski mjenjač. S dolaskom hibrdinih i električnih automobila možemo se zauvijek oprostiti od ručnog mjenjača i klasične ručne kočnice.