Borba za opstanak
0

Kineski brend Neta bio je na pragu Evrope, a sad se muče s kanibalizmom u Kini i prijeti im izgon

A. M.
Foto: Hozon Auto
Foto: Hozon Auto
Na tržištu električnih automobila u Kini jednostavno ima previše brendova da bi svi opstali, a tekući rat cijenama neke stavlja na put izumiranja. Jedna od žrtava mogla bi biti manje poznati brend Neta, koji je takođe imao planove za Evropu.

Hozon Auto je jedan od mnogih kineskih startupa posvećenih razvoju, proizvodnji i prodaji električnih automobila. Brend je osnovan 2014. godine i od tada je lansirao nekoliko modela pod brendom Neta.

Prvi je bio mali hatchback Neta N01, zatim zgodni Neta GT kupe i sportska limuzina Neta S, između ostalih. Pored električnog pogona, brend je ponudio i verzije s proširenim dometom za L i S modele.

Ipak, prodajne brojke su šarene. U 2020. godini marka je prodala tek 10.451 automobil na domaćem tržištu, godinu dana kasnije 60.060 automobila, a 2022. godine u Kini je prodato 146.093 primjeraka. Pored toga, Neta je počela da se širi na strana tržišta, posebno u Aziji, i pokrenula sopstvenu fabriku na Tajlandu, gdje su postali 12. najprodavaniji brend ikada prošle godine. Međutim, domaća prodaja je pala sa 105.138 jedinica u 2023. godini, na 44.153 Neta automobila prošle godine, da bi ove godine bilo prodato tek nekoliko stotina jedinica.

Prošle jeseni pojavili su se izvještaji o finansijskim problemima, što je kompanija negirala. Prema kineskim izvorima, dugovi kompanije na kraju godine bili su preko 1,27 milijardi eura. U sjedištu kompanije u Šangaju, predstavnici dobavljača su u više navrata protestvovali i tražili isplatu dugova.

Zaposleni koji su odlučili da dobrovoljno prekinu radni odnos u novembru 2024. navodno još uvijek nisu dobili obećanu otpremninu. Preostalim zaposlenicima plata je smanjena za 50 posto. Jedan od razloga pada prodaje je pretjerana usmjerenost na prodaju automobila voznim parkovima kompanija i ignorisanje privatnih kupaca. Sada stiže još jedna vijest o bankrotu, Neta je navodno počela otpuštati cijeli razvojni odjel. Prvih 200 ljudi je već otpušteno, a još 1.700 očekuje se u bliskoj budućnosti.

Brend pokušava da se spasi tako što se više fokusira na izvoz, gdje ima veće šanse nego na izuzetno natrpanom domaćem tržištu. Osim na Tajlandu, njihovi automobili se prodaju i u drugim zemljama jugoistočne Azije, a montaža je počela s lokalnim partnerom u Indoneziji. Prodaja je počela u Keniji prošle godine, a ove godine bi trebalo da počne izgradnja fabrike u Brazilu koja će automobilima snabdijevati cijeli kontinent.

Neta je takođe imala planove da uđe u Evropu i čak je pripremila odgovarajući automobil za to. Neta S limuzina i njen shooting brake karavan pod nazivom Hunting Edition, prilično atraktivnog dizajna su bili namijenjeni Evropi.

Automobil ima izbor između pogona na zadnje točkove snage 230 KS ili pogona na sva četiri točka sa snagom od 461 KS. Baterije imaju kapacitet od 65 ili 91 kWh u električnoj verziji i 44 kWh u varijanti s proširenim dometom. Nažalost, vrlo je vjerovatno da automobile pod znakom Neta nećemo vidjeti na našem kontinentu.