52 MILIONA VOZILA
1

Na pomolu najveći opoziv vozila zbog spornih zračnih jastuka

A. M.
Američka nacionalna uprava za sigurnost u saobraćaju (NHTSA) želi povući 52 miliona automobila sa neispravnim zračnim jastucima koje je proizvela kompanija ARC. Opet je sporan neispravni inflator - zračna pumpa koja puše jastuk, zbog koje je kompanija Takata bankrotirala u ne tako davnoj prošlosti.

Kada se počne pričati o neispravnim zračnim jastucima u automobilima, odmah se pomisli na kompaniju Takata. Prisjetiti ćemo se da su anomalije na inflatorima zračnih jastuka ovog dobavljača koštale života desetine vozača i putnika, zbog čega je Toyota i u našoj zemlji organizovala preventivnu akciju besplatne zamjene ove komponente. No, ovoga puta problemi se ne tiču Takate, već proizvođača ARC Automotive i Delphi Automotive, na čije sporne zračne jastuke je upozorila Američka nacionalna uprava za sigurnost u saobraćaju.

Ovo nije prvi put da čujemo za probleme s ARC inflatorima, koji se usljed visoke temperature ili vlage prilikom aktivacije zračnog jastuka razlete u komadiće, te isti postanu ubojiti predmeti. Prema Reutersu, NHTSA je još u maju zatražila da kompanija ARC sama organizuje opoziv. Međutim, ona je to odbila smatrajući da je opoziv neutemeljen, pa je NHTSA počeo raditi na pripremi za opoziv.

Vozila proizvedena od 2000. do 2018.

Riječ je o relativno rijetkom koraku koji vlast najavljuje mjesec dana prije javne rasprave. Ako se na toj raspravi odluči da se opoziv mora provesti, prijeti nam potencijalo povlačenje 52 miliona automobila. To bi ujedno bilo jedno od najvećih povlačenja u historiji automobilske industrije. Opziv bi se primjenio na određene modele automobila pod značkama: Forda, GM-a, Stellantisa, Tesle, Toyote, Hyundaija, Kije, Mercedesa, BMW-a i Volkswagena, koji su proizvedeni od 2000. do 2018. godine.

Međutim, još uvijek nije izvjesno da će do opoziva doći. Problem s ARC inflatorima je taj što plinovi namijenjeni za punjenje jastuka imaju samo jedan otvor za izlazak iz kapsule. Ako bi nešto blokiralo ovaj otvor, bilo kakav komadić metala zaostalog od varenja, pritisak u pumpi za napuhavanje može izazvati puknuće, što bi rezultiralo izbacivanjem čeličnih fragmenata u unutrašnjost.

ARC – 41 milion, Delphi – 11 miliona

NHTSA je testirala 900 zračnih jastuka s ovim uređajima za napuhavanje i niti jedan nije zakazao. Međutim, u pismu iz maja u kojem se traži povlačenje vozila sa spornim zračnim jastucima, navodi se sedam ozbiljnih ozljeda i jedan smrtni slučaj u SAD-a kao posljedica pucanja ARC inflatora. Međutim, ova kompanija poriče da se radi o široko rasprostranjenom proizvodnom kvaru, te da je riječ o izlovanim slučajevima pozivajući se na začepljenje kanala koji je izazvao komad drugog predmeta koji oni nisu proizveli. Gore spomenuta i nama poznatija kompanija Delphi proizvela je takođe sporne zračne jastuke, odnosno pripadajuće inflatore prema licenci u istim specifikacijama. Delphi je isporučio 11 miliona jedinica, dok je preostalih 41 miliona proizvedeno u postrojenjima kompanije ARC.

Zašto spominjemo Takatu?

Ovaj proizvođač je zbog spornih inflatora na zračnim jastucima bankrotirao 2017. godine. Neispravni Takata zračni jastuci, koji su ugrađeni u desetine miliona automobila, rezultirali su s više od trideset smrtnih slučajeva i stotinama ozlijeđenih u inače banalnim nesrećama.

Koršten je amonijev nitrat, koji je jeftin - zato su automobilske kompanije masovno preferirale jeftinije kapsule na napuhavanje iz Takate u odnosu na druge, skuplje - ali vrlo opasne u kombinaciji s vlagom. Umjesto brzog, ali kontrolisanog napuhavanja zračnog jastuka, amonijev nitrat može rastrgati njegovu kapsulu i izbaciti oštre metalne krhotine poput gelera u unutrašnjost automobila. U protekloj deceniji proizvođači automobila povukli su više od 100 miliona automobila zbog ovih ‘’pumpi’’ za napuhavanje kako bi ih u preventivnim akcijama zamijenili sigurnijima.

Vezani članci