Svjetska premijera novog Renaulta 4 E-Tech: Konačno električni model za milione, a ne za milionere
Danas su ponovo u modi retro modeli, ali umjesto SUS motora, stižu s električnim pogonom, što je tipično kretanje s aktuelnim trendovima kako bi bili ukorak s vremenom. Međutim, jasno je da su električni retro modeli jedna vrsta nove nade za proizvođače, ali i svojevrsna pomoć za vađenja vrelog kestenja iz vatre zvane elektromobilnost, s obzirom da evropski proizvođači muku muče s prodajom električnih vozila, pogotovo zbog njihovih visokih cijena i prijetnje iz Kine.
Šik izgled za milione korisnika
Evropi su nužno potrebni manji, ali funkcionalni formati koji ne koštaju cijelo bogatstvo. Oni osiguravaju elektromobilnost za milione korisnika, dok je prvobitna strategija, koja se usput rečeno pokazala promašajem, bazirala na većim i uglavnom skupim SUV vozilima koji su bili skoro pa isključivo namijenjeni "milionerima". Taj pogrešni pristup bi trebali, nažalost sa zakašnjenjem, ispraviti mali gradski automobili poput Renaulta 4, obavezno Renaulta 5 i za dvije godine malenog Twinga kojeg smo takođe vidjeli u Parizu.
Novi električni Renault 4 ima sve što jednom korisniku treba: zavodljiv i šik dizajn, kompaktne vanjske dimenzije, komfornu i ujedno nostalgičnu unutrašnjost s jednako niskim i praktičnim utovarnim rubom prtljažnika kao na starom modelu (na svega 60-tak centimetara visine), mnogo manju masu od većine baterijskih vozila, te prema prvim informacijama i pristupačnu cijenu.
Dok smo čekali da "domaćini" otkriju Malog diva s baterijama u podnici, došao sam u iskušenje da se ponovo podsjetim na jednostavnost starog modela koji je bio izložen u jednoj od hala.
Dok sam obuhvatao širinu njegove uske "gumice" od jedva 135 mm širine, u punoj dimenziji 135/80 R13, jedva sam dočekao da naprskam prednju šoferšajbnu mehaničkom pumpicom, uključim minijaturne brisače i da povučem kišobran mjenjač s tri brzine (naknadno je ubačen i četvrti stepen prenosa) te usput zaključim kako su nožne komande bile postavljene poprilično visoko.
Tanki volan većeg obruča i pretanke ručice pokazivača smjera i ablendera su bile tipične karakteristike evropskih automobila poslije Drugog svjetskog rata, ali koliko god djelovalo skromno to je i danas funkcionalno, jer je R4 nedvojbeno došao u vrijeme "teškog" minimalizma, jednostavne i robusne mehanike i obaveze proizvođača da to potraje dugo, što se uostalom pokazalo u praksi.
Originalni model, lansiran 1961. godine, jedan je od najprodavanijih automobila uopšte u francuskoj automobilskoj industriji i proizvodio se do 1992. godine, odnosno do 1994. godine u Sloveniji. Sada, tri decenije nakon završetka proizvodnje originalnog modela, Renault je lansirao novu generaciju s punim nazivom - Renault 4 E-Tech Electric.
Stil starog modela, dvije baterije i dva jača motora
Zaboravimo male srčane motore, zaboravimo kišobran mjenjač, kao i spartansku unutrašnjost i tanke gume na minijaturnim felgama. Ovo je nova generacija ultra popularnog Renaulta 4 i rođena je kao čisto električni retro model za 21. stoljeće.
Vjerovatno mnogi poštovaoci stare Četvorke neće najbolje prihvatiti činjenicu da se, umjesto punjenja benzinom, ovaj novi puni isključivo na struju i da unutra ima modernu digitalnu ploču s instrumentima, multimedijalni uređaj, glomazne točkove, do 26 ADAS sistema asistencije i dvosmjerni sistem punjenja V2L, ali Renault se zaista potrudio da oblik, detalje i funkcionalnost ostavi što je bliže moguće izvornom R4.
Ono najvažnije, automobil je zadržao šarm i stil modela koji je motorizovao Evropu od šezdesetih do devedesetih s prodajom većom od osam miliona primjerak. To bi sve skupa trebalo pomoći Renaultu da oživi tržište "električara" i da podigne prodaju do kraja decenije dok se ne iskristališe situacija u Evropi.
Stari R4 je mjerio u dužinu 3,67 metara, dok se novi R4 rastegao na 4,14 metera. Umjesto 13-inčnih, sada su na raširenom međuosovinskom rastojanju i također mini prevjesima uglavljeni 18-inčni točkovi. Razmak od tla je na dobrih 18 centimetara, što znači da Četvorka i u novom izdanju može sići s asfaltiranih puteva.
Tehnički gledano, električna Četvorka je nastala kao klon električne Petice, što znači da tehnološki nudi jednak paket s jednakom AmpR Small platformom, ali s par nadogradnji. Naime, pored toga što je Četvorka od Petice (3,92 m) duža i ima povećan međuosovinski razmak od 8 centimetara (2,62 m) dvije su identične baterije u ponudi s kapacitetima od 40 i 52 kWh, ali R4 za razliku od manjeg brata nudi isključivo dva jača elektromotora sa snagom od 120 (225 Nm) i 150 KS (245 Nm) koji pogone prednji par točkova.
Bez obzira što je više nego dvostruko teži od svog predaka, inžinjeri s kojima smo razgovarali ističu da će prednost biti u drastično manjoj masi za jedan električni automobil. Masa nove Četvorke će se kretati između 1.410 kg s osnovnim paketom opreme i 40 kWh baterijom - koja u podu ima tri modula s 31 ćelijom po modulu, odnosno do 1.560 kg za najpremljeniju verziju s kapacitetnijom baterijom od 52 kWh s četiri modula i 46 ćelija po modulu.
Sinhroni elektromotori s namotajem rotora i bez trajnog magneta potiču iz Meganea E-Tech, ali su olakšani za 15-tak kilograma. Ako tome dodamo sklop litijum-jonske baterije, koja se sastoji od nikl-mangan-kobalt baterijskih ćelija, koje pružaju veoma veliku gustoću energije, a njihova mala zapremina znači i manju masu, čini se da su Francuzi na tragu onog što je otpočetka traženo od električnih automobila.
Takav koncept će omogućiti da baterije relativno malog kapaciteta osiguraju manju potrošnju energije i domet do 300 kilometara u prvoj, odnosno do 400 km u drugoj varijanti. Nije mnogo, ali za korištenje u dnevnoj rutini sasvim dovoljno, posebno ako konačno i cijena, koju nam nisu mogli potvrditi, bude "prizemljenija", odnosno oko 25.000 eura za početnu izvedbu.
Novi električni Twingo
U Parizu smo uživo vidjeli i prototip električnog Twinga nove generacije koji je 80-90 posto gotov proizvod, otkrio nam je Sandeep Bhambra, šef dizajna u Renaultu. Ono što smo saznali, prototip će zadržati formu petovratnog gradskog automobila s dužinom od oko 3,75 metara. Točkovi će biti mnogo veći nego na starom Twingu, odnosno u veličini točkova koje koristi C segment (Golf klasa) s čime će se postići veća stabilnost u vožnji za razliku od Twinga prve generacije. Najvažnije, uklopit će se u cijenu od oko 20.000 eura u baznoj verziji (s poticajima i niže), što je temeljna ideja od samog starta. Novi električni Twingo ipak na tržište stiže za dvije godine, a prototip će danas uz R4 premijerno biti prikazan na sajmu u Parizu.