Svjetska premijera novog Renaulta 4 E-Tech: KonaÄno elektriÄni model za milione, a ne za milionere
Danas su ponovo u modi retro modeli, ali umjesto SUS motora, stižu s elektriÄnim pogonom, Å¡to je tipiÄno kretanje s aktuelnim trendovima kako bi bili ukorak s vremenom. MeÄ‘utim, jasno je da su elektriÄni retro modeli jedna vrsta nove nade za proizvoÄ‘aÄe, ali i svojevrsna pomoć za vaÄ‘enja vrelog kestenja iz vatre zvane elektromobilnost, s obzirom da evropski proizvoÄ‘aÄi muku muÄe s prodajom elektriÄnih vozila, pogotovo zbog njihovih visokih cijena i prijetnje iz Kine.
Å ik izgled za milione korisnika
Evropi su nužno potrebni manji, ali funkcionalni formati koji ne koÅ¡taju cijelo bogatstvo. Oni osiguravaju elektromobilnost za milione korisnika, dok je prvobitna strategija, koja se usput reÄeno pokazala promaÅ¡ajem, bazirala na većim i uglavnom skupim SUV vozilima koji su bili skoro pa iskljuÄivo namijenjeni "milionerima". Taj pogreÅ¡ni pristup bi trebali, nažalost sa zakaÅ¡njenjem, ispraviti mali gradski automobili poput Renaulta 4, obavezno Renaulta 5 i za dvije godine malenog Twinga kojeg smo takoÄ‘e vidjeli u Parizu.
Novi elektriÄni Renault 4 ima sve Å¡to jednom korisniku treba: zavodljiv i Å¡ik dizajn, kompaktne vanjske dimenzije, komfornu i ujedno nostalgiÄnu unutraÅ¡njost s jednako niskim i praktiÄnim utovarnim rubom prtljažnika kao na starom modelu (na svega 60-tak centimetara visine), mnogo manju masu od većine baterijskih vozila, te prema prvim informacijama i pristupaÄnu cijenu.
Dok smo Äekali da "domaćini" otkriju Malog diva s baterijama u podnici, doÅ¡ao sam u iskuÅ¡enje da se ponovo podsjetim na jednostavnost starog modela koji je bio izložen u jednoj od hala.
Dok sam obuhvatao Å¡irinu njegove uske "gumice" od jedva 135 mm Å¡irine, u punoj dimenziji 135/80 R13, jedva sam doÄekao da naprskam prednju Å¡oferÅ¡ajbnu mehaniÄkom pumpicom, ukljuÄim minijaturne brisaÄe i da povuÄem kiÅ¡obran mjenjaÄ s tri brzine (naknadno je ubaÄen i Äetvrti stepen prenosa) te usput zakljuÄim kako su nožne komande bile postavljene popriliÄno visoko.
Tanki volan većeg obruÄa i pretanke ruÄice pokazivaÄa smjera i ablendera su bile tipiÄne karakteristike evropskih automobila poslije Drugog svjetskog rata, ali koliko god djelovalo skromno to je i danas funkcionalno, jer je R4 nedvojbeno doÅ¡ao u vrijeme "teÅ¡kog" minimalizma, jednostavne i robusne mehanike i obaveze proizvoÄ‘aÄa da to potraje dugo, Å¡to se uostalom pokazalo u praksi.
Originalni model, lansiran 1961. godine, jedan je od najprodavanijih automobila uopšte u francuskoj automobilskoj industriji i proizvodio se do 1992. godine, odnosno do 1994. godine u Sloveniji. Sada, tri decenije nakon završetka proizvodnje originalnog modela, Renault je lansirao novu generaciju s punim nazivom - Renault 4 E-Tech Electric.
Stil starog modela, dvije baterije i dva jaÄa motora
Zaboravimo male srÄane motore, zaboravimo kiÅ¡obran mjenjaÄ, kao i spartansku unutraÅ¡njost i tanke gume na minijaturnim felgama. Ovo je nova generacija ultra popularnog Renaulta 4 i roÄ‘ena je kao Äisto elektriÄni retro model za 21. stoljeće.
Vjerovatno mnogi poÅ¡tovaoci stare ÄŒetvorke neće najbolje prihvatiti Äinjenicu da se, umjesto punjenja benzinom, ovaj novi puni iskljuÄivo na struju i da unutra ima modernu digitalnu ploÄu s instrumentima, multimedijalni ureÄ‘aj, glomazne toÄkove, do 26 ADAS sistema asistencije i dvosmjerni sistem punjenja V2L, ali Renault se zaista potrudio da oblik, detalje i funkcionalnost ostavi Å¡to je bliže moguće izvornom R4.
Ono najvažnije, automobil je zadržao Å¡arm i stil modela koji je motorizovao Evropu od Å¡ezdesetih do devedesetih s prodajom većom od osam miliona primjerak. To bi sve skupa trebalo pomoći Renaultu da oživi tržiÅ¡te "elektriÄara" i da podigne prodaju do kraja decenije dok se ne iskristaliÅ¡e situacija u Evropi.
Stari R4 je mjerio u dužinu 3,67 metara, dok se novi R4 rastegao na 4,14 metera. Umjesto 13-inÄnih, sada su na raÅ¡irenom meÄ‘uosovinskom rastojanju i takoÄ‘er mini prevjesima uglavljeni 18-inÄni toÄkovi. Razmak od tla je na dobrih 18 centimetara, Å¡to znaÄi da ÄŒetvorka i u novom izdanju može sići s asfaltiranih puteva.
TehniÄki gledano, elektriÄna ÄŒetvorka je nastala kao klon elektriÄne Petice, Å¡to znaÄi da tehnoloÅ¡ki nudi jednak paket s jednakom AmpR Small platformom, ali s par nadogradnji. Naime, pored toga Å¡to je ÄŒetvorka od Petice (3,92 m) duža i ima povećan meÄ‘uosovinski razmak od 8 centimetara (2,62 m) dvije su identiÄne baterije u ponudi s kapacitetima od 40 i 52 kWh, ali R4 za razliku od manjeg brata nudi iskljuÄivo dva jaÄa elektromotora sa snagom od 120 (225 Nm) i 150 KS (245 Nm) koji pogone prednji par toÄkova.
Bez obzira Å¡to je viÅ¡e nego dvostruko teži od svog predaka, inžinjeri s kojima smo razgovarali istiÄu da će prednost biti u drastiÄno manjoj masi za jedan elektriÄni automobil. Masa nove ÄŒetvorke će se kretati izmeÄ‘u 1.410 kg s osnovnim paketom opreme i 40 kWh baterijom - koja u podu ima tri modula s 31 ćelijom po modulu, odnosno do 1.560 kg za najpremljeniju verziju s kapacitetnijom baterijom od 52 kWh s Äetiri modula i 46 ćelija po modulu.
Sinhroni elektromotori s namotajem rotora i bez trajnog magneta potiÄu iz Meganea E-Tech, ali su olakÅ¡ani za 15-tak kilograma. Ako tome dodamo sklop litijum-jonske baterije, koja se sastoji od nikl-mangan-kobalt baterijskih ćelija, koje pružaju veoma veliku gustoću energije, a njihova mala zapremina znaÄi i manju masu, Äini se da su Francuzi na tragu onog Å¡to je otpoÄetka traženo od elektriÄnih automobila.
Takav koncept će omogućiti da baterije relativno malog kapaciteta osiguraju manju potroÅ¡nju energije i domet do 300 kilometara u prvoj, odnosno do 400 km u drugoj varijanti. Nije mnogo, ali za koriÅ¡tenje u dnevnoj rutini sasvim dovoljno, posebno ako konaÄno i cijena, koju nam nisu mogli potvrditi, bude "prizemljenija", odnosno oko 25.000 eura za poÄetnu izvedbu.
Novi elektriÄni Twingo
U Parizu smo uživo vidjeli i prototip elektriÄnog Twinga nove generacije koji je 80-90 posto gotov proizvod, otkrio nam je Sandeep Bhambra, Å¡ef dizajna u Renaultu. Ono Å¡to smo saznali, prototip će zadržati formu petovratnog gradskog automobila s dužinom od oko 3,75 metara. ToÄkovi će biti mnogo veći nego na starom Twingu, odnosno u veliÄini toÄkova koje koristi C segment (Golf klasa) s Äime će se postići veća stabilnost u vožnji za razliku od Twinga prve generacije. Najvažnije, uklopit će se u cijenu od oko 20.000 eura u baznoj verziji (s poticajima i niže), Å¡to je temeljna ideja od samog starta. Novi elektriÄni Twingo ipak na tržiÅ¡te stiže za dvije godine, a prototip će danas uz R4 premijerno biti prikazan na sajmu u Parizu.