Sve veća popularnost
18

Ono čega se mnogi plaše, takmičari Drift Masters European Championshipa su pretvorili u sport

D. B.
Drift je unikatan sport koji je pomalo teško definisati, no može se reći da zapravo predstavlja preciznu vožnju automobila uz kontrolisano proklizavanje. Ukratko, drifteri su napravili sport od onoga čega se većina prosječnih vozača plaši.

Suština drifa je u preupravljanju (oversteer), kako bi automobil bočno prolazio kroz zavoje velikom brzinom dok vozač ipak ima potpunu kontrolu nad njim. Kada je riječ o takmičarskom driftu, suština je u vožnji u paru s ciljem demonstracije savršenog upravljanja pri bočnom kretanju automobila na posebno dizajniranoj stazi i pod pritiskom rivala.

No, to nije sve, jer se automobili kreću većom brzinom i u uslovima slabe vidljivosti zbog dima koji stvaraju točkovi, odnosno gume. Automobili u profesionalnom driftu prolaze veoma blizu barijera, a jedan od drugog su obično udaljeni svega nekoliko centimetara. Za razliku od drugih disciplina u motosportu, tokom drift takmičenja se vrijeme kruga i pozicija na stazi ne uzimaju u obzir, nego se takmičari ocjenjuju na osnovu četiri glavna kriterija, a to su brzina i fluidnost, ugao drifta, odabir linije vožnje i stil.

Najprestižnija drifting liga u Evropi i bez sumnje jedno od najboljih svjetskih takmičenja u driftu je Drift Masters European Championship (DMEC). Drift Masters serija postoji od 2014. godine, tako da je DMEC ukrao srca fanova i najboljih vozača na Starom kontinentu zahvaljujući događajima koji se održavaju na neobičnim lokacijama i na visokom takmičarskom nivou, a direktne prenose svih trka moguće je pratiti na Red Bull TV.

Za 2023. godinu je planirano šest takmičenja. Tri su već održana, prvo u Mondello Parku u Irskoj (6. i 7. juni), drugo u Fallforsu u Švedskoj (9. i 10. juni) i treće u Huvivaltiju u Finskoj (7. i 8. juli), a domaćin narednog je Riga u Latviji (29. i 30. jula). Nakon toga najbolji drifteri idu u Ferropolis u Njemačku (od 17. do 19. augusta), dok sezona završava u Varšavi u Poljskoj (15. i 16. septembar).

Kako izgleda prosječna staza za drift?

Za razliku od WRC-a ili Formule 1, za drift na najvišem nivou nije potrebno mnogo prostora, kao ni najsavremeniji objekti da bi ovaj sport pružio uzbuđenje publici. Dužina staze obično ne prelazi jedan kilometar, tako da se takmičenja mogu održavati gotovo svuda, od običnog parkinga, pa do stadiona.

Takmičenje započinje ubrzavanjem, a drift zona poprečnom linijom označenom na asfaltu od koje automobili moraju stalno driftati. Međutim, vožnja "bokom" nije dovoljna jer vozači moraju pratiti i pravu liniju koju označe sudije prije takmičenja. Kako bi vozači znali kada i gdje trebaju biti na stazi da bi ispunili kriterije sudija, oni moraju voditi računa o unutrašnjim i vanjskim zonama te clipping tačkama označenim na stazi

Kako se voze dueli i šta odlučuje pobjednika?

U direktnom obračunu dva takmičara vozi se dva puta, tako da obojica imaju priliku da budu ispred. Onaj koji je imao bolje kvalifikacije bit će lider u prvoj vožnji, međutim, ne smije ometati svog rivala kako ne bi dobio lošije ocjene sudija. Onaj koji "lovi" mora što bolje oponašati pokrete protivnika koji "bježi", odnosno, trebao bi biti njegova "sjena". Blagi kontakt automobila je prihvatljiv i čak poželjan. S druge strane, "lovac" ne smije smanjiti ugao zanošenja ili sjeći zavoje kako bi ostao uz svog rivala. Nakon prve vožnje uloge se zamjenjuju. Kada se završe obje vožnje duela, sudije procjenjuju koji je takmičar ukupno pokazao više kontrole, a bolji od njih dvojice prolazi dalje.

Da li dim donosi bodove?

Odgovor je "ne". Iako izgleda spektakularno za publiku, fotografisanje i snimanje, dim je samo "sporedni efekt" kontrolisanog proklizavanja pri velikoj brzini.

Vrijeme se ne računa, ali kako se pobjeđuje?

Vrijeme kruga nije važno, kao ni pozicija u duelu, no brzina baš i nije bez značaja. Vozač koji precizno prođe stazu, ali s vidljivo većom brzinom od rivala, dobit će bolje ocjene jer sudije zapravo impresionira vožnja do granica fizike. Stoga, gas do poda i zaboravite kočnice...

Odluke i ocjene sudija su ključne za takmičenje kao što je Drift Masters European Championship. Oni dodjeljuju bodove za kvalifikacione utrke, a kada dođe vrijeme duela, odlučuju ko ide u sljedeću rundu. Ove sezone taj posao obavljaju legende drifta Kevin O'Connell, Vernon Zwaneveld i David Kalas.

Mogu li se očekivati spektakularni sudari?

Odgovor je jasan, da! Riječ je o sportu u kojem se u bliskim duelima voze automobili koji razvijaju i po 1.000 KS, a brzina dostiže i do 150 km/h. Kontakti su česti, međutim, uglavnom se završe "ogrebotinama" na automobilima, no bude i spektakularnih sudara, posebno na bržim stazama s betonskim zidovima. Ipak, profesionalni drift automobili su opremljeni sigurnosnim funkcijama, tako da većina nesreća izgledaju mnogo ozbiljnije nego što zapravo jesu.

Koja je svrha zona kočenja?

Sudije žele da vozači voze spektakularno pa je zbog toga držanje papučice gasa "do poda" izuzetno važno. Međutim, postoje dijelovi staze gdje je to teško izvodivo i potrebno je pritisnuti kočnicu bar malo pa sudije stoga označe zone kočenja u kojim se smanjenje brzine ne smatra greškom. Na drugim mjestima na stazi se kočenjem gube bodovi. Također, ako se izvan te zone dogodi da takmičar koji je ispred zakoči, a da pritom rival ne može izbjeći sudar, sudije generalno krive vodećeg vozača. Automobili za drift stoga imaju stop svjetla naprijed i nazad.

Greške i kvarovi

Drifting sudije mogu uočiti i najmanje greške, no postoje one koje vide i manje upućeni posmatrači jer su velike i očigledne. To su takozvane nulte greške, koje rezultiraju oduzimanjem svih bodova za vozača nakon određene vožnje. Te greške uključuju gubitak drifta, napuštanje staze s dva točka i okretanje. Također, ponekad jedan od vozača ne uspije krenuti sa startne linije zbog situacija poput mehaničkih problema, a tada drugi takmičar automatski prolazi u narednu rundu. Ipak, on odveze krug radi showa.

Zbog čega su automobili za drift posebni, koje gume koriste i šta je 2JZ?

Za razliku od drugih automobilističkih sportova, drifting ima liberalne tehničke propise koji omogućavaju brojne modifikacije automobila, od ugradnje različitih motora pa do pretvaranja automobila s prednjim pogonom u vozila sa stražnjim pogonom. Upravo ova sloboda modificiranja privlači fanove. Međutim, sigurnost se shvata veoma ozbiljno, automobili su opremljeni zaštitnim kavezima, sportskim sjedištima sa sigurnosnim pojasevima u pet tačaka, sistemom za gašenje požara, a vozači moraju nositi certifikovane kombinezone i kacige.

Serije poput DMEC-a ne ograničavaju snagu motora, tako da je automobil s motorom od 600 KS vjerovatno apsolutni minimum koji vozač treba imaati da bi bio konkurentan za najbolje pozicije. Suvišno je govoriti da drift automobili imaju veoma malo zajedničkog s onim na kojim su bazirani. Gotovo sve je na njima zamijenjeno i poboljšano, od klipova, preko turbopunjača pa do sistema ubrizgavanja nitra.

Svaki ljubitelj automobila zna šta predstavlja oznaka 2JZ. Riječ je o motoru koji se vjerovatno najčešće koristi u svijetu drifta. To je zapravo 3,0-litarski šestocilindrični Toyotin motor, koji se primarno povezuje s četvrtom generacijom modela Supra. Ovaj agregat je poznat po svojoj izvrsnoj izdržljivosti i tuning potencijalu, tako da uopće nije čudno što je najtraženiji u ovom sportu.

Recimo i da automobili u DMEC-u koriste gume japanske kompanije Valino, glavnog partnera takmičenja, koji je specijalizovan za proizvodnju guma za drift. Ove gume koristi aktuelni DMEC šampion Piotr Wiecek, ali i neki drugi vozači. Međutim, za razliku od Formule 1 i WRC-a, vozači DMEC-a nisu obavezni koristiti gume glavnog partnera, ali one koje odaberu moraju zadovoljavati određene paremetre poput maksimalne širine stražnjih guma od 285 mm.

Na koje driftere obratiti pažnju u DMEC-u?

Poljska i Švedska su dvije najjače zemlje kada je riječ o driftu u proteklim godinama. Poljak Piotr Wiecek je trenutno najbolji drifter u Evropi te je poznat po savršenim i brzim vožnjama, dok su Irci osvojili prošlogodišnju Drift Masters nacionalnu klasifikaciju predvođeni Jamesom Deaneom i braćom Jackom i Conorom Shanahanom. Treba obratiti pažnju i na vozače među kojima su Adam Zalewski, Pawel Korpulinski i Kuba Przygonski. Također, na nekim takmičenjima će se pojaviti i aktuelni WRC šampion Kalle Rovanperä.

Kako pratiti DMEC?

Takmičenja Drift Masters European Championshipa mogu se pratiti uživo na Red Bull TV.