Savjeti za vozače
45

Zašto je preporučljivo mijenjati ulje u motoru nakon zime

A. M.
Foto: Škoda
Foto: Škoda
Razdoblje nakon zime jedno je od dva najbolja perioda u godini za promjenu motornog ulja. Teški uslovi rada uzrokuju degradaciju ulja, a priprema vašeg automobila za sezonu dugih i toplih dana garancija je da ćete ga održati u dobroj kondiciji.

Zima je najteže razdoblje u godini za pogonski agregat. Automobil je izložen niskim temperaturama i često korišten na način koji opstruira mehaniku.

Najveći uticaj na stanje motora ima ulje, no njegova kvaliteta zavisi od toga kako koristimo automobil.

Poznato je da su dva najvažnija faktora koja itekako utiču na stanje motornog ulja zimi, jutarnji start i dnevna kilometraža. Zimi je veća vjerovatnoća da ćemo automobil koristiti na vrlo kratkim relacijama, što znači da je ulje konstantno nedovoljno zagrijano. U njemu se nakuplja voda, što uzrokuje degradaciju i smanjuje njegovu efikasnost i ulogu podmazivanja unutrašnjih komponenti.

Ali hladan start i kratka vožnja nisu jedine prijetnje, posebno kod modernih motora. Kod njih je važniji čimbenik gorivo koje se nakuplja u ulju. Nakon jutarnjeg starta, motor neko vrijeme radi na obogaćenoj smjesi, što znači višak goriva u cilindrima. Gorivo u neizgorenom obliku ulazi u ulje i teče niz stijenke cilindra. Na taj način s vremenom i svakim takvim startom ulje polako gubi svoje izvorne parametre i značajno smanjuje učinkovitost podmazivanja. U uljnom koritu umjesto čistog motornog ulja imamo mješavinu ulja i goriva, koja ne samo da ne štiti motor, već isparenja takve mješavine uzrokuju nekontrolisano samozapaljenje u cilindrima.

Prljavština i vlaga kontaminiraju ulje

Tu postoji određena tenzija, jer s jedne strane želimo sjesti u auto i odmah krenuti, ali s druge strane bilo bi bolje da motor valjano zagrijemo. I premda će se u praksi motor u vožnji brže zagrijati, ako vožnja traje samo nekoliko ili desetak minuta, nema šanse da se motor dobro zagrije i efikasno ukloni vodu i gorivo iz ulja.

I zaista teško je pronaći zlatnu sredinu. Međutim, stručnjaci stoga preporučuju promjenu ulja posebno nakon zime, kada je ono najveća prijetnja za održavanje motora u dobroj kondiciji. To se prije svega tiče starijih automobila, gdje se pare kondenzuju i mogu se vidjeti na mjernoj šipki za ulje ili ispod čepa za ulje. Tada vidimo sloj masnoće i to je jedan od signala mehaničaru da preporuči promjenu ulja.

Zimi u motor ulazi mnogo prljavštine. Iako nam se čini da ljeti motor usisava više prašine, no zimi je gotovo stalna vlaga i ostaci soli na cesti. Dovoljno je pogledati koliko je auto prljavo, čak i nakon kratke vožnje autocestom. Dio od onoga što vidimo na prednjem braniku, poklopcu motora ili vratima dospijeva i u usisni sistem čija nepropusnost nije savršena, a zračni filteri ga ne čiste 100 posto. Tada prljavština i vlaga ulaze u motor i posljedično kontaminiraju ulje.

Stoga, nema boljeg perioda za promjenu ulja nego nakon zime, ili čak na kraju zime, kada mraz popusti. Također je dobra ideja mijenjati ulje ujesen, kada ljeti radi na visokim temperaturama nekoliko mjeseci i možda je već jako degradirano. No, ne voze svi toliko da ulje mijenjaju dva puta godišnje. Ako korisnici to rade samo jednom, kao i mnogi vozači, onda se preporučuje promjena na proljeće.

Ulje ima višestruku ulogu

Treba imati na umu da u modernom automobilu ulje nije odgovorno samo za podmazivanje motora ili odvođenje toplote. Ulje podmazuje i ležaj rotora turbopunjača, utiče na životni vijek aktuatora promjenjivog rada vremena ventila (gdje postoji takav koncept), a u nekim izvedbama i na zupčasti remen ili lanac.

Usput, nakon zime, dobar servis će obaviti pregled cijelog automobila radi oštećenja, što je veoma često u tom razdoblju. Također u smislu korozije, koja može napasti ne samo karoseriju i šasiju, već i kočioni sistem, koji se u tom razdoblju koristi manje intenzivno, ili ovjes koji je stalno izložen kontaktu sa soli. Proljeće je jednostavno najbolje vrijeme za pregled i servisiranje vozila.