VREMEPLOV
0

Shelby Omni GLH-S: GTI na američki način

A.M.
Iako se smatra jednim od najružnijih automobila koji je ikada modifikovao legendarni Carroll Shelby, GLH-S temeljen na Dodgeu Omniju bio je jedan od najbržih i najsnažnijih serijskih hot hatcheva 1980-ih. Napravljeno ih je samo 500.

Za prosječnog entuzijastu Shelby je sinonim za Ford. Legendarni inžinjer pretvorio je problematični projekt GT40 u pobjednika Le Mansa, transformisao prvu generaciju Mustanga u čistokrvni ‘’muscle’’ automobil i razvio legendarnu Cobru s Fordovim pogonom, koja je i dalje jedan od najboljih američkih sportskih automobila ikada napravljenih.

Ipak, malo ko se sjeća da je Carroll Shelby također bio uključen u razvoj nekih zanimljivih modela sa MOPAR značkom tokom 1980-ih, te je pomogao unijeti malo uzbuđenja u monotoniju Chryslerove marke Dodge.

Dodge Omni – Projekat za Shelbya

Sve je započelo nadogradnjama ovjesa i optike za Dodge Shelby Charger iz 1983. i nastavilo se daljnjim usavršavanjem nekoliko drugih Dodge modela. Od svih njih, nedvojbeno, najčudniji izbor bio je maleni i bolno dosadni Omni.

Predstavljen 1978. godine zajedno sa svojim gotovo identičnim bratom (Plymouth Horizon), ovaj mali kompakt bio je hatchback s pet vrata koji je trebao konkurisati uvoznim vozilima poput VW Golfa (Rabbit). Čak se ovaj dvojac nije loše prodavao, jer se brojka se nakon 11 godina na tržištu zaustavila na 2,5 miliona jedinica. Međutim, u Chrysleru su znali da im treba nešto ‘’začinjeno’’ poput Golfa GTI. Shelby je zamoljen da preuzme ovaj zadatak, i on je, iznenađujuće, pristao. Famozni Omni, orijentisan na performanse, kojeg je Shelby nazvao GLH (Goes Like Hell), predstavljen je 1984., hvaleći se dorađenim ovjesom, većim kočnicama, širim gumama i, u početku, četverocilindrašem od 110 KS.

Ipak Omni GLH nije opravdao očekivanja, pa su 1985. u ponudu ubacili opcijski četverocilindraš s turbopunjačem i snagom od 146 KS, što je omogućilo GLH-u da ide kao vrag, barem u usporedbi s standardnim Omnijem.

Preokret - Goes Like Hell S'more

Srećom, Shelby se nije zadovoljio urađenim poslom. Kupio je 500 GLH jedinica, zatim ih transportovao u svoju tvornicu u Kaliforniji i pretvorio ih u pravi Shelbyjev proizvod pod nazivom GLH-S (Goes Like Hell S'more).

U usporedbi s ovjesom Dodge Omnija GLH, koji je dobio samo rollbarove i čvršće opruge, GLH-S je bio opremljen oprugama viših performansi i podesivim Koni amortizerima. Također, kako bi se poboljšao njegov izgled, dodane su Shelby naljepnice i set Shelby Centurian 15-inčnih točkova sa širim gumama Eagle.

No, nedvojbeno, najvažnije nadogradnje odrađene su ispod poklopca motora. Kako bi automobil bio još snažniji, Shelby je 2,2-litrenom motoru s turbopunjačem dodao prilagođeni usisni razvodnik i intercooler. Ovim nadogradnjama pritisak prednabijanja porastao je s 0,62 na 0,82 bara, što je rezultiralo izlaznom snagom od 175 KS pri 5.300 o/m i 237 Nm obrtnog momenta. Snaga se na prednje točkove prenosila preko 5-stepenog ručnog mjenjača. Ako te brojke nisu bile dovoljne, vlasnici su kasnije mogli dodati opcijski računarski modul MOPAR Performance Stage II, koji je povećao pritisak u turbopunjaču na 1,01 bar pod punim gasom, što je rezultiralo s 205 KS i 334 Nm momenta.

Brži od Delte HF Integrale i Renaulta 5 Turbo

Iako nipošto nije bio superautomobil zarobljen u hatchback karoseriji s pet vrata, Shelby Omni GLH-S bio je brilijantan hot-hatch koji je 1986. zaradio velike pohvale automobilskih medija. Car and Driver testirali su Omni GLH-S i na ulicama i na trkaćoj stazi Willow Springs, zaključivši da je to vrlo poseban automobil visokih performansi, koji je naprosto oduševljavao dinamikom vožnje. Publikacija je otišla toliko daleko da je rekla da bi mali Shelby mogao ležerno posramiti neke tadašnje V8 modele.

Iako je to očito bilo pretjerivanje, Omni GLH-S (1.152 kg) mogao je sprintati od 0 do 60 mph (97 km/h) za samo 6,5 sekundi, dok je četvrtinu milje znao preletiti za 14,8 sekundi, i to bez Stage II modula. Maksimalna brzina je bila 210 km/h.

Te brojke učinile su ga bržim (0-97 km/h) od najmoćnijih hot-hatcheva iz 1980-ih, uključujući homologacijski posebne modele kao što je Lancia Delta HF Integrale 4WD (6,7 sekundi) i divljeg Renaulta 5 Turbo 2 s motorom u sredini (7,7 sekundi). Shelby je 1986. pretvorio samo 500 jedinica Omni GLH u specifikaciju GLH-S. Sve su bile ofarbane u crnu boju i mogle su se naručiti kod odabranih Dodge dilera po visokoj početnoj cijeni od 10.800 USD.

Danas se malo ko sjeća da je uopšte postojao ovaj sjajni američki sprinter. Ipak, prema Classics.com, prosječna vrijednost dobro očuvanog primjerka trenutno iznosi 18.830 USD. Dakle, ako ste obožavatelj Shelbyja, ali ne možete priuštiti Cobru ili GT500, vrijedi razmisliti o Omniju GLH-S, čak i ako se radi o bitno drugačijoj vrsti stroja.