Auto testovi
0

Testirali smo Škoda Fabia RS: Nedostaje samo “bang-bang“

Piše: Elmir Tozo <br />Video: Davorin Sekulić
(Foto: F. Krvavac/Sarajevo-x.com)
Fabia RS na test je stigla baš na vrijeme, prije niskih temperatura i podmuklih poledica. Probali smo sve. “Fast forward“ na suhom, pa na mokrom, do prevoja, preko prevoja... Na kraju smo zaključili da s najjačom Fabiom (što češće to bolje) treba bježati iz grada, naći pustu zavojitu cestu i igrati se do posljednje kapi goriva.

Češka prije nekoliko godina. Dobili smo vatrootporne potkape i papir na kojem je bila pripremljena izjava da prihvatamo sve neželjene posljedice koje bi se, eventualno, mogle desiti kada budemo stegnuti u suvozačkim sjedištima WRC Fabije, prepušteni na “milost i nemilost“ Armina Schwarza, Alexa Benguéa i Jana Tuohina. Njihovi suvozači taj dan nisu nosili trkačke kombinezone. Adrenalin je frcao na sve strane, dok smo čekali svoj termin za fenomenalno audio-vizuelno iskustvo na asfaltnoj simulaciji brzinskog ispita. Baš kada sam mislio potražiti Dietmara Metricha (glavni inžinjer Škoda Motorsporta), da porazgovaramo o pehovima koji su te sezone mučili njihov rally team, došlo je vrijeme da navučem potkapu i kacigu. Čekalo me sjedište pored Schwarza. Prije polaska rekao sam mu da ću biti veoma sretan ako bude vozio kao da se sa svojim suvozačem, Klausom Wichom, u Monte Carlu bori za prvo mjesto u generali. Osmijeh, potvrdno klimanje glavom, i onda smo lagano krenuli do startne rampe. Nakon pritiskanja nekoliko tastera, Schwarz nas “ispaljuje“ prema dionici okruženoj šumom. Strašna su ubrzanja WRC Fabije, nestvarno izgledaju i brze promjene pravca, ali najviše su me impresionirale kočnice! Zahvaljujući njima Schwarz je pred “lakat“ stizao sa 190 km/h, a onda u tren oka usporavao na brzinu koja nam je osiguravala ostanak na cesti. I tako barem desetak puta. Kako uzbrdo, tako i nizbrdo! Šutio sam poučen onom “ne razgovarati sa vozačem za vrijeme vožnje“. A i bilo bi besmisleno pričati boreći se sa G-silama, u pakleno vreloj i ekstremno bučnoj atmosferi zahuktalog rally auta, dok se podnica prilikom svakog kraćenja zavoja grubo “ljubila“ s načetim asfaltom. Poslije svega, pred svima sam rekao da suvozači trebaju imati barem duplo veću platu od vozača relija.

Nakon WRC Fabije, a sve u sklopu obilježavanja stogodišnjice Škode, na red su došle “civilne“ Fabije RS. Njih smo vozili sami. Razumljivo, kočili smo mnogo ranije, ali smo na pojedinim dionicama stizali do 190 km/h. Prvi zaključak: svojom upravljivošću i motorom Fabia RS je premašila sva očekivanja. Drugi zaključak: gotovo isto prolazno vrijeme imali smo i kada je okolina živopisnih Marianskih Lazni bila natopljena kišom. Treći zaključak: svi ćemo kupiti po jednu! Česi su uz svoju najjaču Fabiju tada nudili samo TDI motor i bilo je sasvim dovoljno da imaju auto koji se odlično snalazio u “hothatch“ društvu. Što se tiče nas, Fabiju RS svrstali smo među pet najprijatnijih iznenađenja te godine.

Vrijeme sadašnje. Škoda i uz novu generaciju Fabije nudi njenu najjaču RS varijantu koju sada pokreće isključivo benzinski motor potpomognut sa, pazite, dva kompresora od kojih je jedan mehanički, a drugi turbo. Zašto? Zato što se prvi brine da auto diše punim plućima tamo negdje do 2.500 okr/min, gdje na svoje dolazi turbo-kompresor koji odrađuje najžešći dio posla. Rezultat svega, ostali smo potpuno zatečeni ponuđenim performansama, misleći da se nešto tako efikasno ne može dobiti uz 1,4-litarski četverocilindrični motor koji se neće koristiti na trkama.

Ako bismo je prislonili uz Citroën DS3 Racing ili JCW Mini, vizuelno bi ova Fabia mogla proći prilično nezapaženo. U poređenju s njima ostaje tek živahno obojena kutija stavljena na velike 17-inčne točkove. Fokusiramo li se na VW grupu, u poređenju s Polom GTI ili Cupra Ibizom, Fabia opet ostaje u sjeni. Šta je tu je, ili ćete je prihvatiti ili nećete. Uz nekolicinu sportskih detalja, zgodnu kombinaciju boja, snižen ovjes i dvostruki polirani završetak izduvnog sistema, nama se čini dovoljno dobrom i drugačijom. Uz crnu masku hladnjaka, obrube na blatobranima (poput onih na modelu Monte Carlo) i, eventualno, felge za reli u sopstvenom aranžmanu, stvari bi mogle biti još bolje. Kako god, tamo na cesti, Fabia RS i dalje je odlična alternativa svima koji bi da voze Mini JCW ili DS3 Racing, ali za njih nemaju dovoljno novca.

Ono što u putničkom prostoru Fabiju RS odvaja od slabijih i jeftinijih “sestara“ prije svega su izrazito profilisana sportska prednja sjedišta, brzinomjer čija skala ide do 270 km/h, kožni trokraki volan i bušene pedale. Bilo bi zanimljivije da ima više brušenog aluminija i manje jednolične sive plastike. Zašto ne i u dvobojnoj kombinaciji? S druge strane, sve je precizno spojeno, čvrsto, prilično kvalitetno i dovoljno prostrano za četiri, u nuždi čak i pet osoba. Vjerujte nam na riječ, detalji u kabini koji su mogli biti bolji postaju bitni kao lanjski snijeg onog trenutka kad proradi sportsko “srce“ Fabije RS. Da ne zaboravimo, ovaj auto od 0 do 100 km/h stiže za malo više od sedam sekundi i razvija skoro 230 km/h. Bez oklijevanja!

Grupacijski TSI motor razvija 180 KS i 250 Nm okretnog momenta na niskih 2.000 obr/min. Jedna konjska snaga zadužena je za 6,9 kilograma. Neko reče da ovoj Fabiji nedostaje samo “bang-bang“ (ALS, Anti Lag System, ili kako zadržati turbo-kompresor u optimalnoj funkciji i kada noga nije na gasu). E onda joj nedostaje i rollbar i slickovi i sponzori i... Šalu na stranu, u mudroj kombinaciji dva kompresora sa jasno određenim ulogama, motor skromne radne zapremine reaguje fantastično. I eto prvog u nizu razloga da cijenu ovog automobila smatramo povoljnom. U IRC kontekstu, gdje je trkaća verzija Fabije RS već stigla do krune, ne bi nam smetalo malo više adekvatnog zvuka iz motornog prostora, kad već ima toliko dobre “slike“ od početka do kraja. Stvar, donekle, u višem radnom području popravlja zvuk izduvnog sistema.

Uz superbrzi 7-stepeni DSG mjenjač lijeva noga ovdje nema posla. Prva opcija: mjenjač radi sam (D mode). Na ravnom, lagodnim ritmom, u sedmi stepen prijenosa stiže se već na 70 km/h. Druga opcija: mjenjač opet radi sam, ali sada je u S modu. Prebacivanje u viši stepen prijenosa ide tek kada kazaljka obrtomjera dođe do crvenog polja. S druge strane, u niži stepen prijenosa prebacuje mnogo ranije. Zapravo, uvijek će biti u najnižem mogućem stepenu koji dopušta trenutna brzina vozila. Treća opcija: vozač “šalta“ ručno, koristeći ručicu na podu ili polugice ispod volana, koje bi trebale biti veće, jer se može desiti da prsti odu u prazno. Za nas koji nismo Play Station generacija bilo je najbolje s ručicom mjenjača u S modu. Da, tako se troši više goriva, ali optimalno “našpanovan“ motor i zabava iza toga nemaju cijenu! Kad smo već kod goriva, bez trkačkih pretenzija, na otvorenoj cesti neće trebati više od šest litara za 100 kilometara. U IRC elementu, uz startanje u S modu, sa automatski povećanim brojem okretaja, što na neki način asocira na “launch control“, za 100 kilometara treba i do 14 litara goriva. Pa sad...

U početku smo, na neviđeno, negodovali jer se ovaj automobil ne može dobiti sa klasičnim manuelnim mjenjačem, a DSG ga usput čini i skupljim. Kasnije smo oduševljeno zaključili da ovdje nije potreban manuelni mjenjač, jer automatski elektro-hidraulički DSG u svakoj ponuđenoj varijanti radi fantastično. Dva kvačila? Možda je brzu izmjenu stepena prijenosa najbolje uporediti sa štafetnom trkom. Dok jedan trkač usporava, drugi već ubrzava, i to je to. Praznog prostora, faktički, nema.

Ako baš insistirate, ASR se može deaktivirati, ali nema potrebe, jer je onda prilično teško izbjeći besmisleno trošenje prednjih guma kod silovitih ubrzanja. Uz diskretan ESP i elektronski kontroliranu ograničenu blokadu diferencijala, ovaj auto se bez posebnih problema može voziti veoma brzo. Prebrzo za većinu ljudi i svakodnevnih situacija. Onoliko koliko je svojim adekvatno podešenim ovjesom i odličnim odabirom guma milostiva prema vozaču, Fabia RS zapravo je nemilosrdna prema suvozaču i putnicima na zadnjim sjedištima. Valjda zato što niko od njih nije baš siguran da će izaći iz zavoja u koji se tako strahovito sjurila. Vozaču je lako, jer zna da u cijeloj toj “drami“ treba nekoliko minimalnih korekcija upravljačem i nešto što i nije dovoljno dugo da bi se zvalo pravim oduzimanjem gasa. I dok smo na suhoj podlozi uz minimum podupravljanja mogli raditi šta poželimo, situacija nije bila tako povoljna na mokrom asfaltu. Bilo je mnogo više podupravljanja, uz rad ESP-a koji više nije bio tako diskretan. Nema čuda, jer su prednje gume prije kiše već dale sve od sebe. Staza ne štedi ni ljude, ni gume, a ni kočnice koje nisu posustajale, mada nam se tu i tamo učinilo da su mogle biti i mrvicu oštrije. Ili smo očekivali nemoguće?

U odnosu na pojedine automobile sličnog ''pedigrea'', Fabia RS prava je bagatela, ali njen najveći problem mogla bi biti činjenica da se ovih dana za sličan iznos može kupiti Clio RS sa Cup šasijom. On, doduše, nema DSG mjenjač, ali to mu i dalje ne smeta da bude na čelu “divlje horde“. Pored dodatnih vrata na bokovima, koja se u ovom trenutku nude još samo uz VW Polo GTI, specifičan adut na strani Fabije RS je što se može dobiti i uz Combi karoseriju. Znamo da nije najbrža u klasi, ali okrenemo li se stvarnom životu, daleko od trkališta i štoperica, gdje sekunda ili dvije ne znače mnogo, Fabiju RS s pravom ćemo svrstati u posebnu kategoriju poželjnih automobila koji svom vlasniku uvijek mogu izmamiti osmijeh.

Škoda Fabia RS iz drugog ugla by Elvir Zubović:

Iako sportski automobili koji za osnovu koriste uobičajne kompaktne i gradske modele postoje odavno, tačnije od vremena Golfa I ili Renaulta 5, s pravom nam se čini da konkurencija među popularnim "hot hatchevima" nikada nije bila žešća. Tačnije, velika potražnja ali i izuzetan ugled koji dobar sportski kompakt može donijeti jednom proizvođaču uzrokovali su stvaranje dodatne klasifikacije među njima. Tako će oni koji žele biti brzi ali i posebni posegnuti za MINI-jem Cooperom S, Alfa Romeom MiTo ili Citroenom DS3 Racing, dok će oni koje zanima samo brutalna brzina odabrati Renault Sport Clio 200, VW Polo GTI ili Opel Corsu OPC. Ipak, ove dvije krajnosti nisu bile dovoljne, jer i jednima i drugima u manjoj ili većoj mjeri nedostaje jedan važan element zbog kojeg su sportski kompakti i postali popularni. Praktičnost. Tu je Škoda sa Fabijom RS potukla konkurenciju. Ne samo da postoji u verziji sa pet vrata nego je možete dobiti i kao karavan.

S druge strane, koliko me je oduševila svojim "sleeper" stilom, gdje bi da nije jarko zelene boje teško bilo i shvatiti da je riječ o tako posebnoj verziji, toliko me je ostavila ravnodušnim u elementima zbog kojih u svakom "hot hatchu" krv počinje brže proticati. Prije svega, iako je "slika" vožnje izuzetno dinamična teško je ne primjetiti da nema odgovarajućeg zvuka. Mali automobil sa 180 KS i ovakvim performansama trebao bi tako i zvučati, ali kod Fabije RS ćete i pri najžešćem tempu dobiti tek zvižduk koji više podsjeća na hučanje guma nego na zvuk sportskog motora. Nisam očekivao grlene note svojstvene atmosferskim motorima, ali u Škodi su ipak pretjerali sa prigušivanjem svog vatrenog TSI-ja.

Pored dobrog zvuka, stvar finog kućnog odgoja svakog automobila iz sportskog odjela je da bude u stanju "isprepadati" vozača na njegov zahtjev. Dakle, ESP je itekako potreban u ovakvim automobilima i u Fabiji RS je on odlično podešen, te korekcije radi vrlo suptilno. Ipak, teško je ne osjetiti se sputanim kada ne postoji način da se on u potpunosti deaktivira, pogotovo kada smo svjesni koliko je zabavno kratak i snažan automobil kontrolisati samo pedalom gasa i tako ga namještati u zavoju.

Mada se čini previše zauzdanom, nema mjesta sumnji da je Fabija RS pakleno brz kompakt, te iako nije snažna i oštra kao Clio 200 ili DS3 Racing činjenica je da u normalnoj vožnji na cesti nijedan od ove dvojice Francuza ne bi uspio olako pobjeći brzoj Čehinji. Ono što bi zaista zagorčalo život njenim konkurentima je da su kočnice podešene oštrije. Nismo ih uspjeli zamoriti, ali prvi stisak na kočnicu i nakon dužeg navikavanja jednostavno ne daje oštrinu i uvjerljivost koja je potrebna sportskom automobilu. Zbog ovoga u Fabiji kočenje pred zavojom počinje mnogo ranije nego što kočnice u stvari mogu podnijeti.

Sigurni smo da će Fabija RS idealno odgovarati onima koji žele da se voze ozbiljno brzo, ali ne i da nužno privlače pažnju na svakom koraku. Kada bi bila još koju hiljadu maraka jeftinija, vrlo lako bi privukla i kupce onih drugih sportskih kompakta, onih koji "pate" za proširenim blatobranima, difuzorima i polutrkaćim sjedištima.

Osnovni podaci o testnom automobilu: Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

Cijena osnovnog modela: 36.645 KM Cijena testnog modela: 40.049 KM

Motor: 4-cilindrični, 4 ventila po cilindru, 4-taktni, benzinski, direktno ubrizgavanje goriva, mehanički i turbo-kompresor, smješten naprijed poprečno. Radna zapremina 1.390 ccm. Maksimalna snaga 132 kW – 180 KS pri 6.200 okr/min. Maksimalni obrtni moment 250 Nm od 2.000 do 4.500 okr/min. Promjer i hod klipa – 76,5x75,6 mm. Kompresija 10:1.

Prijenos snage: Pogon na prednje točkove. Sedmostepeni automatski mjenjač sa dva kvačila i mogućnošću ručne izmjene stepeni prijenosa. Felge prečnika 17 inča, gume 205/40 R17 (Continental SportContact2).

Performanse i potrošnja goriva: Ubrzanje od 0 do 100km/h za 7,3 s. Maksimalna brzina - 224 km/h. Potrošnja na testu – 8,2 l/100 km. Fabrički deklarisana potrošnja goriva u gradu 7,7 l/100 km, na otvorenoj cesti 5,2 l/100 km, kombinovano 6,2 l/100 km. Emisija CO2 148 g/km.

Dimenzije: Dužina - 4.029 mm. Širina - 1.642 mm. Visina - 1.492 mm. Međuosovinski razmak - 2.464 mm. Prtljažnik od 300 litara. Masa praznog automobila - 1.243 kg.

Serijska oprema: Aluminijske felge GIGARO 7J x 17", priprema za ISOFIX dječije sjedište na zadnjoj klupi, “Climatic“ sistem (klima-uređaj - mehanička regulacija), dupla izduvna cijev (kromirana), tonirana stakla, sportska sjedišta (srednji dio u sivoj ili crvenoj boji sa oznakom vRS), indikatori kretanja (zatamnjena stakla), 4 zvučnika (pasivna), oznaka vRS (prednja maska hladnjaka i prtljažna vrata), sportski ovjes, kontrolna tabla “Soft“ (crne boje), grijani i električno podesivi vanjski retrovizori (crne boje), unutrašnjost “Tempo grey“, čelični rezervni točak 6J x 15", mali kožni paket (trokraki kožni upravljač, bušena koža, oznaka RS, podesiv po visini i dubini), električni podizači stakala naprijed, centralno manuelno zaključavanje “SAFE system“, paket kroma, zadnje sjedište oborivo i preklopivo, sistem kontrole pritiska u gumama, ESP sistem (uključuje i HHC+TPM+XDS), projektor halogen svjetla naprijed, prednja svjetla za maglu (okrugli dizajn), putni kompjuter MAXI DOT (RS dizajn), zračni jastuk za vozača i suvozača + bočni prednji zračni jastuci, sportski spojleri (naprijed i nazad), poklopac pretinca za rukavice sa osvjetljenjem

Dodatna oprema na testnom automobilu: Radio CD MP3 SWING, multifunkcionalni kožni trokraki sportski volan (funkcije za radio, telefon, manuelno mijenjanje brzina), GSM II priprema za telefon sa MAXI DOT putnim kompjuterom, automatski klima-uređaj CLIMATRONIC, srednji naslon za ruku naprijed, centralno zaključavanje, 2 preklopiva ključa sa daljinskim, zatamnjeni prozori bočni zadnji i zadnje vjetrobransko staklo, prednji i zadnji električni podizači stakala, bočne zaštitne crne lajsne, pokretna projektor prednja svjetla sa LED dnevnim svjetlima, metalik boja “rally green“, crni krov.

Garancije: Dvije godine za sve greške proizvođača, tri godine na boju, 12 godina na prohrđavanje karoserije, garancija mobilnosti.