Vozili smo sportsku Toyotu GR86: Esencija svih vozačkih užitaka
Dakle, GR86 je stigao kao evolucija prethodnog GT86, modela kojim je Toyota obnovila svoju posvećenost inženjerstvu sportskih automobila. Osim što je zadržao klasičnu konfiguraciju bokser motora naprijed i pogona na zadnje točkove, kroz zadnjih 10 godina prepoznate su sve slabe strane izvornog recepta, pa je motor dobio više radne zapremine i više snage, ali na način da uz tehnička prilagođavanja motora i mjenjača osiguravaju linearno i snažno ubrzanje u radnom području motora.
Razvoj šasije se fokusirao na smanjenje težine i dalje snižavanje težišta automobila kako bi se osiguralo još oštrije upravljanje i odziv. Sada je još izdašnije upotrebljen aluminijum ali i drugi lagani i snažni materijali uz strateško jačanje karoserije kako bi se postigla veća krutost. Sistemi ovjesa također imaju koristi od detaljnih podešavanja za optimizaciju performansi upravljanja, dok su dizajneri dobili podršku od svojih kolega iz motosporta u razvoju novih aerodinamičkih karakteristika karoserije.
Waku Doki definicija vožnje
Nova Toyota GR86 predstavljena je kao "analogni automobil za digitalno doba", dizajnirana za entuzijaste, od strane entuzijasta sa fokusom na čiste užitke vožnje - kvalitet izražen u japanskoj frazi "waku doki". Ono što je važno, Toyota GR86 nije sportski automobil samo za puritance i one sa dosta iskustva nego i dalje ostaje auto koji je pogodan za svakodnevno korištenje i vožnju na otvorenoj cesti ali i na stazi.
Kada smo prije 10 godina na sličnoj dinamičkoj prezentaciji u Španiji upoznali Tetsuya Tadu, genijalnog inžinjera i oca modela GT86, a kasnije i nove Supre, otkrio nam je da GT86 treba stvoriti novu bazu obožavatelja i entuzijasta za Toyotinu automobilsku kulturu svojim učešćem u masovnim takmičenjima i inspiracijom za tjunere i stručnjake za "after-market“ dorade. Upravo u tome je uspio GT86, a sada GR86 nastavlja pod značkom Gazoo Racinga nudeći još više opcija za naknadne dorade i unaprijeđenja. Tako sada glavni inženjer za GR86, Yasunori Suezawa sumira Toyotinu svrhu: "Misija GR86 je da otvori svijet GR-a, omogućavajući da u njemu uživa sve više i više ljudi."
Grlati bokser u savršenom balansu
Baš kao i kod Toyote GT86, "bokser" motor je odlučujući element novog GR86, srce njegovih performansi i ključni doprinos niskom centru gravitacije. Ipak, 10 godina kasnije 200 KS koliko je proizvodio nije baš u potpunosti dovoljno za sve strasti koje mogu podnijeti kruta karoserija i sjajno podešen ovjes. Tako četverocilindrični motor sa 16 ventila koristi isti blok cilindra kao i prije, ali je zapremina povećana sa 1.998 na 2.387 kubnih centimetara. To je postignuto povećanjem prečnika cilindara sa 86 na 94 mm.
Zadržavajući jednako visok omjer kompresije od 12,5:1, motor isporučuje više snage, pa je porasla za oko 17 odsto sa 200 KS na 234 KS pri 7.000 o/min. Kao rezultat toga, vrijeme ubrzanja od 0-100 km/h smanjeno je za više od jedne sekunde, na 6,3 sekunde. Obrtni moment je također povećan, a performanse su podešene tako da se maksimalnih 250 Nm isporučuje ranije - pri 3.700 o/min u poređenju sa 205 Nm pri 6.400 - 6.600 o/min u GT86.
U ispušnom sistemu sada je nova središnja cijev koja stvara zadovoljavajuće "režanje" pri ubrzanju, a koje je dodatno pojačano sistemom Active Sound Control koji prenosi zvuk motora u kabinu. Treba naglasiti da, za razliku od većine sportskih automobila sa turbo motorima, ovo nije sistem koji imitira zvuk motora kroz zvučnike nego prilično jednostavan kanal kojim se zvuk u odličnoj mjeri dovodi do ušiju vozača i suvozača. Istina, voljeli bismo da je GR86 još i glasniji, pogotovo na krajevima ispušnog sistema, ali norme o emisiji CO2 i dB učinile su svoje.
Svi ovi suhoparni podaci u praksi izgledaju mnogo bolje i zabavnije. Nakon što smo u saobraćajnoj gužvi u Sevilli shvatili da je i na lošim gradskim ulicama GR86 vrlo ugodan ali i pregledan, dolazak na otvorenu i zavojitu cestu kroz šarolike krajorike Andaluzije dao nam je mogućnost da provjerimo da li se ti dodatni "konji" zaista mogu osjetiti. Već prvi gas "do poda" nas je uvjerio da su u Toyoti napravili odličan posao! U eri turbo motora visokih performansi zaboravili smo svu ljepotu linerane proizvodnje snage i ubrzanja koje mogu ponuditi samo atmosferski motori, s tim da ovaj put bokser nas ne ostavlja sa žudnjom za više snage. Kroz vezane zavoje i međuubrzanja gdje je GT86 gubio dah sada GR86 reži i ubrzava bez pogovora, a to najviše treba zahvaliti odlično "ispeglanoj“ krivoj obrtnog momenta.
Iako je sada još čvršći i dobio je prave sportske gume i točkove za jedan inč većeg prečnika vrlo brzo smo spoznali da GR86 traži i više pažnje i vozačkog umjeća. Oštre i "zatvorene“ zavoje treba prolaziti linerano a raniji pritisak na papučicu gasa promptno će rezultirati "plesom“ zadnjeg dijela 86-ice. Sve dok znate šta radite to je vrlo zabavno, a za manje iskusne Gazoo Racing je odlično kalibrisao sistem kontrole stabilnosti koji ipak na „kratkoj uzici“ dozvoljava kratka i kontrolisana zanošenja prije nego stabilizuje automobil. Dakle, kao što su obećali, u GR86 može biti zabavno i početnicima i prekaljenim "drajverima".
Sportski kokpit kao iz udžbenika
Sam ulazak u kabinu otkriva pravu evoluciju od GT86 do GR86. Kako nam je 2012. godine Tada San otkrio jedan od glavnih razloga zašto je GT86 zamišljen sa bokser motorom nije samo nisko težište, nego i činjenica da ovako kompaktan motor ostavlja prostor za ugodnu kabinu sa 2 komforna prednja sjedišta i 2 dodatna sjedišta nazad. Naime, nema potrebe da se odričemo svakodnevne upotrebljivosti zbog ljubavi za sportskim automobilima, a GR86 nastavlja tu filozofiju.
Svaki vozač će se lako i na prvu zaljubiti u okomit kokpit sa izraženo horizontalnim liijama i jednostavnom ergonomijom. Instrumenti su moderni ali pregledni, a tu je i ekran infotainmenta ali srećom ne viri kao neki tablet nego je tamo gdje i treba biti, u centralnoj konzoli.
Uz idealno oblikovanu ismještenu ručicu mjenjača i klasični trokraki upravljač GR86 otkriva da je pravi sportista stare škole i velikom ručicom za ručnu kočnicu. Tek je taj detalj endemski u modernim automobilima. Uz ručnu kočnicu odmah je još jedan važan segment za vožnju 86-ice. Dva prekidača od kojih jedan aktivira TRACK MODE način rada što uz drugačiji izgled instrumenata smanjuje intervenciju sistema za kontrolu stabilnosti, ali ipak ostavlja dozu sigurnosti i pomoći za vozača. Onaj drugi je za najiskusnije, a njime se kontrola stabilnosti u potpunosti gasi i omogućava drift sve dok i zadnja žica iz zadnjih guma ne izleti.
Ipak, ono što je jasno već na prvi dodir da je nivo kvalitete i završne obrade daleko bolji nego u GT86, a posebno je ugodna obloga od alcantare na gornjem dijelu obloge vrata gdje možete osloniti ruku. Odlično odmjerena i ugodna sjedišta imaju idealnu velike bočne oslonce da nije preteško u njih ulaziti i izlaziti, a tijelo drže čak i kroz zavoje na stazi.
Uz dva pomoćna sjedišta sa GR86 lako ćete prevesti i djecu do škole, a solidan prtljažnik prihvatiće 2-3 manja kofera. Još važnije, zadnja sjedišta mogu se preklopiti, a tada je utovarni prostor dovoljno velik da primi četiri točka - idealno za one koji voze svoj GR86 na staze.
Na stazi zaigran poput djeteta
Nakon zavojitih i brzih dionica po cestama u zaleđu Seville došlo je vrijeme za veći izazov, kako za GR86 tako i za nas. Staza Circiuto Monteblanco u provinciji Huelva nudi čitav niz mogućih konfiguracija, a za GR86 odabrana je srednje duga ali sa odličnim spojem 6 desnih i 3 lijeva zavoja uz dvije izražene promjene visine koje su dale naglasak na nisko težište 86-ice.
Prije nego smo počeli vožnju jedan detalj nam je otkrio da GR86 sada više „grize“. Naime sa GT86 Toyota je namjerno stavila realtivno male 17-inčne točkove i „obula“ ih u touring gume koje su ciljano davale manje prianjanja ali više zaigranosti. Ovaj put nije bilo mjesta za takve eksperimente, pa sada GR86 dolazi na 18-inčnim točkovima i sa sportskim gumama koje daju bolji osjećaj preciznosti na upravljaču ali i daleko bolje držanje u zavojima. Već prvi oštri zavoj Monteblanca nakon dugog ciljnog pravca otkrio nam je sa kojom lakoćom i preciznošću je moguće namjestiti nos 86-ice u tjeme zavoja.
Upravljački sklop je sada definitivno bolje podešen i uz nisko težište i niži profil guma daje veliki osjećaj povjerenja i pouzdanja u upravljivost i kontrolu automobila. Nakon dugog lijevog zavoja dolazi brza promjena pravca i test za krutost karoserije, a ni tu Gazoo Racing nije podbacio. Kako bi bili sigurni da će se dodatna snaga motora pretvoriti u bolje upravljanje i dinamiku, šasija i karoserija su prerađeni uz korištenje laganih ali čvrstih materijala uz smanjenje težine i dodavanje pojačanja u ključnim područjima.
Tako su naprijed dodani dijagonalni poprečni nosači na spojeve između ovjesa i okvira automobila, poboljšavajući prijenos opterećenja s prednjih guma i smanjujući bočno savijanje. Razvijene su i vrlo čvrste krute veze okvira i nosača ovjesa, dok poklopac motora ima novi unutrašnji dijagonalni okvir, umjesto prethodnog dizajna u obliku saća. Ovim mjerama povećana je torziona krutost prednjeg dijela karoserije za 60 %. Nazad je dizajnirana prstenasta struktura koja povezuje gornju i donju šasiju kao i nove veze okvira i nosača ovjesa koje daju bolju upravljivost i smanjuju uvijanje. Sa unutrašnjim panelom koji je sada povezan sa platformom, stvorena je kontinuirana struktura okvira, a ukupna krutost karoserije pri uvijanju je povećana za 50%.
Uz zadržavanje lagane konstrukcije i uz ukupnu masu od oko 1,2 tone i ovako drastično povećanu krutost GR86 ali i raspored težine od 53:47 po osovinama, zaista se snalazi na bilo kojoj stazi kao u svom prirodnom okruženju, te svojom preciznošću nagrađuje jednako i manje iskusne vozače i one sa više staža.
Ono što je svakako bila prava poslastica je kombinacija ručnog mjenjača, ne zaboravimo Toyota i dalje nudi i automatik uz GR86, i zadnjeg pogona i vrlo preciznog upravljača. Mala i savršeno oblikovana ručica mjenjača idealno leži u ruci, a jednako dobro i klizi kroz birače stepena prijenosa. Naravn, to nije slučajno, jer je mjenjač sada dobio karbonski sinhronizator koji olakšava prebacivanje u četvrtu brzinu, a upotreba novog ulja niske viskoznosti i novih ležajeva osigurava održavanje glatkoće prijenosa uz veću snagu motora.
Na krajevima dva duga pravca isprobali smo i kočenje 86-ice, pa iako nema „šminkerske“ četveroklipne čeljusti diksovi prečnika 294 mm naprijed i 290 mm nazad daju sasvim dovoljnu dozu kontrole i snage za zaustavljanje. Uz skromnu ukupnu težinu neće se prebrzo zagrijati, te daju prilično dobar osjećaj na pedali.
Savršen sportski auto?
Odavno smo naučili da savršen auto ne postoji, ali ako se fokusirate na esencijalne vrijednosti koje karakterišu sportski auto kao što to Toyota radi zadnjih deset godina onda je lako doći blizu toga. Izvornu ideju uspjeli su usavršiti na pravim mjestima i tako došli do automobila koji će zasigurno i sada i za desetke godina biti spominjan sa uzdahom među ljubiteljima benzina.
Naravno da će biti onih koji neće htjeti ni razmisliti o GR86 jer eto sada postoje i porodični kompakti sa preko 400 KS, ali to i nisu kupci ovog automobila. Jednostavno, neko voli pivo i kobasice, a neko vino i sir.
Činjenica je da ovakvi automobili itekako imaju veliki krug pristalica, a to dovoljno potvrđuje činjenica da je skoro cijela planirana proizvodnja za naredne dvije godine rasprodana. Jasno, kao i sve ostale modele Toyota uskoro dovodi i GR86 u Bosnu i Hercegovinu, a sigurni smo da će se i ovaj put naći nekoliko entuzijasta na našem tržištu koji znaju cijeniti da i u digitalnom dobu možete doći do pravog analognog automobila.
Tehnički podaci - Toyota GR86
-
Motor: radna zapremina - 2387 cm3, broj cilindara - 4 u bokser rasporedu, smješten naprijed uzdužno, maksimalna snaga - 235 KS pri 7.000 okr/min, specifična snaga po litri zapremine - 98.4 KS/l, maksimalni obrtni moment - 250 Nm pri 3.700 okr/min, maksimalna brzina vrtnje motora - 7.400 okr/min, stepen kompresije - 12,5:1, četiri ventila po cilindru.
-
Karoserija: masa - 1.270 kg, motor pogoni zadnje točkove, ovjes naprijed - McPherson nezavisni, ovjes nazad - nezavisni multilink sa dvostrukim ramenima, visina od tla - 130 mm, trag prednjih točkova - 1.520 mm, trag zdanjih točkova - 1.550 mm.
-
Performanse - ubrzanje d 0 do 100 km/h - 6,3 sekunde, maksimalna brzina - 226 km/h.