Savjeti za vozače
60

Znate li kako se pravilno i sigurno sjedi u automobilu?

A. M.
Ključ udobne i sigurne vožnje leži u pravilnom položaju sjedenja za upravljačem. Znate li šta znači ispružena ruka iznad obruča volana i kako sjediti pravilno da izbjegnete povrede od zračnog jastuka?

Većina vozača misli da pravilno sjedi u automobilu, međutim, to obično nije tačno.

Ispravan položaj tijela ključan je za udobnu i ujedno sigurnu vožnju. Morate biti u mogućnosti dodirnuti sve kontrole, posebno upravljač i nožne pedale, ali bez potrebe da se istežete ili radite neprirodne pokrete kako biste to obavili.

Važno je sjediti što uspravnije. Postoje razlozi zašto vozači ne bi trebali "ležati", a često to praktikuju. Osim što imate dobar pregled i već spomenutu kontrolu nad automobilom, nepravilan položaj sjedenja onemogućava sigurnosnom pojasu da sačuva tijelo u slučaju saobraćajne nezgode da ne klizne ispod njega. Drugi problem može nastati kada tijelo stremi naprijed ispod sigurnosnog pojasa, koji se zatim može zakačiti oko vrata vozača. To može uzrokovati davljenje, pogotovo pri intenzivnom kočenju. Stoga, ključ sigurnosti je u pravilnom položaju sjedenja uz neizostavno korištenje pojasa.

Također, postoji i opšte pravilo kod uzdužnog podešavanja sjedišta. Noge nikada ne smiju biti potpuno ispružene, čak ni kad je bilo koja od papučica pritisnuta do poda. Noge uvijek moraju ostati barem malo savijene u koljenima, inače u slučaju nesreće kosti u zglobovima mogu ‘’probiti’’ kroz tijelo kao teleskopska drška na kišobranu.

U obzir treba uzeti položaj ruku za upravljačem. Ispravan način držanja volana je s rukama u položaju "15 do tri". Ovaj položaj omogućuje puno širi raspon manevrisanja volanom. Današnji manji upravljači to olakšavaju svojom veličinom i oblikom. Oni su "podrezani" na donjoj ili i na gornjoj strani, tako da olakšavaju da ruke držimo pravilno. Takav položaj ruku ima uporište u faktoru sigurnosti, jer ako je zračni jastuk aktiviran on gura ruke u slobodan prostor sa strane.

Ipak, vrlo je važno ipak ne sjediti preblizu volana, a time i preblizu zračnog jastuka. Idealan položaj tijela povezan je s vremenom aktiviranja zračnih jastuka, odnosno zračni jastuk ne smije doći u kontakt s tijelom u trenutku kada se puše ili na najtvrđem stepenu napuhanosti, već tačno u trenutku kada se počne ispuhavati. U suprotnom, ako nepravilno sjedimo zračni jastuk nas može povrijediti.

Ono što stručnjaci ističu, jeste recept za idealnu udaljenost sjedišta od upravljača. Leđa i obje lopatice bi trebale biti udobno naslonjene na naslon. Kada ispružite ruku preko volana, zglobovi bi vam trebali biti na vrhu obruča upravljača. Zatim, kada obuhvatite upravljač u navedenom položaju "15 do tri" ruke bi trebale biti savijene u laktovima. "U isto vrijeme, morate imati na umu da noge držite dovoljno savijene – to je uvijek kompromis, jer tijela i proporcije udova nisu kod svih isti. Srećom u današnjim vozilima i sjedište i upravljač se mogu podesiti u više različitih smjerova što olakšava pronalazak idealne pozicije tijela.

Također, vrlo važno je podesiti visinu naslona za glavu. Idealno je da vrh naslona sjedišta bude izvučen tako da bude u visini vrha glave vozača i ostalih putnika. Nije važno ako je naslon za glavu malo niži kada je putnik vrlo visok, ali vrh naslona za glavu nikada ne smije biti niži od vrha ušne resice, savjetuju stručnjaci za sigurnost

Posljednji aspekt podešavanja sjedišta je visina. Ovdje se radi o tome da stisnuta šaka treba stati između tjemena naše glave i stropa automobila. Ova metoda "mjerenja" prostora smanjuje mogućnost oštećenja glave i posebno gornjeg dijela kičme ako se automobil prevrne.