Takvih primjera je mnogo, od prehrambenih proizvoda preko goriva do posljednjeg povećanja cijene parkinga. Naime, u proteklih nekoliko dana nekoliko privatnih parkinga u Sarajevu je odlučilo povećati cijenu jednog sata za 1 KM, odnosno sa 2 na 3 KM.
Tim povodom razgovarali smo sa ekonomskim stručnjakom i analitičarom Zoranom Pavlovićem koji odmah na početku govori da je to, nažalost, uobičajena situacija jer mnogi žele ostvariti ekstra profit, iako za to nema opravdanja.
"U situaciji kada postoji talas poskupljenja, onda i onaj ko nije zahvaćen tim talasom nalazi opravdanje u činjenici da sve poskupljuje, pa i njihova usluga, naprimjer parkinga. To su uobičajeni načini ponašanja kada god ne postoji mehanizmi kontrole. Ako nije bilo osnova za poskupljenje, onda svako poskupljenje koje nastane bi trebalo biti ekstra oporezovano. To obično rade države u smislu da prate kakva je situacija i da li je neko koristi", kaže Pavlović.
Takav primjer je, podsjeća, bio kada je poskupilo gorivo. Tada su neki od vlasnika benzinskih pumpi prodavali gorivo po novim cijenama, iako su ga nabavili po starim, mnogo jeftinijim.
"U takvim situacijama bi se trebao uvesti princip ekstra poreza na stvari koje nisu opravdano poskupile. Ali tu se uvijek nađe opravdanje, npr. da se više plate radnici. Teško je napraviti pošten mehanizam kontrole. No država treba kontrolisati marže i kazniti one koji prave ekstra profit odnosno naplaćuju više od predviđenog i planiranog", dodao je.
Ističe da je u takvim situacijama, pored kažnjavanja, potrebno i javno reći ko je ostvarivao ekstra profit.
"Kada smo imali poskupljenja goriva i kada se konstatovalo da je određen broj pumpi povećao cijene preko mjere, kaznili su ih, ali nisu objavili ko je kažnjen, a to je trebalo. Tako bi građani znali kod koga da ne idu, to bi bila kontra reklama. Ali to nije urađeno, a ista stvar je kod prodaje prehrambenih proizvoda. Inspekcija bi trebala svaki put zatvoriti prodavnicu ili bnezinsku pumpu na mjesec dana i onda oni to više nikada ne bi uradili", govori ekonomski analitičar.
No, kaže kako je realnost da živimo u ambijentu gdje je sve dozvoljeno i ništa nije posebno kažnjivo.
"Situacija je takva da gdje god postoji prilika, neko želi dodatno zaraditi. Ovo tržište sada je tržište kupaca, jer kupci troše pare i prave zalihe i ponašaju se neracionalno. U tome prihvataju i povećanje cijena stvari o kojima ne razmišljaju. Neke stvari poskupe, a objektivno nema nikakvog razloga za to", zaključio je Pavlović koji smatra da je potreban sistem radikalnih mjera svugdje gdje se ustanovi neopravdano poskupljenje usluga ili proizvoda.