Revizorski izvještaj
37

Objavljeno kako se najčešće "mulja" s tenderima u FBiH, tu je i lista onih koji su odstupali od zakona

B. R.
Ilustracija: Shutterstock
Ilustracija: Shutterstock
Iz Ureda za reviziju institucija Federacije Bosne i Hercegovine su objavili drugi dio publikacije najznačajnijih nalaza iz oblasti javnih nabavki, a koji su utvrđeni njihovom prošlogodišnjom finansijskom revizijom.

Od ukupnog broja finansijskih revizija nabavki u javnom sektoru FBiH, 35 posto je onih u kantonima i općinama/gradovima, 33 posto u javnim preduzećima, 21 posto u zavodima, fondovima i agencijama i 11 posto u samim entitetskim institucijama. Istaknute su najčešće neusklađenosti sa Zakonom o javnim nabavkama, a to su:

  • Neprimjenjivanje samog Zakona, što je najčešća i najznačajnija nepravilnost. Primjer za to je preduzeće "Ceste", sa sjedištem u Mostaru, koje je 2023. provelo 96 postupaka javne nabavke, ukupne vrijednosti 6,3 miliona KM, ali bez primjene Zakona o javnim nabavkama;

  • Sačinjavanje tenderske dokumentacije suprotno Zakonu, a što se ogledalo u tome da su tehničke specifikacije upućivale na tačno određenog proizvođača/marku/tip, čime se, kako su revizori konstatirali, pogodovalo određenim proizvođačima;

  • Tenderska dokumentacija nije sadržavala sve ono što je određeno Zakonom, a što je potrebno da ponuđači pripreme svoje ponude na stvarno konkurentskoj osnovi;

  • Izbjegavanje adekvatne primjene javne nabavke, uglavnom dijeljenjem predmeta nabavke, što je zakonski zabranjeno;

  • Provođenje pregovaračkih postupaka onda kada zakonski nisu ispunjeni uslovi za to;

  • Prihvatanje ponude čija je cijena viša od planiranih, odnosno osiguranih finansijskih sredstava;

  • Izostanak provjere tržišta kako bi se nabavka adekvatno pripremila nabavka i privredni subjekti informirali o planovima i zahtjevima nabavke, što je zakonska obaveza;

  • Izostanak učešća službenika za javne nabavke čija vrijednost prelazi 250.000 KM;

  • Nezakonitosti u fazi zaključivanja, odnosno realizacije ugovora. Kao najznačajnije nepravilnosti pri zaključenju ugovora istaknute su izmjene prvobitnih uslova tenderske dokumentacije, kao što su rok isporuke, uslovi plaćanja, visina kazne u slučaju kašnjenja idr. Kao najznačajnije nepravilnosti pri realizaciji ugovora istaknute su nepoštivanje odredaba ugovora, među kojima su enormno produžavanje rokova i plaćanje cijene više od ugovorene;

  • Izostanak korištenja zaštitnih sredstava u slučaju neispunjavanja ili neblagovremenog ispunjavanja obaveza iz ugovora o javnoj nabavci. Primjera radi, nisu se obračunavali penali niti su aktivirane bankarske garancije, iako su dobavljači kasnili u izvršenju obaveza iz ugovora o javnim nabavkama;

  • Nedonošenje plana nabavki ili donošenja plana koji nema Zakonom propisane elemente;

  • Pokretanje postupaka nabavke za koju nisu osigurana sredstva ili drugi uslovi za realizaciju;

  • Neblagovremeno donošenje odluke o izboru najpovoljnijeg ponuđača;

  • Propuštanje traženja pojašnjenja u slučaju, kako su revizori konstatirali, neprirodno niske cijene;

  • Prihvatanje ponuda koje imaju računsku grešku idr.

Kao subjekti kod kojih su utvrđena značajna odstupanja od Zakona o javnim nabavkama istaknuti su:

  • Federalno ministarstvo prostornog uređenja;

  • Federalno ministarstvo pravde;

  • Služba za zajedničke poslove organa i tijela FBiH;

  • Federalni zavod za statistiku;

  • Federalni zavod za poljoprivredu;

  • Kazneno-popravni zavod Zenica;

  • Kazneno-popravni zavod Mostar;

  • Srednjobosanski kanton;

  • Ministarstvo unutrašnjih poslova Katona Sarajevo;

  • Ministarstvo saobraćaja KS;

  • Ministarstvo za odgoj i obrazovanje KS;

  • Hercegovačko-neretvanski kanton;

  • Unsko-sanski kanton;

  • Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta USK;

  • Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona 10;

  • Gradovi Zenica, Zavidovići, Goražde, Široki Brijeg, Livno i Čapljina te općine Posušje, Kreševo, Novi Grad Sarajevo, Vareš, Doboj Jug, Usora, Sapna, Čelić i Doboj Istok;

  • Zavodi zdravstvenog osiguranja KS, Bosansko-podrinjskog kantona i Zapadnohercegovačkog kantona;

  • Federalni zavod za zapošljavanje;

  • Opća bolnica "Prim.dr. Abdulah Nakaš", Kantonalna bolnica Orašje, Kantonalna bolnica "Dr. fra Mihovil Sučić" Livno, Opća bolnica Jajce i Opća bolnica Bugojno;

  • Domovi zdravlja Široki Brijeg, Čapljina i Bihać;

  • "Hrvatske pošte" Mostar;

  • BH Pošta;

  • BH Telecom;

  • "Hrvatske telekomunikacije" Mostar;

  • Komunalno preduzeće Čapljina;

  • "Ceste" Mostar;

  • Ceste FBiH;

  • Željeznice FBiH;

  • Vodovod i kanalizacija Živinice;

  • Saobraćaj i komunikacije Tuzla;

  • Šume BPK i Šumarstvo "Prenj" Konjic;

  • Rudnici Tuzla, Posušje, Breza, Kreka, Đurđevik, Zenica, "Abid Lolić", Kakanj i Široki Brijeg.

Publikacija Ureda za reviziju institucija FBiH je dostupna na ovom linku.