Objavljeno kako se najčešće "mulja" s tenderima u FBiH, tu je i lista onih koji su odstupali od zakona
Od ukupnog broja finansijskih revizija nabavki u javnom sektoru FBiH, 35 posto je onih u kantonima i općinama/gradovima, 33 posto u javnim preduzećima, 21 posto u zavodima, fondovima i agencijama i 11 posto u samim entitetskim institucijama. Istaknute su najčešće neusklađenosti sa Zakonom o javnim nabavkama, a to su:
-
Neprimjenjivanje samog Zakona, što je najčešća i najznačajnija nepravilnost. Primjer za to je preduzeće "Ceste", sa sjedištem u Mostaru, koje je 2023. provelo 96 postupaka javne nabavke, ukupne vrijednosti 6,3 miliona KM, ali bez primjene Zakona o javnim nabavkama;
-
Sačinjavanje tenderske dokumentacije suprotno Zakonu, a što se ogledalo u tome da su tehničke specifikacije upućivale na tačno određenog proizvođača/marku/tip, čime se, kako su revizori konstatirali, pogodovalo određenim proizvođačima;
-
Tenderska dokumentacija nije sadržavala sve ono što je određeno Zakonom, a što je potrebno da ponuđači pripreme svoje ponude na stvarno konkurentskoj osnovi;
-
Izbjegavanje adekvatne primjene javne nabavke, uglavnom dijeljenjem predmeta nabavke, što je zakonski zabranjeno;
-
Provođenje pregovaračkih postupaka onda kada zakonski nisu ispunjeni uslovi za to;
-
Prihvatanje ponude čija je cijena viša od planiranih, odnosno osiguranih finansijskih sredstava;
-
Izostanak provjere tržišta kako bi se nabavka adekvatno pripremila nabavka i privredni subjekti informirali o planovima i zahtjevima nabavke, što je zakonska obaveza;
-
Izostanak učešća službenika za javne nabavke čija vrijednost prelazi 250.000 KM;
-
Nezakonitosti u fazi zaključivanja, odnosno realizacije ugovora. Kao najznačajnije nepravilnosti pri zaključenju ugovora istaknute su izmjene prvobitnih uslova tenderske dokumentacije, kao što su rok isporuke, uslovi plaćanja, visina kazne u slučaju kašnjenja idr. Kao najznačajnije nepravilnosti pri realizaciji ugovora istaknute su nepoštivanje odredaba ugovora, među kojima su enormno produžavanje rokova i plaćanje cijene više od ugovorene;
-
Izostanak korištenja zaštitnih sredstava u slučaju neispunjavanja ili neblagovremenog ispunjavanja obaveza iz ugovora o javnoj nabavci. Primjera radi, nisu se obračunavali penali niti su aktivirane bankarske garancije, iako su dobavljači kasnili u izvršenju obaveza iz ugovora o javnim nabavkama;
-
Nedonošenje plana nabavki ili donošenja plana koji nema Zakonom propisane elemente;
-
Pokretanje postupaka nabavke za koju nisu osigurana sredstva ili drugi uslovi za realizaciju;
-
Neblagovremeno donošenje odluke o izboru najpovoljnijeg ponuđača;
-
Propuštanje traženja pojašnjenja u slučaju, kako su revizori konstatirali, neprirodno niske cijene;
-
Prihvatanje ponuda koje imaju računsku grešku idr.
Kao subjekti kod kojih su utvrđena značajna odstupanja od Zakona o javnim nabavkama istaknuti su:
-
Federalno ministarstvo prostornog uređenja;
-
Federalno ministarstvo pravde;
-
Služba za zajedničke poslove organa i tijela FBiH;
-
Federalni zavod za statistiku;
-
Federalni zavod za poljoprivredu;
-
Kazneno-popravni zavod Zenica;
-
Kazneno-popravni zavod Mostar;
-
Srednjobosanski kanton;
-
Ministarstvo unutrašnjih poslova Katona Sarajevo;
-
Ministarstvo saobraćaja KS;
-
Ministarstvo za odgoj i obrazovanje KS;
-
Hercegovačko-neretvanski kanton;
-
Unsko-sanski kanton;
-
Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta USK;
-
Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona 10;
-
Gradovi Zenica, Zavidovići, Goražde, Široki Brijeg, Livno i Čapljina te općine Posušje, Kreševo, Novi Grad Sarajevo, Vareš, Doboj Jug, Usora, Sapna, Čelić i Doboj Istok;
-
Zavodi zdravstvenog osiguranja KS, Bosansko-podrinjskog kantona i Zapadnohercegovačkog kantona;
-
Federalni zavod za zapošljavanje;
-
Opća bolnica "Prim.dr. Abdulah Nakaš", Kantonalna bolnica Orašje, Kantonalna bolnica "Dr. fra Mihovil Sučić" Livno, Opća bolnica Jajce i Opća bolnica Bugojno;
-
Domovi zdravlja Široki Brijeg, Čapljina i Bihać;
-
"Hrvatske pošte" Mostar;
-
BH Pošta;
-
BH Telecom;
-
"Hrvatske telekomunikacije" Mostar;
-
Komunalno preduzeće Čapljina;
-
"Ceste" Mostar;
-
Ceste FBiH;
-
Željeznice FBiH;
-
Vodovod i kanalizacija Živinice;
-
Saobraćaj i komunikacije Tuzla;
-
Šume BPK i Šumarstvo "Prenj" Konjic;
-
Rudnici Tuzla, Posušje, Breza, Kreka, Đurđevik, Zenica, "Abid Lolić", Kakanj i Široki Brijeg.
Publikacija Ureda za reviziju institucija FBiH je dostupna na ovom linku.