Intervju za Klix.ba
0

Predsjednica Uprave UniCredit banke d.d. Mostar Amina Mahmutović: Potrebno uključivanje banaka u vladine razvojne projekte

Razgovarao: Benjamin Redžić
Amina Mahmutović, predsjednica Uprave UniCredit banke u BiH (Foto: UniCredit)
Amina Mahmutović, predsjednica Uprave UniCredit banke u BiH (Foto: UniCredit)
Kraj godine je vrijeme kada se podvlači crta ispod poslovnih rezultata i kada se finaliziraju planovi za sljedeću godinu. To je slučaj i u UniCredit banci koja je među bankama s najdužom tradicijom poslovanja u Bosni i Hercegovini.

Predsjednica Uprave UniCredit banke d.d. Mostar Amina Mahmutović je u intervjuu za Klix.ba govorila o poslovnim rezultatima u godini na izmaku, digitalizaciji bankarskih usluga, ESG standardima, studentskoj kartici u Kantonu Sarajevo, finansijskoj pismenosti građana, poboljšanju bh. bankarstva i planovima za sljedeću godinu.

Šta smatrate najznačajnijim poslovnim rezultatima UniCredita u Bosni i Hercegovini u 2024. godini?

Ova godina je za nas bila izuzetno dinamična i, usuđujem se reći, i historijska, jer smo prvi u Bosni i Hercegovini u potpunosti realizirali online kredit, čime smo otvorili novo poglavlje u domaćem bankarstvu.

Kao vodeća finansijska institucija, imamo odgovornost predvoditi inovacije, a ova usluga, uz korištenje digitalnog potpisa, pruža našim klijentima novu razinu pogodnosti. Veoma je važno podizati svijest o upotrebnoj vrijednosti digitalnog potpisa te vjerujem da nam je online kredit otvorio vrata za sve nove usluge koje će biti predstavljene u narednom periodu, a koje će se jednostavno realizirati iz udobnosti doma.

Digitalizacija i zelena tranzicija su danas nezaobilazni, javnom prostoru svakodnevno prisutni pojmovi, i baš zato s ponosom ističemo iskorake koje smo napravili u tim aspektima. Glavni smo partneri i privatnog i javnog sektora za zelenu tranziciju.

Realizacija različitih finansijskih instrumenata namijenjenih zelenoj tranziciji, finansiranje najvećih projekata solarnih elektrana u privatnom, ali i prvih fotonaponskih elektrana u javnom sektoru, potvrda su naše čvrste opredijeljenosti ka zelenim rješenjima.

Ovakvu godinu nismo mogli završiti nikako drugačije nego krunisanjem naših uspjeha najprestižnijim nagradama u finansijskom svijetu, gdje smo ponijeli titulu "Najbolje banke u Bosni i Hercegovini", po izboru magazina Euromoney, ali i "Banke godine", po izboru magazina The Banker u sklopu Financial Timesa.

Spomenuli ste dugoočekivani u potpunosti online kredit u Bosni i Hercegovini koji ste nedavno predstavili kao prva banka u Bosni i Hercegovini koja to omogućava. Koji su najveći izazovi u digitalizaciji bankarskih usluga u Bosni i Hercegovini?

Najveći izazov i dalje predstavlja nedovoljno definiran pravni okvir, što zahtijeva dodatne napore i prilagodbe prilikom realizacije velikih projekata, ali je iznimno važno da postoji spremnost svih uključenih strana na saradnju i istu viziju konačnog cilja.

Zato je posebno važno istaći napore Agencije za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka (IDEEA) i njenog direktora Almira Banjevića te pokroviteljstvo ovog cjelokupnog procesa od ministra komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine Edina Forte, bez kojih ne bismo postigli ovaj značajan iskorak.

Veliku zahvalnost dugujemo i našim vrijednim kolegicama i kolegama u banci, kao i partnerima iz IDEEA na posvećenosti koja je omogućila uspješnu realizaciju ovog projekta. Njihov trud je otvorio vrata novim mogućnostima razvoja digitalnih usluga u Bosni i Hercegovini.

Vrlo ste aktivni na primjeni ESG standarda. Koliko je Bosna i Hercegovina daleko od toga da prvenstveno privredni subjekti za dobijanje kredita budu uslovljeni time da i oni sami primjenjuju ESG standarde?

ESG standardi su postali neizostavni dio poslovanja, a domaći privrednici su na početku procesa njihovog usvajanja. Ključnu ulogu u toj tranziciji ima edukacija i pravovremena podrška, kako bi se osigurala spremnost za izazove poput primjene Mehanizma prekograničnog usklađivanja cijene ugljika (CBAM) i usklađenosti s regulativama Evropske unije.

Kao banka, predano radimo na tome da našim klijentima pružimo stručne savjete, konkretne primjere i praktična rješenja za prilagodbu ESG zahtjevima.

Posljednje dvije godine organiziramo edukativne događaje u svim bh. gradovima, u saradnji s vodećim ekspertima u ovoj oblasti. Na tim događajima smo predstavili konkretne korake i mogućnosti primjene ESG standarda, sa ciljem da privrednicima olakšamo tranziciju i unaprijedimo održivost njihovog poslovanja.

Vjerujemo da su upravo ovakve inicijative istinska podrška za uspješnu prilagodbu novim standardima i izgradnju konkurentnijeg poslovnog okruženja.

Kada već govorimo o ESG standardima, da li će UniCredit širiti usluge klijentima u Bosni i Hercegovini koje se odnose na zaštitu okoliša, energetsku učinkovitost i korištenje obnovljivih izvora energije?

UniCredit kontinuirano nastoji biti primjer u primjeni ESG standarda u svakodnevnom poslovanju i djelovanju. U svom portfelju nudimo niz usluga posvećenih energetskoj učinkovitosti, uključujući kreditne linije s dodatnim keš bonusima za realizirane projekte, čime direktno potičemo održiva rješenja.

Posebnu pažnju posvećujemo zaštiti okoliša u svim segmentima poslovanja, a primjer toga su i naše platne kartice izrađene od recikliranih materijala, kao i naša Upravna zgrada u Mostaru, projektovana prema najvišim standardima energetske učinkovitosti i opremljena solarnim panelima koji osiguravaju značajan dio njenog napajanja električnom energijom.

Svjesni smo da svaka promjena počinje od pojedinca te da i najmanji koraci mogu imati veliki utjecaj. Zbog toga se trudimo da kroz naše proizvode, usluge i svakodnevno djelovanje doprinesemo stvaranju boljeg i održivijeg okruženja za sve.

Da li ste zadovoljni potražnjom za studentskom karticom u Kantonu Sarajevo i koliko je ova usluga dugoročno održiva?

Prva platna Studentska kartica u Kantonu Sarajevo naišla je na itekako pozitivan odjek među studentima, što smatramo glavnim pokazateljem uspjeha. Ovaj projekat je dio naše šire strategije podrške mladima i njihovoj budućnosti u našoj zemlji.

Drago nam je da smo udružili snage s više od 50 kompanija, institucija i ustanova, javnih i privatnih, koje dijele naše mišljenje, a svakodnevno nam se pridružuju i novi te smo tako osigurali popuste za plaćanja unutar svih kategorija proizvoda i usluga koje jedan student može imati - od osiguranja do prijevoza i ishrane.

Nastavit ćemo podržavati mlade kroz slične inicijative jer smatramo da ulaganje u njihovu budućnost donosi dugoročne benefite za cijelo društvo.

S obzirom na to da u finansijskom sektoru radite s građanima, uviđate li pomake u finansijskoj pismenosti stanovništva u Bosni i Hercegovini?

Pandemija koronavirusa je ostavila značajan trag na sve industrije i segmente života, ali je istovremeno donijela i jedan pozitivan pomak - doprinijela je povećanju svijesti o važnosti digitalne i finansijske pismenosti među građanima.

Naša banka, ali i sve ostale banke na bh. tržištu, kao i Centralna banka Bosne i Hercegovine, kontinuirano ulaže napore u edukaciju svih generacija, s fokusom na mlade i marginalizirane grupe.

Kroz ove aktivnosti cilj je omogućiti što šire razumijevanje finansijskih alata i procesa, čime doprinosimo stvaranju stabilnijeg i prosperitetnijeg društva. Povećanje finansijske pismenosti ne samo da otvara nove mogućnosti za pojedince, već stvara i temelje za generacije koje će biti nosioci razvoja naše privrede i graditi bolju budućnost.

Šta smatrate nužnim koracima za poboljšanje bh. bankarstva?

Bosna i Hercegovina na svim poljima ima prostora za unapređenje, ali je neophodno mnogo rada i posvećenosti. Gledajući na bankarski sektor i pripadajuću regulativu, koji su već usklađeni s praksama i propisima EU po svojoj uređenosti, vjerujem da velika kočnica daljnjem privrednom razvoju leži u ograničenosti šireg pravnog okvira, koji je neophodno kontinuirano unapređivati da bi pratio potrebe privrede i da bismo svi mogli osigurati što bolje usluge građanima.

Posljedično, neophodno je pružati visok nivo pravne sigurnosti, bez koje ne možemo imati potrebnu konkurentnost lokalne privrede niti atraktivnost tržišta za dolazak stranih investicija. Ponovo bih se vratila na digitalizaciju koja predstavlja temelj modernog bankarstva i neodvojiva je od današnjeg poslovanja. Zato je potrebno kontinuirano raditi na edukaciji građana o svim njenim prednostima.

Još jedan jako važan segment razvoja bankarstva, čime bi se dodatno unaprijedila privreda naše zemlje, jeste partnerstvo s javnim sektorom kroz uključivanje banaka u vladine razvojne projekte.

Svima nam je u interesu stvoriti privredno snažnu zemlju koja će nuditi kvalitetnu budućnost svojim građanima. Međutim, razvoj snažne privrede zahtijeva zajednički trud i preuzimanje odgovornosti svih aktera u društvu.

Koji su planovi UniCredita u Bosni i Hercegovini za sljedeću godinu?

Započeli smo novu eru bankarskih usluga predstavljanjem online kredita, tako da i u narednoj godini nastavljamo putem digitalizacije naših usluga. Osim digitalizacije, ESG će sve dublje i dublje prožimati naše aktivnosti.

Imperativ našeg djelovanja ostaju aktivnosti posvećene malim i srednjim preduzećima, koje smo ove godine okupili u inicijativu "UniCredit za Bosnu i Hercegovinu", a koja će se i u godini pred nama dodatno produbiti različitim oblicima podrške koju im pružamo, kako kroz dostupne finansijske instrumente, tako i kroz Management Excellence Award Program.

Ovaj program je ove godine prošla prva generacija polaznika, a pokrenuli smo ga s Deloittom, u cilju prepoznavanja i podrške razvoju izvrsnosti malih i srednjih preduzeća, kao motora rasta naše privrede i naše lijepe Bosne i Hercegovine.

Dozvolite mi da za kraj iskoristim priliku da se i ovom prilikom zahvalim timu na izvanrednim rezultatima i izrazim zahvalnost upravo ljudima UniCredita, koji su najvredniji i najdragocjeniji resurs. Želim sretne praznike svim građanima naše zemlje. Da nam Nova godina donese dobro zdravlje, spokoj i nove razvojne pobjede.