Jačanje privrede
5

Zbog utjecaja pandemije moguće uvođenje novih fiskalnih pravila u EU

V. K.
(Foto: WienTourismus/Gregor Hofbauer)
(Foto: WienTourismus/Gregor Hofbauer)
Fiskalna pravila u EU temelje se na skupu pravila iz 1992. godine koja su tokom finansijske krize 2008. godine proširena. U toku pandemije su stavljena van snage do kraja 2022. godine.

Peter Hanke, član bečke gradske i pokrajinske vlade, resor za finansije i privredu apeluje sada da se preostalo vrijeme iskoristi za diskusiju o modernim fiskalnim pravilima za jačanje evropske privrede.

Od 2008. godine nova zaduženja u EU zemljama na godišnjem nivou ne smiju prelaziti 3 posto BDP-a. Ovaj kriterij za sada ispunjavaju samo Bugarska, Danska i Švedska. Ukupan dug ne smije prelaziti 60 posto BDP-a, što trenutno nije slučaj u Austriji, Belgiji, Njemačkoj, Španiji, Francuskoj, Italiji, Portugalu i Finskoj.

"Upravo vrijeme pandemije zahtijeva održive investicije kako bi se privreda ponovo izgradila, zdravstveni sistem održao i suzbila klimatska kriza", objašnjava Hanke.

Iako su evropske zemlje trenutno u fazi privrednog rasta nakon privredne krize uzrokovane pandemijom, ipak taj rast treba zadržati i dalje jačati, jer insistiranjem na starim fiskalnim pravilima poslije 2022. godine taj rast bi se mogao prijevremeno zaustaviti.

Foto:WienTourismus/ Gregor Hofbauer
Foto:WienTourismus/ Gregor Hofbauer

Prema aktuelnoj analizi Međunarodnog monetarnog fonda (MMF) javne nabavke predstavljaju važan pokretač za rast i zaposlenje. Svaka milionska investicija u infrastrukturu donosi osam radnih mjesta, a svaka milionska investicija u istraživanje i razvoj i do 14 novih radnih mjesta.

Povećanje javnih investicija za jedan posto potiče privredni rast od 2,7 posto kao i smanjenje nezaposlenosti za 1,2 posto. Bečki stručnjak za privredu i član Bečkog ekonomskog vijeća (Vienna Economoic Council) Achim Truger upozorava da su finansijska sredstva potrebna i u vankriznim vremenima kako bi se moglo spremno odgovoriti na krize.

Veliki investicioni projekti koji donose dugoročnu korist bez posebnog opterećenja duga i deficita trenutno mogu biti provedeni samo kroz oslanjanje na javno-privatna partnerstva, a u nekim slučajevima to je čak i tada neisplativo.