Trakavica već deceniju
14

Hrvatska bi borbene avione mogla kupovati zajedno sa Evropskom unijom

R. D.
Foto: EPA-EFE
Foto: EPA-EFE
Namjere Hrvatske da obnovi svoju flotu borbenih aviona mogla bi doživjeti korjenite promjene zbog najnovijih geopolitičkih kretanja u Evropskoj uniiji i udaljavanje od politike Trumpove Amerike.

Svijet se nakon korone sve više počinje ponašati protekcionistički, piše portal Poslovni.hr te je vrlo izvjesno da će u nekom trenutku, koji bi mogao nastupiti već za koju sedmicu ili mjesec, svakako nakon što 1. jula Njemačka od Hrvatske preuzme predsjedanje EU, donese na nivou Evropske komisije odluka o zajedničkim prioritetnim kupovinama vojnih aviona za članice Unije.

Na tom tragu bi se ponovno mogla promijeniti i agenda modernizacije Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ) koja bi opet u prvi plan mogla staviti evropske proizvođače, a hoće li to značiti nabavku Eurofightera, Rafalea ili Gripena, ovisit će o modelu koji će EU pripremiti. Nije nemoguće da će se ti avioni kupovati na tipičan "EU način" uz poticaje iz europskih fondova koji će ići i do 85 posto nabavne cijene.

Hrvatska od 2011. godine neuspješno proba pronaći model modernizacije svoje flote, a najčešće je bila usmjerena na različite verzije američkih F-16-ica. Kako se EU sve više udaljava od SAD-a, a aktualna politička kriza na relaciji Berlin-Washington, uz posljedice korona krize po evropsku ekonomiju, usporit će prodaju američkih borbenih aviona u Uniji.

Hrvatska je prošle godine bila dogovorila kupovinu izraelske verzije američkih aviona F-16, nazvanih Barack, ali je posao propao nakon intervencije SAD-a.

Dvojbu oko obnove zračne flote nema samo Hrvatska nego i dobar dio evropskih zemalja, redom članica EU i NATO-a koje već jesu, ili tek planiraju naručiti avione.

Uglavnom se radi o američkim F-16 za one siromašnije zemlje te F-35 za bogatije. Prema podacima Međunarodnog mirovnog istraživačkog instituta iz Stockholma (SIPRI), europske zemlje su za period 2020.-2029. ugovorile kupnju 380 aviona, no ono što upada u oči je da je isključivi prodavač SAD, a što znači da su dugoročno istisnuti svi domaći, evropski igrači poput multinacionalnog Airbus Eurofightera, švedskog Saab Gripena ili pak francuskog Dassaulta.

Vrijednost ovih narudžbi prelazi 500 milijardi eura, ali situacija koju je korona kriza uzrokovala, prije svega u ekonomiji, i tenzije koje su posljednjih sedmica ojačale na relaciji SAD-EU, prije svega SAD-Njemačka, nešto promijeniti po tom pitanju.

Hrvatska trenutno posjeduje 12 moderniziranih, ali ipak zastarjelih ruskih Mig-21 aviona, za koje nije sigurno u kakvom su letačkom stanju.