Pokrenuti procesi
174

Na proljeće počinje modernizacija Luke Brčko: Velikim projektima do boljeg poslovanja

A. K.
Unutrašnji dio kompleksa Međunarodne luke Brčko (Foto: A. K./Klix.ba)
Unutrašnji dio kompleksa Međunarodne luke Brčko (Foto: A. K./Klix.ba)
Proces modernizacije jedine međunarodne luke u Bosni i Hercegovini, smještenoj u Brčkom, trebao bi početi na proljeće. Uz rješavanje plovnosti rijeke Save, projekti će znatno doprinijeti povećanju lučkog poslovanja i dodatnom zapošljavanju radnika.

Izgradnja i uređenje platoa, nabavka nove dizalice i izgradnja pruge te pristupne ceste, glavni su projekti koji će biti realizirani u cilju revitalizacije Međunarodne luke u Brčkom.

Tender za prvi projekt već je raspisan i njegova vrijednost je 920 hiljada eura, dok će javni poziv za nabavku dizalice koja košta okvirno tri miliona konvertibilnih maraka biti objavljen početkom januara iduće godine.

Kako je za Klix.ba dalje potvrđeno, javni poziv za treći projekt koji se odnosi na izgradnju pruge i pristupne ceste od Stanice Brčko novo do luke, u vrijednosti nešto malo većoj od pet miliona maraka, trebao bi biti raspisan do kraja marta ove godine, a za njega je trenutno u toku priprema neophodne dokumentacije.

Višemilionski projekti

Brčanska lokalna zajednica od ranije je opredjeljenja za izvršenje modernizacije jedine međunarodne luke u našoj zemlji, a putem Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) obezbijedili su neophodna finansijska sredstva kako bi se izvršila sveobuhvatna rekonstrukcija.

"Vlada Brčko distrikta ranije je formirala tim za implementaciju projekata i u proteklom periodu smo intenzivno radili na finaliziranju aktivnosti i specifikaciji, prije svega projekta koji se odnosi na nabavku novog krana koji će biti sveobuhvatno rješenje za dugoročne potrebe luke, kao i projekta uređenja platoa", kazao je za Klix.ba Sead Šadić, glavni koordinator u Vladi Brčko distrikta i član tima za implementaciju projekata modernizacije luke.

Luka trenutno raspolaže s kranom koji je star okvirno 50 godina i njegova maksimalna nosivost iznosi do šest i po tona, a prema specifikacijama novi će imati nosivost od 27 tona, dužina strijele će biti do 33 metra, a na krajnjoj tački nosivost će iznositi 16 tona.

"U narednom periodu očekujemo izbor najbolje firme koja će moći pružiti isporuku radova i robe. Već sada možemo reći da će građevinski radovi početi u 2021. godini, a naša i procjena konsultanata koje čine konzorcij firme Tehnital iz Italije i PPG Sarajevo, je da bi se to moglo desiti već krajem marta", naveo je Šadić.

Modernizaciju i revitalizaciju brčanske luke veoma značajnim smatraju i u njenom menadžmentu, iz kojeg ističu da će se pravi benefiti svih realiziranih projekata osjetiti tek nakon čišćenja rijeke Save, a za tu aktivnost naša zemlja je potpisala sporazum sa Svjetskom bankom koji omogućava podizanje kredita od 25 miliona eura.

"Očekujemo da ćemo predstojeće ljeto imati kao veoma aktivno, odnosno da će se mnogo raditi na terenu, u luci i Brčko distriktu. Nakon što sve aktivnosti budu završene imat ćemo zatvoren jedan ciklus u kojem će sve firme, odnosno naši komitenti, biti sigurni da ćemo moći zadovoljiti njihove potrebe. Za dvije do tri godine očekujemo znatno bolje poslovanje, ali i otvaranje novih radnih mjesta", kaže za Klix.ba direktor Međunarodne luke u Brčkom Marinko Viljušić.

Problemi u poslovanju

Brčanska luka trenutno u potpunosti ne može zadovoljiti potrebe svojih komitenata, a u njenom nesmetanom radu najveći problem predstavlja veoma loša plovnost rijeke Save. Zbog toga brodovi sa robom do krajnje destinacije ne mogu stići tokom cijele godine.

"U posljednje dvije godine plovnost se vremenski kretala od jednog do tri mjeseca, a razlog su izostanak snježnih i kišnih padavina. Zbog toga se naši komitenti ne smiju u potpunosti osloniti na nas jer im kontinuirano treba uvoz robe te veoma često odlaze u Vukovar i Osijek gdje potpisuju ugovore", navodi Viljušić.

U vremenu u kojem luci pogoduje plovnost Save, radnici za jednu smjenu pretovare hiljadu i po tona različitih roba, a osim rijeke ove godine probleme je stvorilo i zatvaranje mosta Brčko-Gunja u Hrvatskoj, kao i pandemija koronavirusa.

"Gubitke smo svakako osjetili, a malo nas je spasio novembar i decembar u kojima smo uvezli okvirno 30 hiljada tona robe. Naprimjer mi smo imali potpisane ugovore sa kompanijom Sisecam soda na 160 hiljada tona, ali plan nismo uspjeli ispuniti te smo prevezli tek okvirno 60 hiljada tona. Prema tome se može vidjeti kakvo nam je stanje ove godine u odnosu na ono planirano", kaže Viljušić.

Manje posla ove godine zabilježeno je i na carinskom terminalu Uprave za indirektno oporezivanje BiH, a kojem svoje prostorije izdaje brčanska luka. Međutim i pored svih problema, luka će ove godine poslovati pozitivno, a ni plaće radnicima nisu ugrožene.