Javni prijevoz
74

Preporod trolejbuskog prijevoza u Evropi: Gradovi su ga gasili, a sada se vraća na velika vrata

B. R.
Salzburg ima jednu od najvećih trolejbuskih flota u zapadnoj Evropi (Foto: Shutterstock)
Salzburg ima jednu od najvećih trolejbuskih flota u zapadnoj Evropi (Foto: Shutterstock)
Investicije u trolejbuski prijevoz rastu u nekoliko evropskih država, među kojima su Švicarska, Francuska, Austrija, Italija, Poljska, Češka i Njemačka.

Savremeni trolejbusi imaju baterije, zbog čega se mogu koristiti tamo gdje ne postoji kontaktna mreža. Prepoznati su kao fleksibilna vozila bez emisije štetnih plinova. Vodeće kompanije u ovoj industriji su Hess, Iveco Bus, Škoda Electric, Solaris Bus & Coach i Van Hool.

Talin je u februaru ove godine, 24 godine nakon prelaska s trolejbusa na autobuse (uglavnom s komprimiranim prirodnim plinom - CNG), odlučio obnoviti kontaktnu mrežu i kupiti 40 novih trolejbusa. Riječ je o investiciji od 30 miliona eura. Estonski glavni grad je kupio trolejbuse Škoda 32 Tr, koji su već isporučeni.

Vilnius je u maju ove godine odlučio da za 52 miliona eura kupi 91 vozilo spomenutog Škodinog modela. Vozila će biti isporučena tokom ove i sljedeće godine. Češki proizvođač trolejbusa je ranije isporučio Rigi 125 vozila, čime je postao vodeći evropski proizvođač trolejbusa. Upravo u Rigi, na jednoj od linija javnog prijevoza, testirani se trolejbusi s gorivim ćelijama.

Trolejbusi u Milanu imaju glavnu ulogu u nastojanju ovog grada da do 2030. ostvari nultu emisiju štetnih plinova. Shodno tome, kupljeno je 80 trolejbusa Solaris Trollino, a prvi je isporučen u ljeto 2019. Ova vozila su u proljeće 2020. trebala biti puštena u saobraćaj, ali to se dogodilo nešto kasnije zbog tehničkih problema.

Milano nije jedini italijanski grad koji razvija trolejbuski prijevoz. Naime, na tome rade Modena, Parma i Đenova. Modena i Parma su kupile 18 trolejbusa Solaris Trollino dok Đenova ulaže desetine miliona eura u ovaj oblik javnog prijevoza.

Razvoj trolejbuskog prijevoza ne izostaje ni u francuskim i švicarskim gradovima. U Francuskoj je to slučaj u Saint-Etiennu, Limogesu i Lyonu dok je u Švicarskoj to slučaj u Lozani, Bernu i Ženevi. Upravo se Lozana može pohvaliti s jednom od najvećih trolejbuskih flota u Evropi dok Cirih radi na uspostavljanju novih trolejbuskih linija. Trolejbuskim voznim parkom u Švicarskoj prevladavaju vozila domaćeg proizvođača Hess.

Veliki broj Hessovih trolejbusa saobraća i u Austriji. Naime, ovaj proizvođač je 2018. pobijedio na tenderu u Salzburgu koji sa 110 vozila ima jednu od najvećih trolejbuskih flota u zapadnoj Evropi.

Da trolejbuski prijevoz u Evropi doživljava preporod pokazuje i primjer Praga, u kojem je ovaj oblik prijevoz ponovo uspostavljen 2019., 47 godina kasnije. Ranije je češki glavni grad imao trolejbuski prijevoz od 1936. do 1972., a onda ga je ugasio usljed razvoja tramvajskog prijevoza i podzemne željeznice (metroa). Teplice, Opava, Ostrava i Marijanske Lazne su također češki gradovi sa značajnim poboljšanjem trolejbuskog prijevoza.

Trolejbuski saobraćaj se razvija i u Poljskoj, gdje se proizvode Solarisova vozila, piše italijanski portal specijaliziran za autobuse, trolejbuse i druga vozila javnog prijevoza Sustainble Bus.

Podsjećamo, i sarajevski trolejbuski saobraćaj se poboljšava. Naime, za 30 miliona KM je kupljeno 25 novih trolejbusa bjeloruskog proizvođača BKM. Ova vozila su izabrana na međunarodnom tenderu koji je provela Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD), čijim kreditom su i kupljena. Uskoro bi trebalo biti kupljeno još 10 novih trolejbusa.

Osim toga, u toku je rekonstrukcija trolejbuske mreže do Vogošće, što je dionica duga 8,6 kilometara. Ova rekonstrukcija će koštati 18 miliona KM, a novac je osiguran kreditom Evropske investicione banke (EIB). Radovi su počeli u martu ove godine i trebali bi biti završeni sljedeće godine. Izvođač radova je turska kompanija Yapi Merkezi, podizvođač je domaća kompanija Step, a nadzor nad radovima vrši Ipsa Institut.