Dok uobičajeni krivci koje navode ekonomisti uključuju uska grla u lancu snabdijevanja iz doba pandemije, rat u Ukrajini i razne ekonomske politike SAD-a, drugi kažu da je to zbog pohlepe pojedinaca, odnosno da kompanije koriste visoke stope inflacije kao izgovor za podizanje cijena.
Međutim, prema preliminarnim rezultatima istraživanja Federalnih rezervi New Yorka u igri bi moglo biti nešto treće.
Istraživanje provedeno na 700 preduzeća širom New Yorka i Atlante pokazalo je da je nivo potražnje kupaca nadmašio sve ostale faktore koje kompanije imaju pri određivanju cijena, uključujući stabilne profitne marže i ukupnu inflaciju.
To znači da preduzeće u suštini može postaviti cijene kolike želi, sve dok one nisu toliko visoke da otjeraju bazu kupaca.
Više od 82 posto anketiranih preduzeća reklo je da je potražnja uračunata u njihove odluke o cijenama, dok je samo 52 posto preduzeća reklo da uzimaju u obzir ukupnu stopu inflacije pri određivanju cijena.
Kupci su obučeni da tolerišu povećanje cijena, rekao je John Zheng, profesor marketinga na Wharton School na Univerzitetu Pennsylvania.
Odobravanje povećanja cijena moglo bi potaknuti još veći rast cijena u budućnosti.
Emily Netti, fotografkinja vjenčanja u Sirakuzi u New Yorku, rekla je da je podizala cijene za nekoliko stotina dolara više puta u posljednje dvije godine kako bi platila konkurentne cijene dodatnim fotografima i urednicima koje je unajmila.
Međutim, rekla je da ima na umu da će njena lokalna baza kupaca uskoro htjeti smanjiti troškove.