Cijene niže do 70 posto
22

Jesen donosi i određena sniženja u BiH: Kako izbjeći "zamke" prodavaca i racionalno kupovati

A. K.
Jesena sniženja iznose i 70 posto (Foto: A. K./Klix.ba)
Jesena sniženja iznose i 70 posto (Foto: A. K./Klix.ba)
Jesen donosi i određena sniženja cijena robe široke potrošnje u BiH, a poznato je da će se ona značajnije proširiti u predstojećem prazničnom periodu. Međutim, kako ne upasti u "zamku" prodavaca i izbjeći da vam se shopping pretvori u noćnu moru?

Iako su bh. građane u proteklom periodu pratila poskupljenja životnih namirnica, a koja se najavljuju i za predsojeće mjesece, shopping centrima u našoj zemlji počela su dominirati sniženja cijena odjeće, obuće, bijele tehnike i ostalih proizvoda široke potrošnje.

U nekim prodavnicama cijene "padaju" i za 70 posto, a iz Udruženja za zaštitu potrošača BiH građanima upućuju nekoliko savjeta kako bi zaštitili svoje interese, ali i bili potpuno racionalni prilikom kupovine.

Ranija iskustva iz prakse pokazuju da građani često prave velike greške prilikom kupovine u okviru akcijskih ponuda, a u današnjem vremenu koronavirusa i narušenih ekonomskih prilika stručnjaci iz oblasti ekonomije i zaštite prava potrošača ukazuju na potrebu racionalnog trošenja novca.

"Sva sniženja robe široke potrošnje, posebno one iz oblasti mode, u koju spadaju odjevni predmeti i obuća, u jesenjem periodu imaju ustaljena sniženja. Međutim, u prošloj i ovoj godini ona nisu toliko značajna za većinu potrošača zbog pandemije koronavirusa, čije nam ekonomske posljedice tek sada dolaze na naplatu", kaže za Klix.ba Gordana Bulić, predsjednica Udruženja za zaštitu potrošača BiH

Građanima prioritetnije voće i povrće od odjevnih predmeta

Prema riječima naše sagovornice, u Bosni i Hercegovini u proteklim mjesecima nije zabilježen značajan rast prodaje takvih proizvoda, s obzirom na to da su potrošači uglavnom bili usmjereni na kupovinu kvalitetnije prehrane, odnosno voća i povrća, zatim lijekova i suplemenata, uz izostanak povećanja penzija, kašnjenja plaća i slično.

"Oni koji imaju malo više novca i općenito su ranije više kupovali skuplje modne proizvode, prateći modne trendove, to i dalje čine. Međutim, prateći trendove u posljednjih nekoliko godina, ne može se reći da su veoma visoke cijene koje dođu s novim kolekcijama zapravo realno vrijedne, odnosno one nisu u skladu s kvalitetom proizvoda. U ekonomiji to nazivamo skimming cijene prema kojoj se za modni hit i nešto novo plaća znatno veći iznos. Tome su posebno podložni mladi, koji se žele statusno označiti. Ali, to je greška i građani trebaju biti oprezni", naglašava Bulić.

Sniženja mogu biti i zamke za kupce (Foto: A. K./Klix.ba)
Sniženja mogu biti i zamke za kupce (Foto: A. K./Klix.ba)

Realizacijom sniženja cijena proizvoda prodavači se nerijetko žele riješiti i mrtvog kapitala, a ekonomisti navode da bi akcijska vrijednost proizvoda zapravo trebala biti i njena realna u većini slučajeva.

Međutim, prodavac svoju robu može prodavati po cijenama po kakvim on želi, odnosno slobodno ih formirati, jer je legalni vlasnik prodavnice i robu je kupio upravo na takav način.

"Kada pogledate tu robu, ona vrlo često nema ni kvalitet koji bi opravdao njenu cijenu i po sniženju od 70 posto. Prodavci često na svojim izlozima navode da je sve sniženo, naprimjer 70 posto, međutim, kada građani uđu u trgovinu, vide da su snižena dva ili tri proizvoda, dok su ostali po cijeni nižoj za 20 posto. Tu posla ima za inspekciju, jer naprimjer postoje procedure koje propisuje Zakon o trgovini, o tome koja količina proizvoda mora biti snižena do 50 posto kako bi se to navelo na izlogu", pojašnjava Bulić.

Mamac za kupce

Obavještenja o vrtoglavnim sniženjima istaknuta na izlozima također su mamac za kupce kako bi ušli u prodavnicu, a Bulić građanima savjetuje da u aktuelnom periodu moraju biti posebno oprezni, naročito zbog narušene kupovne moći uzrokovane ekonomskim oscilacijama posljedično pandemiji.

"Građani moraju novac racionalno trošiti, jer ulaskom u prodavnicu s naznačenim velikim sniženjima vrlo često kupe bilo šta, ali to se ispostavi kao greška. Dešava se da bi po izlasku iz objekta proizvod odmah vratili, ali to ne mogu učiniti zbog obračuna PDV-a i ostalih obaveza. Tada dolazi do određenih natezanja, koja su u konačnici na štetu kupca", upozorava Bulić.

Prilikom kupovine odjeće i obuće građanima se preporučuje da to čine ciljano, s jasno odabranim proizvođačem i distributerom, koji im provjereno garantira kvalitet.

"Kupiti djetetu patike od 500 ili 600 KM i nakon toga zaključiti da one nisu kvalitetne ili su neupotrebljive nakon mjesec, predstavlja veliki luksuz za prosječnu porodicu u BiH", potcrtava predsjednica Udruženja za zaštitu potrošača BiH.

Prema ranijim iskustvima iz prakse kupci su se znali naći u nezgodnim situacijama, s obzirom na to da proizvod nisu mogli reklamirati nakon kupovine po sniženoj cijeni.

Bulić navodi da reklamacija na proizvod mora postojati i kada je njegova cijena snižena, izuzev ukoliko se on ne prodaje s već poznatim nedostatkom.

"Ukoliko neko od trgovaca odluči sniziti cijenu nekom odjevnom predmetu ili obući i nigdje nije naglasio da on ima neku skrivenu manu ili nedostatak, potrošač ima pravo na reklamaciju. Međutim, ukoliko je cijena snižena i naveden je nedostatak, potrošač se ne može žaliti", zaključila je Bulić.

Upravo jesenja sniženja i novogodišnje akcije donose najviše zarade poslodavcima, koji poručuju da se kupci ne trebaju plašiti eventualnih "zamki" prilikom kupovine. Međutim, prisustvo opreza svakako je važno, jer niko od nas ne želi da mu se kupovina odjevnog premeta o kojem smo duže vremena maštali eventualno pretvori u noćnu moru.