Intervju s Jelenom Ristić
69

Mastercard: Trećina građana plaća bezgotovinski, a digitalni novčanici su logična budućnost

Jelena Ristić, direktorica za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard
Jelena Ristić, direktorica za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard
Jelena Ristić, direktorica za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard govorila je o navikama građana BiH kada su u pitanju bezgotovinska plaćanja, s osvrtom na trend plaćanja digitalnim novčanicima.

Ristić je govorila o ESG kampanjama koje provodi Mastercard te njihovim poslovnim strategijama. Intervju prenosimo u cijelosti.

Ima li promjena u navikama plaćanja građana BiH i regiona i koliko su prihvatili digitalne načine? Šta pokazuju podaci iz MasterIndex istraživanja, koje se redovno provodi?

MasterIndex istraživanje provodimo već godinama u Srbiji, BiH i Crnoj Gori i zanimljivo je da vidimo slične trendove. Naprimjer, tokom pandemije je bio primijetan nagli rast online plaćanja, koji se održava i nakon tog perioda. Postoji stabilan trend korištenja bezgotovinskih plaćanja na redovnom nivou, gdje otprilike trećina ispitanika u svakoj zemlji svakodnevno plaća karticama, a uz to, bezgotovinska plaćanja su značajno dominantnija u odnosu na gotovinu za plaćanje većih iznosa.

Ono što je svakako važno istaći kao karakteristiku sva tri tržišta je da i dalje postoji značajan prihvatni jaz, odnosno da je potrebno dalje raditi na omogućavanju bezgotovinskih plaćanja izvan velikih gradskih centara. Zatvaranje ovog jaza jeste prilika da se građanima, krajnjim korisnicima, omogući još veći stepen slobodnih izbora kada biraju na koji način im odgovara da obave različita plaćanja, ali je ujedno važan napor i za male biznise, jer im otvaranje ka digitalnoj ekonomiji, koja je u osnovi bezgotovinska, omogućava da prošire svoje poslovanje, da nađu nove klijente i da postignu sigurnije i stabilnije novčane tokove.

Globalna ekonomija je promjenjiva i nestabilna, tako da se mali biznisi suočavaju sa velikim izazovom kako da postanu održiviji - studije pokazuju da tehnologije u tome pomažu, zbog čega mi radimo sa bankama i drugim partnerima u finansijskom ekosistemu na tome da proširimo doseg savremenih tehnologija, bilo da su to standardni bezgotovinski prihvat, otvaranje online prodavnica, Tap on Phone rješenje uz koje i mobilni telefon postaje prihvatni uređaj, i tako dalje.

Globalna, Mastercard Priceless Planet koalicija ima za cilj da se posadi 100 miliona stabala u svijetu. Region je od početka dio inicijative. Na šta ste najviše ponosni?

Inicijativa Priceless Planet proizilazi iz našeg razumijevanja globalnih klimatskih izazova i odgovornosti prema društvu koje je jedan od najvažnijih segmenata poslovanja kompanije Mastercard. Ovim projektom smo željeli da inspirišemo i pokrenemo ljude oslanjajući se na tehnologije kao na naš osnovni biznis i napravimo promjene koje će značajno utjecati na budućnost svih.

Jelena Ristić, direktorica za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard
Jelena Ristić, direktorica za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard

Do promjene će doći samo ako zajednički djelujemo, i to svakodnevno. Zato i nastupamo kroz koaliciju Priceless Planet, udružujemo snage i nastupamo zajedno kako bismo ostvarili isti cilj - doprinijeli borbi za usporavanje klimatskih promjena koje vrlo očigledno, utječu na cijelu planetu, uključujući i naš dio svijeta. Jako sam ponosna što su partneri iz Srbije, Crne Gore i BiH već dio ove koalicije i vjerujem da ćemo nastaviti da dajemo aktivan doprinos ovom važnom cilju.

Poslovna strategija kompanije Mastercard počiva, između ostalog, na inovacijama i održivim rješenjima. Zašto je važno da u vrijeme velikih klimatskih promjena, prirodnih katastrofa kompanije pokažu odgovornost prema okruženju?

Osnova našeg poslovanja su tehnologije koje razvijamo i koje se dalje primjenjuju u domenu finansijske industrije, maloprodaje, marketinga i drugih industrija koje se oslanjaju na tehnologije. Čvrsto vjerujemo da je uspjeh svakoga od nas potpun onda kada je cjelokupna zajednica u kojoj poslujemo uspješna, odnosno kada je održiva i kada napreduje, zbog čega su ESG ciljevi jasno pozicionirani kao sastavni dio našeg poslovnog uspjeha.

Očuvanje životne sredine jeste jedan od ciljeva u ovom domenu, i mi tu provodimo različite aktivnosti - od maloprije pomenute Priceless Planet koalicije, preko uvođenja mandata da sve naše kartice budu od reciklirane, biorazgradive plastike odnosno cilja da dostignemo nultu emisiju 2040. do digital first pristupa, koji podrazumijeva da se sve finansijske operacije obavljaju po defaultu digitalno, a tek ako klijent banke insistira, da može da dobije plastičnu karticu. Ponosni smo na aktivnosti koje provodimo i u domenu S i G stuba ESG strategije jer ponavljam, svi smo dio iste zajednice i svi imamo društvenu, poslovnu i ličnu odgovornost da doprinesemo održivoj budućnosti te zajednice.

Plan kompanije Mastercard jeste da za pet godina tj. do 2028. sve plastične kartice budu od održive plastike. Da li su digitalni novčanici iskorak? Ne samo po pitanju komforu i zoni sigurnosti već kao doprinos smanjenju upotrebe plastike?

Digitalni novčanici su svakako budućnost, i to logična budućnost prije svega za mlade generacije koje su digital natives, a zatim i za sve korisnike koji sve veću pažnju poklanjaju korisničkom iskustvu. Mi vjerujemo da je digital first pristup razvoju finansijskih proizvoda trend budućeg razvoja. On podrazumijeva da će korisnici prije svega koristiti digitalne kanale i rješenja kao primarna, dakle dobijati prvo digitalizovanu karticu pa tek na poseban zahtjev i plastičnu, da će se računi otvarati online, da će se online završavati sva administracija oko kredita i tako dalje. Iako zvuči prilično logično, ovakav pristup zahtijeva dalje prilagođavanje regulative i integraciju sistema kako bi se omogućilo etičko korištenje i upoređivanje podataka u realnom vremenu, međutim, čvrsto vjerujem da ćemo i ovaj stepen razvoja dostići u narednim godinama. Svakako je da je i ekološki aspekt važan faktor u odluci korisnika da se opredijele za digitalna rješenja, ali moram da istaknem da su ti faktori prije svega praktičnost i sigurnost.

Mi već godinama organizujemo različite promotivne kampanje kojima podstičemo korisnike da isprobaju mobilna plaćanja, kao što su naše tradicionalne kampanje sa cash backom, koje daju odlične rezultate i nastavit ćemo da na taj način stimulišemo i edukujemo sve učesnike na finansijskom tržištu Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine.