Pametni gradovi u BiH: Mali, ali značajni koraci ka budućnosti koja je digitalna
Čine to zbog svojih građana i budućnosti, svjesni da je budućnost digitalna i da integracija IT tehnologija u rad javnih ustanova unapređuje usluge jer više niko ne želi čekati u redovima i prolaziti komplikovane procedure.
Po predviđanjima Ujedinjenih nacija, 70% svjetske populacije će do 2050. godine živjeti u gradovima i urbanim područjima. Ideja pametnih gradova i u regiji je još uvek u početnoj fazi, ali postoje značajni koraci ka njenom ostvarivanju. Gradovi poput Beograda, Novog Sada i Niša već uvode različite tehnološke inovacije kako bi postali efikasniji. Postoji sve izraženiji naglasak na obrazovanju i osnaživanju lokalnog stanovništva za nove tehnologije. Inicijative poput pametnih parkova i javnih WiFi mreža pružaju dodatne prednosti građanima. Paralelno s tim, radi se na stvaranju inkluzivnih pametnih gradova koji uzimaju u obzir specifične potrebe osoba s invaliditetom.
Upravo s ciljem podrške procesima koji donose značajne korake ka uspostavi pametnih gradova pokrenut je projekat "Pametni gradovi - ka digitalnoj transformaciji gradova u BiH". Realizuje se u od 2021. godine u okviru programa develoPPP.de, a implementira ga Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH u ime Saveznog ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj SR Njemačke (BMZ) u saradnji sa kompanijama LANACO i DVC Solutions, te udruženjem IT kompanija u BiH Bit Alijansa.
"Namjera nam je podržati progresivne lokalne samouprave u početnoj realizaciji njihove vizije digitalne transformacije u pametni grad. U fokusu nam je unapređenje spremnosti i kapaciteta ovih općina i gradova da krenu u procese modernizacije usluga koristeći u svijetu prihvaćeni 'smart city' koncept i rješenja", objasnili su pokretači projekta.
Kakva smart city rješenja smo dobili?
Prijedor, Zenica i Tešanj su lokalne zajednice koje su od kompanije LANACO dobile na poklon pametnu aplikaciju GoParking, dok su Pale i Zvornik od DVC Solutions dobili Građansku patrolu kao rješenje za unapređenje života građana u urbanim sredinama. Gradske i općinske uprave poručuju da ovo mogu djelovati kao mali, ali da su itekako značajni koraci prema planskoj digitalnoj transformaciji.
Go Parking sistem koristi moderne tehnologije poput senzora, kamera i softvera kako bi olakšao upravljanje parkinzima. Omogućava brz i lak pronalazak slobodnog parking mjesta i plaćanje putem SMS-a ili kartice. Parking služba, odnosno kontrolori naplate, dobili su mogućnost skeniranja tablica vozila putem mobitela, izdavanja akademske karte upozorenja, kao i bilježenja prekršaja u sistemu. Samo u Prijedoru ovim sistemom pokriveno je oko 250 parking mjesta, a broj naplata putem SMS poruka je utrostručen.
Građanska patrola je aplikacija koji olakšava komunikaciju između lokalnih institucija i građana tako što omogućava građanima da jednostavno i anonimno preuzmu aplikaciju i prijave komunalne i druge probleme u njihovim općinama putem svojih mobilnih telefona. Istovremeno pomaže institucijama da brzo reaguju i rješavaju te probleme. Zvornik, koji prednjači po broju preuzimanja aplikacije i prijava, već ih je dobio više od 360.
Obje aplikacije dostupne su za korisnike Android i iOS operativnih sistema.
Kako prevazići ograničene budžete i resurse?
Kristina Erak, operativna menadžerica Bit Alijanse, kaže da su pametni gradovi prvi korak ka stvaranju održivih gradova i da se radi o naporima na putu ka pametnijem i održivom društvu u cjelini. Zbog toga je važno da smart city projekti budu prilagođeni potrebama građana.
Ograničeni budžeti i resursi lokalnih jedinica samouprave širom BiH samo su neki od njih. Ipak, svi akteri ovog procesa svjesni su da su strpljenje i timski rad ključ uspjeha.
"Manje od 10 posto budžeta lokalnih zajednica se ulaže u razvojne intervencije. Građani često osjećaju da im nedostaje mogućnost učešća u donošenju odluka na lokalnom nivou. Softverska rješenja poput Građanske patrole i GoParkinga omogućavaju im da se aktivno uključe i budu dio pozitivnih procesa", izjavila je Erak pa dodala:
"U svakodnevnom radu dese se i prekidi rada aplikacije ili tehnički izazovi na terenu, ali je važno da postoji volja i posvećenost kako bi se adekvatno reagovalo. Jedinice lokalne zajednice se navikavaju na savremene tehnologije, i u njihovim redovima je bilo potrebno uvesti nove procese rada, podizati administrativne sposobnosti na viši nivo, ali je važno da građani dobijaju jasne upute kako da na jednoj strani uštede vrijeme i smanje stres pri traženju parkinga, a na drugoj aktivno doprinesu poboljšanjima u zajednici u kojoj žive."
Nakon tri godine entuzijazam lokalnih zajednica daje dodatnu inspiraciju da se nastavi putem urbanog razvoja i uvođenja koncepta primjene smart city rješenja gdje god je to moguće, a sve s ciljem da naši gradovi i općine postanu mjesta ugodnog življenja prilagođena potrebama svih stanovnika. Tim povodom, u aprilu će biti organizovana i velika završna konferencija na kojoj će biti predstavljeni rezultati projekta.