Od Viteza do grada Yiwu
113

Poduzetnik Tadija Šarić kao logistička spona između BiH i Kine: "Made in China" nije samo varka

I. B.
Tadija Šarić, poduzetnik koji je uspio logistički povezati BiH i Kinu
Tadija Šarić, poduzetnik koji je uspio logistički povezati BiH i Kinu
Iako dolazi izdaleka, naljepnicu "Made in China" viđamo vjerovatno tokom cijelog svog života. Međutim, prva asocijacija na nju često su loša usluga i kvalitet. Soluciju za taj problem pronašao je poduzetnik Tadija Šarić iz Viteza, o čijoj se kompaniji nedavno pročulo nakon izuzetnog podviga.
Kina je po mnogočemu - od veličine površine i mnogoljudnosti do najvećeg BDP-a i broja funkcionalno najpismenijih učenika - visokopozicionirana zemlja u svijetu.

Iako se ova velesila po mnogo toga izdvaja, Kina je ubjedljivo najistaknutija po tome što je najveći globalni proizvođač. Upravo zato i viđamo mnoge uvezene predmete iz ove zemlje s etiketom "Made in China". Nažalost, ono što se uz njih veže, a što je prilično negativna stvar su loš kvalitet, nepouzdana usluga, a onima koji su poslovno uvezani s njom i - manjak povjerenja u isporuku.

Oni najodvažniji prepoznali su u tome izazov. Tako smo došli do Tadije Šarića, poduzetnika iz Viteza i generalnog direktora Tadex grupacije sa sjedištem u gradu Yiwu, koji je odlučio nešto promijeniti po ovom pitanju te ojačati logistički odnos na relaciji Kina - BiH.

Kompanija iz Viteza "protiv" ostatka svijeta u Sueskom kanalu

Tadex Group, na čelu sa svojim vlasnikom, u prošloj je godini prevela 400 kontejnera od kojih je većina bila na relaciji BiH - Kina. No, za njih se pročulo nedavno nakon podviga koji je izmamio veliki interes javnosti.

Dok su mnoge konkurentske kompanije bile primorane čekati na prolazak kontejnera kroz Sueski kanal, Tadex je bez većih problema uspjela provesti cijeli brod sa čelikom namijenjenim kupcu iz Bosne i Hercegovine. Na taj način pokazali su kako se, u vrijeme kada se globalna trgovina suočava sa izazovima zbog zastoja u Sueskom kanalu, uspješno savladavaju izazovi logistike.

"Naš tim je radio danonoćno kako bi osigurao da roba sigurno i brzo stigne do naših kupaca, a ovo je dokaz da su upornost i prilagodljivost ključne u ovakvim vremenima", izjavio je tada direktor kompanije Tadija Šarić.

Kao poduzetnik i glavna spona kompanije koja za cilj ima logistički zbližiti BiH i Kinu, Šarićeva priča započela je skroz neočekivano prije osam godina, kada je bio sasvim obični 24-godišnjak zaposlen u Vitezu, a sada je podijelio i za Klix.ba.

Borba protiv predrasuda o uvozu i kvaliteti kineske robe

"Radio sam jednoj velikoj kompaniji kao komercijalista kada sam dobio priliku poslom otići u Kinu, u nabavku robe. Bio je to prvi put da posjećujem tu zemlju. Od momenta kada sam tamo stigao, prepoznao sam potencijal. Kao neko ko je naučio sve o komercijali, vidio sam kolika se razlika u cijeni može postići uz malo komunikacije i pregovora s dobavljačima. Znao sam koje su mogućnosti i prednosti da se nalazim na terenu. Vratio sam se u BiH prepun utisaka, misleći da mogu puno uraditi za naše tržište po pitanju Kine. Nakon možda dvije-tri sedmice, napustio sam tadašnji posao i krenuo na vlastiti put", započinje Tadija.

Njegova odluka nije bila nimalo jednostavna, a nekima se u jednom momentu činila i "suludom", rekao nam je Šarić. Kao neko ko je stigao u tuđinu, dočekali su ga razni izazovi.

Šarić prije deset godina nije ni slutio da će nizati velike poslovne uspjehe
Šarić prije deset godina nije ni slutio da će nizati velike poslovne uspjehe

"Prva tri mjeseca se nije ništa dešavalo. Trebalo mi je vremena dok se ne snađem i shvatim kako pokrenuti posao. Teško je kada si negdje novi, ne poznaješ jezik i svi te gledaju kao stranca kojeg pokušavaju iskoristiti i oduzeti mu od vremena. Tek nakon tri mjeseca našao sam osobu od povjerenja, koja mi je pomogla da krenem ka putu ostvarenja svog sna", objašnjava Tadija.

Malo po malo, on osniva kompaniju lociranu na tržištu svjetskog centra proizvodnje, a kao poslovnu centralu odabrao je grad Yiwu, tzv. "svijet sitne robe", koji nosi titulu najvećeg veleprodajnog centra komercijalne robe u svijetu.

To dodatno olakšava Tadexu da bude usmjeren na uspostavljanje globalne komercijalne i logističke mreže kojoj je cilj da sigurno, učinkovito i u kratkom vremenu odgovori na potrebe klijenata u sferi nabave, prodaje te isporuke proizvoda i usluga na međunarodnom tržištu.

Tadex grupacija sa svojim klijentima nastoji podići vezu s Kinom na viši nivo
Tadex grupacija sa svojim klijentima nastoji podići vezu s Kinom na viši nivo

"Počeli smo kao agentska kompanija u Kini, a danas smo se proširili na nekoliko kontinenata, radeći različite programe - za tekstil, obuću, rasvjetu, robu široke potrošnje... Pokrenuli smo i kompanije u BiH. Tadex Logistika ima fokus da onima koji ranije nisu radili s Kinom olakšamo uvoz, usluge prijevoza i carine. Većini ljudi je to i dalje nepoznanica, čak i onima koji već posluju s Kinom. Također, TDX kao još jedna sestrinska kompanija, bavi se cestovnim prijevozom, što je još jedan segment gdje smo kupcima omogućili najpovoljnije cijene i kompletnu uslugu", objašnjava Tadija.

Evropski kvalitet, "kineske" cijene

Dalje nam priča kako su u Tadex prešli i neki od klijenata koji su već od ranije bili uvezani s Kinom, ali su se u ovoj kompaniji pozitivno iznenadili brojnim prednostima, od cijena do samog pristupa poslu. Predstavništva grupacije danas se nalaze u Budimpešti, Delawareu u SAD-u te Vitezu.

"Većini je asocijacija da roba iz Kine nije kvalitetna. Ja sam prepoznao da ona može biti na nivou evropske kvalitete, a sa istim, povoljnim cijenama. Mi ne želimo raditi 'staru' Kinu i jeftinu robu. U tome smo jako transparentni i Tadex grupacija zajedno sa svojim klijentima nastoji podići vezu s Kinom na viši nivo. Mislim da je to naša najveća snaga. Cilj nam je da u svakoj državi gdje radimo imamo lokalni ured gdje partneri koji poručuju robu imaju gdje uplatiti novac u svojoj zemlji. Da imaju svoju bazu u kojoj će se osjećati sigurnije i znati da novac nisu poslali negdje daleko. Iznad svega su nam zadovoljstvo klijenata i njihova uspješna veza s Kinom", kaže Tadija, pa nastavlja:

Kvalitetan radni kadar je osnova poslovnog koncepta Tadex Grupacije
Kvalitetan radni kadar je osnova poslovnog koncepta Tadex Grupacije

"U okviru Tadex Logistike radimo i zbirni transport, tako da više ne postoje prepreke za naručivanje punih kontejnera. Naša roba je uvijek pravilo deklarisana i sve dolazi uredno. Velika prednost je i garancija novca. Ukoliko se ikada desi problem s robom, što do sada nikada nije bio slučaj, spremni smo kupcima vratiti novac", kazao je.

Otkriva i šta smatra da je bitno za uspjeh jedne kompanije.

"Najbitnije je imati dobre ljude među kojima vlada obostrano razumijevanje i koji su fokusirani na isti cilj. Odnosi unutar Tadex grupacije su odlični, svi se držimo na okupu i borimo za isto. Povezao sam BiH i Kinu na zavidan nivo komunikacije među kolegama, a svi zajedno radimo na jačanju i širenju te veze te oslobađanju od predrasuda da je Kina opasna, da će nas tamo prevariti ili ostaviti praznih ruku", kaže Šarić.

Najveći izazov - jezik, ali to nije razlog da se odustane od svojih snova

Tadija tvrdi kako mu je i dalje najveći izazov u Kini jezik, čije časove kontinuirano pohađa. Njegova odluka da živi tamo zahtijevala je dosta odricanja, ali otkriva nam da ništa ne bi mijenjao.

"To mi je bio najbolji potez u životu. Na početku, kao i u svakom poslu, a pogotovo jer sam se nalazio u potpuno stranoj zemlji, bilo je nekih neugodnih situacija, ali ustrajao sam u svom cilju. Znao sam da je ovakvo nešto ustvari ogromna potreba za naše ljude i da je potreban neko ko će ih uvjeriti da poslovanje u Kini ne mora biti 'bauk', ali i sprovesti to u djelo. Sad je već osma godina kako Tadex grupacija radi, stalno idemo naprijed i s ponosom mogu reći da smo nivo posla s Kinom podigli na viši nivo", govori on pa otkriva koje su to sličnosti BiH i Kine.

"Bilo je neugodnih situacija, ali ustrajao sam u svom cilju"

"U poslu, sličnosti s Kinom su velike. Njihovo tržište dosta nalikuje na naše. Moraš se dobro pripremiti, boriti i kvalitetno raditi da te neko prepozna i da uspiješ. No, to je jedina sličnost. Ipak, mišljenja sam da BiH ima ogroman potencijal i dosta toga za ponuditi. Važno je cijeniti različitosti kako bi stvorili uspješne poslovne mostove", kazao je.

U budućnosti, Tadex planira nastaviti širiti svoje poslovanje. Kako nam je Tadija spomenuo, posao je "duplo veći" nego ranije, a ured u Yiwuu sa 350 m2 planiraju još širiti kako bi uspješno odgovorili novim poslovnim prilikama. Također, u svim hotelima diljem ovog kineskog grada, odnedavno se može pronaći i prvi Tadex printani časopis, fokusiran na najnovije vijesti, trendove i inspiraciju iz svijeta poslovanja sa Kinom.

Za kraj, a na osnovu svog iskustva na relaciji Vitez - Kina, Tadija je imao i motivirajuću poruku za mlade:

"Uvijek sam razmišljao o tome da ću jednom u životu dobiti onu jednu priliku. Onu, za koju se kaže da je 'ta jedna šansa'. I to mi se stvarno dogodilo. Stoga, uvijek treba vjerovati u sebe, biti uporan i osloniti se na podršku dragih ljudi", zaključuje Šarić.