Posjetili smo vinariju s najvećom bačvom u BiH i unikatnim pjenušcem sa 23-karatnim zlatom
Jedan od svijetlih primjera je vinarija Domano koju je posjetila ekipa portala Klix.ba u mjestu Domanovići kod Čapljine, gdje je u jedinstvom podrumu od kamenih zidova smještena najveća drvena bačva u BiH od 16.230 litara vina i proizveden prvi pjenušac sa 23- karatnim zlatom.
Iza cijele priče čvrsto stoji bračni par Josipa i Marin Gagro, koji su našu ekipu dočekali ispred vinarije i otkrili zanimljivu priču porodičnog biznisa s kojim se jako ponose i bez sumnje mogu biti primjer mnogima.
"Stari dio vinarije datira iz 50-ih godina i nekad je bio dio Hepoka, nakon rata je bio vlasništvo vinarije Zadro, a potom je kao strateški partner ušla kompanija MCI, a vlasnici su ostali Josipa i Marin Gagro tako da su iz velike priče postali porodična priča koju promovišu", doznali smo prilikom obilaska vinarije koji se redovno organizuje za sve zainteresovane posjetioce, uz zanimljive priče o historijatu i prezentaciju autohtonih proizvoda, te vizije vinarije iz Domanovića.
Uz vinariju egzistira i ugostiteljski objekat s autohtonim jelima po kojima je taj kraj poznat, tako da svakog gosta dočeka teleća peka uz specijalitete sezonskog povrća, te tradicionalna meza koju čine pršut, sir i peksimeti, uz bogat izbor vina i jedinstvenog pjenušca, u kojima smo uživali.
Tokom ugodnog druženja smo doznali da vinarija baštini vinograd od 27 hektara što ih čini srednjom vinarijom u BiH, ali i da su po mnogo čemu jedinstveni. Mogu se pohvaliti, da su kod njih autohtone sorte žilavka i blatina zastupljene 80 posto, dok su one novije izlaskom na tržište izazvale impresije, čime se ponose svi članove ove priče.
Josipa Andijanić koja je glavni enolog sa bogatim iskustvom u svjetskim vinarijama, nam objašnjava kako u svojoj ponudi imaju različite sorte vina od stolnih pa do vrhunskih, a ono po čemu su najpoznatiji kako ističe je, pjenušac kojim se vole pohvaliti.
"Mi smo jedina vinarija koja proizvodi pjenušac 100 posto od sorte žilavka i možemo se jedini pohvaliti da imamo čak i pjenušac za 23-karatnim zlatom", kaže ponosna Andrijanić.
Ističe da uz proizvodnju kvalitetnih vina žele na svojevrstan i specifičan način pokazati da su neko važan u vinarstvu BiH i turističkom ponudim koju smatraju jako važnom, što se pokazalo kao puni pogodak, jer kako tvrdi svaki gost koji je došao, ponovno se vratio.
Ideja je, kako naglašava, da ostanu autohtoni i tome daju dodatnu vrijednost, pa organizuju turističke obilaske kroz podrum i posjetiocima približavaju proizvodnju na jednostavniji način, uz mogućnost šetnje vinogradom i svega onoga što smatraju zanimljivim i mogu organizirati.
Samira Klačar iz turističke agencije Centrotours iz Sarajeva koja je također bila u obilasku vinarije nam kaže da je u sklopu turistike ponude i obilaska vinske ceste Hercegovine neizostavna i posjeta vinarije, gdje uz prezentaciju gosti vide šta to Hercegovina nudi, jer ih interesuju netaknuta priroda, dobra vina, tradicija, kultura i prirodna bogatstva, što je i budućnost ponude u našoj zemlji.
Direktor vinarije Marin Gagro podsjeća da su Domanovići malo selo kod Čapljine od 1500 stanovnika u kojim žive zajedno Hrvati, Srbi i Bošnjaci i da ih posjećuju turisti iz čitavog svijeta, te vjeruje u budućnost šire turističke priče, koju gradi sa svojom porodicom i saradnicima.
Da budućnost vide u tome potvrđuje i činjenicom da su pored postojećih 27 hektara vinograda čiji su izgled simbolično oslikali i na etiketu svojih vina, čak nedavno zakupili još 50 hektara zemlje uprkos činjenici da je teško naći radnike, jer imaju dobro razrađen plan u koji vjeruju.
Kako nam je pojasnio, vinograd je pet kilometara istočno od Domanovića i nalazi se na području Općine Stolac, gdje je to ujedno i najveća poljoprivredna investicija kao i u čitavoj istočnoj Hercegovini, a do sadnje novih sorti planiraju dvije godine samo provesti na pripremi zemlje.
Za radnu snagu kako kaže ne strahuju, jer kad posao treba odraditi, svi iz vinarije su tu dok ne bude završen, a tako su i ovogodišnju sezonu, koja je za vinogradare bila teška, oni uspješno završili sa vrhunskom berbom, koja će kako tvrdi biti prepoznata kad izađe na tržište gdje su već zauzeti svoje mjesto.
"Prije dvije godine smo napravili rebranding i vinarija se zove Domano po prvom pjenušcu koji smo napravili od žilavke, te mjestu Domanovići, a prije pola godine smo otišli korak dalje pa smo proizveli pjenušac sa 23-karatnim jestivim zlatom u limitiranoj seriji od hiljadu butelja", kazao nam je Gagro navodeći kako ova vinarija uz očuvanje visoke kvalitete, planira još iznenađenja, a glavno tržište im je uz BiH, Hrvatska, Njemačka, Austrija, te se otvara i u Crnoj Gori i Srbiji.
Priča iz Domanovića je bez sumnje pokazatelj kako jedna uspješnica privlači dugu, te bi mogla biti motivirajuća za mnoge koji skupljaju hrabrost za ulazak u poljoprivredne izazove, te nada da će im državne institucije dati snažniji vjetar u leđa za nove pozitivne priče u BiH.