Predsjednica Uprave NLB Banke d.d. Sarajevo: Protekla godina nas je mnogo naučila
Kakva je bila 2020. godina za NLB Banku d.d. Sarajevo?
Protekla godina donijela nam je neočekivane životne i poslovne izazove, ali nas je mnogo i naučila – dokazali smo da smo prilagodljivi, da se možemo ujediniti u jednoj misiji, ideji, projektu, te smo, uprkos otežanim okolnostima, postigli dobre rezultate na koje možemo biti ponosni. Naše najveće postignuće je što smo od početka pandemije pokazali da smo odgovorni, ozbiljno smo shvatili da je naša obaveza da štitimo svoje i zdravlje svojih najbližih, kolega i klijenata. Posebno smo sretni zbog činjenice da niko od naših zaposlenika nije bio ozbiljnije bolestan.
U 2020. smo dosta pažnje posvetili i našim klijentima, te su uspješno provedene aktivnosti na unapređenju ponude stambenih kredita i zabilježili smo i rast kreditnog portfolija. U segmentu poslovanja sa pravnim licima uspješno smo amortizirali negativne efekte pandemije dodjelom posebnih mjera, čime smo im olakšali da održe kontinuitet poslovanja.
Provedena istraživanja od strane renomirane kuće Valicon su pokazala da je percepcija NLB Banke na tržištu rasla i da se nalazimo među top tri banke prema prepoznatljivosti brenda.
Na koji način ste odgovorili izazovima koje je donijela pandemija koronavirusa, kako ste prilagodili poslovanje novim uslovima?
Na novonastalu situaciju izazvanu pandemijom koronavirusa odgovorili smo spremno i efikasno. Vrlo brzo smo uspjeli organizovati rad većine naših uposlenika od kuće, a sve s ciljem zaštite njihovog, kao i zdravlja klijenata, ali i osiguranja kontinuiteta poslovanja Banke. Sve naše poslovnice od početka pandemije su snabdjevene zaštitnom opremom i dezinfekcijskim sredstvima. Poslovanje smo prilagodili na način da se pružanje usluga klijentima odvija uz minimalan rizik za njihovo i naše zdravlje, a formirali smo i Krizni štab Banke, koji je u stalnom zasjedanju i koji stalno prati situaciju i predlaže mjere kako bi učinak Covid-19 na kontinuitet poslovanja bio što manji. Iako smo se prvi put sreli sa ovakvom vrstom krize, mjere koje smo svi zajedno poduzeli su se pokazale kao ispravne i efikasne. Pokazao nam je to i izuzetno mali broj zaposlenika koji su do sada oboljeli od Covid-19 ili su bili u samoizolaciji. Također, niti jedna poslovnica Banke u 2020. godini nije bila zatvorena zbog Covid-a. Gotovo cijelu 2020. godinu sve klijente/ fizička lica smo oslobodili naknade za interne i eksterne naloge putem E-bank i M-bank sistema kako bi sve transakcije mogli realizirati iz kuće, bez potrebe za dolaskom u poslovnicu Banke.
Među prvima ste krenuli sa odobravanjem moratorija za kredite, pa nam recite koliko ste zahtjeva primili u protekloj godini?
U skladu sa Odlukom Agencije za bankarstvo FBiH, NLB Banka je sprovela niz mjera namijenjenih za pomoć klijentima kako bi lakše prebrodili ovo teško razdoblje. Jedna od tih mjera bio je i moratorij na otplatu kredita. U tom smjeru NLB Banka je među prvima počela sa odobravanjem moratorija, identifikovali smo sve klijente kojima je bio zabranjen rad u toku vanrednog perioda, ali i onima koji su ostali bez primanja ili su im ona bila umanjena u proteklom periodu. Uspješno i efikasno smo reagovali na primjenu Odluke Agencije vezanu za privremene COVID-19 mjere, te smo u protekloj godini odobrili iste za skoro 1.500 klijenata ukupne izloženosti preko 70 miliona KM.
Pandemija je ubrzala digitalizaciju i u bankarskom sektoru. Kako se NLB Banka prilagodila i šta ste sve na tom polju uradili?
Za 2020. godinu smo rekli da će biti godina digitalizacije i ona je to zaista i bila. Pandemija je uz sve negativne posljedice, dodatno ubrzala te procese, a mi smo iskoristili priliku, te smo značajno obnovili IT infrastrukturu i unaprijedili sigurnost poslovanja. Također, implementirali smo alate za nesmetanu i sigurnu online komunikaciju. U vrlo kratkom vremenu razvili smo aplikativnu podršku za realizaciju odluke FBA za moratorij i druge posebne mjere za kredite, garancije, kartice i pozajmice.
Želim istaći i da je broj korisnika usluga elektronskog bankarstva u segmentu fizičkih i pravnih lica rastao zahvaljujući zajedničkim naporima koji smo uložili od početka godine.
Svoju društvenu odgovornost pokazali ste više puta u 2020, a možda su najznačajnije za istaći donacije zdravstvenim ustanovama. Možete li nam reći nešto više o tome?
Nažalost, pandemija je dodatno opteretila naš i onako opterećeni zdravstveni sustav i njima je prioritretno trebala podrška. NLB Banka je izdvojila preko 60.000 KM za podršku zdravstvu. Donirali smo novčana sredstva Kliničkom centru Univerziteta u Sarajevu i Univerzitetskom Kliničkom centru Tuzla, te bolnicama u Mostaru i Zenici. Osim ovih donacija namijenjenih za nabavku neophodne opreme za liječenje građana BiH, NLB Banka je i Kantonalnoj bolnici u Goraždu donirala hemodijalizni aparat za uspostavu hemodijaliznog centra za pacijente ovog kantona. Ovo je bio samo jedan od načina da se zahvalimo našim doktorima i medicinskim radnicima, onima koji su svih ovih mjeseci radili bez prekida kako bi se brinuli za naše zdravlje.
Oni kojima je pomoć itekako bila potrebna su i privrednici, a NLB je projektom #Okvirpomoći pomogla određenom broju njih. Koji su bili zadaci i ciljevi tog projekta?
Osim zdravstvenih ustanova, u problemima su se našli i privrednici u BiH, te smo kao NLB Grupacija pokrenuli projekt #Okvirpomoći koji je bio namijenjen isključivo njima – malim poduzetnicima, poljoprivrednicima, te mikro i malim kompanijama. Cilj nam je bio da im pomognemo da budu vidljiviji, te smo im ustupili besplatan prostor za reklamu na dogovorenim lokacijama oglašavanja. Na naš poziv javio se veliki broj firmi, a mi smo odabrali njih deset. Riječ je o firmama iz različitih oblasti, od privatnih vrtića, turističkih agencija, proizvođača, trgovina i drugih. Pokazalo se da im je ta pomoć dobro došla i da su zahvaljujući ovom projektu uspjeli da se više približe kupcima i potrošačima u BiH, što im je u konačnici pomoglo i da prebrode tešku godinu koja je iza nas. Želim istaći i da je ovo, osim pomoći privrednicima, bila i podrška medijima putem kojih smo se oglašavali, a koji su također zabilježili značajan pad prihoda. S obzirom na to da su oni nama poklonili povjerenje i odabrali nas za svoju banku, naša obaveza je bila da im to povjerenje i uzvratimo. Očekujemo da će njihovo poslovanje u narednom periodu ići samo uzlaznom putanjom.
Krajem 2020. godine završeno je preuzimanje Komercijalne banke, pa nam recite koliko je to značajno za NLB Grupaciju?
Ulaskom u NLB porodicu, Komercijalna banka postaje još snažnija, i sa stanovišta perspektive širenja tržišta, i sa stanovišta finansijskog potencijala za podršku klijentima, koji imaju mnogo razloga i da od Banke, koja je postala dio međunarodne finansijske grupacije, očekuju još više. S druge strane, završetak ovog procesa označio je još jednu vrlo važnu prekretnicu u strategiji Grupe da postane vodeća finansijska institucija sa fokusom i sjedištem u našoj matičnoj regiji – Jugoistočnoj Europi.
Šta možemo očekivati od NLB Banke u 2021. godini? Imate li u planu neke nove usluge ili projekte?
U 2021. godini želimo prije svega ostati Banka kojoj klijenti vjeruju. Niko od nas ne može sa sigurnošću znati kada i kako će se završiti pandemija. Nadamo se najboljem, a u međuvremenu vrijedno radimo na tome da našim klijentima ponudimo nove i moderne proizvode koji će olakšati poslovanje sa bankom. Već sada mogu najaviti novu uslugu mobilnog bankarstva za srednja i mala preduzeća gdje smo klijentima omogućili da pod jednom autorizacijom obavljaju transakcije i kao pravno i kao fizičko lice. Više neće biti potreban USB ili kartica za pristup aplikaciji. Izuzetno mi je drago da je NLB Banka Sarajevo na našem tržištu prva ponudila aplikaciju koja objedinjava sve ove funkcionalnosti i pruža maksimalno korisničko iskustvo našim klijentima.
Početkom ove godine otvorili smo novu savremenu poslovnicu u Sarajevu u naselju Otoka, te ćemo i narednom periodu aktivno slušati naše klijente i biti tamo gdje je njima najbliže. Unaprijediti ćemo mrežu bankomata kroz povećanje broja bankomata koji omogućavaju uplate i beskontaktne transakcije, raditi na uvođenju dodatnih sigurnosnih rješenja za kupovinu na internetu, implementaciju e-commerce usluga, proširenje usluga u dijelu Kontakt centra te još mnogo toga.
U segmentu pravnih lica i dalje ćemo nastojati biti partneri kompanijama, a od konkretnih projekata bih izdvojila da u 2021. godini očekujemo implementaciju Garancijske Linije te Factoring-a, dva nova proizvoda za dokumentarno poslovanje.
Zapošljavati ćemo nove ljude i raditi na unapređenju svih naših usluga kako bismo dodatno ubrzali procese digitalizacije. Naša namjera je biIa da postanemo regionalni šampioni i mislim da smo to i uspjeli.
Važan dio misije NLB Grupe je također i izgradnja boljeg života, bolje budućnosti za cijeli region u kojem Grupa posluje i zbog toga smo ponosni što je NLB Grupa postala potpisnik Principa odgovornog bankarstva Ujedinjenih nacija čime potvrđujemo i našu odgovornost u formiranju održive budućnosti. Ovaj važan korak pokazuje da zaista brinemo o regionu u kojem poslujemo i živimo, jer NLB Grupa nije samo finansijska institucija. Razumijemo industriju u kojoj radimo i društvo i region u kojem živimo i želimo doprinijeti boljim uslovima poslovanja i kvaliteti života ljudi. Cilj nam je imati održivu ulogu na tržištu i ostaviti pozitivan trag u zajednici i okolini. Zbog toga ćemo nastaviti podržavati kompanije koje posluju lokalno i regionalno, a koje također shvataju svoju ulogu u društvu kao što je shvatamo i mi. Srce i um NLB Grupe su ovdje i zbog toga nam je ambicija da svjedočimo cjelokupnom napretku regije.