Konačna odluka na vladi
21

Aerodrom Sarajevo o potencijalnoj koncesiji: Optimalan je hibridni oblik koncesije

B. R.
Međunarodni aerodrom Sarajevo (Foto: I. Š./Klix.ba)
Međunarodni aerodrom Sarajevo (Foto: I. Š./Klix.ba)
Iz Međunarodnog aerodroma Sarajevo su za Klix.ba komentarisali mogućnost da ovaj aerodrom bude dat pod koncesiju.
Komentar smo zatražili nakon što su američki ambasador Michael Murphy i šef Delegacije Evropske unije u Bosni i Hercegovini Johann Sattler u pismu premijeru Federacije Bosne i Hercegovine Nerminu Nikšiću (SDP) poručili da više nije racionalno odgađati davanje aerodroma pod koncesije.

Za Upravu Aerodroma Sarajevo potpuna koncesija nije dobro rješenje, smatraju da nije od javnog interesa, posebno uzimajući u obzir činjenicu da je riječ profitabilnom preduzeću od strateške važnosti za državu. Objasnili su zašto su ovakvog stava.

"Razloga za to ima mnogo, ali ono što bismo posebno istakli jeste činjenica da smo u dvije godine uspjeli riješiti decenijske imovinsko-pravne probleme na više od 90.000 metara kvadratnih zemljišta i taj proces još nije završen te da je izvršena harmonizacija i isto je uknjiženo kao vlasništvo društva (vrijednost nekretnina od pet miliona KM zemljišta), što je preduslov za dalji rast i razvoj", istakli su.

Napomenuli su da se mnogo investiralo u Aerodrom Sarajevo i poručili su da to vlasništvo treba ostati u vlasništvu FBiH. Pozvali su na rješavanje infrastrukturne podkapacitiranosti aerodroma.

"Aerodrom Sarajevo ima jasan razvojni plan i viziju daljeg poslovanja, s kompetentnim kadrovima koji tu viziju mogu realizovati. Smatramo da je neophodno raditi na rješavanju infrastrukturne podkapacitiranosti", naglasili su.

O prihvatljivom obliku koncesije

Istakli su koji bi model koncesije bio prihvatljiv i obrazložili su zašto tako misle.

"Mi smo prepoznali hibridni model koncesije kao optimalan, u kojem koncesionar investira u projekte, a zauzvrat u odgovarajućem procentualnom iznosu učestvuje u raspodjeli dobiti, odnosno upravljanju i vlasništvu", naveli su.

Ukazali su da takav model podrazumijeva da Aerodrom Sarajevo ostaje operator, radnici se zadržavaju, a istekom koncesijskog perioda, sva imovina postaje vlasništvo FBiH.

"U ovom slučaju FBiH ne preuzima rizik gubitka još jednog izuzetno značajnog javnog dobra, a otvara prostor za privatne investicije, odnosno uvođenje privatnog kapitala radi izgradnje dodatnih kapaciteta. Smatramo da bi takvo investiranje privatnih investitora, odnosno kapitala koje nije vlasništvo države ili entiteta, bilo potencijalno adekvatnije kroz javno-privatno partnerstvo, za koje danas nemamo odgovarajući zakon, zbog čega bi uređenje te oblasti svakako trebalo biti prioritetno pitanje. Zato ovaj model jeste hibrid, jer se crpe najbitniji dijelovi postojećih zakonskih regulativa", dodaju.

Također su podsjetili da je konačna odluka po ovom pitanju na vlasniku Aerodroma Sarajevo, a to je Vlada FBiH. Međutim, iz Vlade FBiH do danas se nisu očitovali po pitanju koncesije.

Ministar prometa i komunikacija Bosne i Hercegovine Edin Forto (NS) smatra da bi aerodrome trebalo dati pod koncesiju zbog povećanja broja putnika.

Riječ stručnjaka i mišljenje građana

Stručnjak za zrakoplovstvo Alen Šćuric je prošli mjesec u razgovoru za naš portal govorio o tome zašto je Aerodrom Sarajevo postao privlačan potencijalnim koncesionarima. Kao razloge je istakao to što ima veliki broj letova prema Bliskom Istoku, zbog toga što je u njega mnogo uloženo i zbog toga što je napravljena njegova potpuna reorganizacija.