Brojna pitanja otvorena
23

Autoindustrija žestoko pogođena carinama: Trump mislio da će ovo pogodovati Tesli, ali su i njima dionice jako pale

Piše: F. H.
Fabrika Forda u Meksiku (Foto: Reuters)
Fabrika Forda u Meksiku (Foto: Reuters)
Američki proizvođači automobila i njihovi globalni konkurenti potreseni su najavom predsjednika Donalda Trumpa da će uvesti carine od 25 posto na sva vozila i autodijelove proizvedene u inozemstvu koji se uvoze u Sjedinjene Američke Države.
Novi nameti, ako se zadrže duži period, mogli bi dodati hiljade dolara trošku prosječne kupovine vozila u SAD-u i spriječiti proizvodnju automobila širom Sjeverne Amerike.

To će biti zbog isprepletenih proizvodnih operacija koje su razvili proizvođači automobila širom Kanade, Meksika i Sjedinjenih Američkih Država u posljednja tri desetljeća.

Gotovo polovica svih automobila prodanih u SAD-u prošle godine bili su uvezeni, kaže istraživačka kompanija GlobalData.

Kao odgovor na vijest, dionice General Motorsa pale su za osam posto u naknadnom trgovanju. Dionice Forda, dionice Stellantisa, koji je vlasnik Chrysler, kojima se trguje u SAD-u pale su za oko 4,5 posto svaka.

U Aziji, dionice Toyote Motor Honda Motor i Hyundai Motor pale su između tri posto i četiri posto.

Dionice Tesle, čiji su svi automobili prodani u Sjedinjenim Američkim Državama proizvedeni lokalno, ali s nekim uvezenim dijelovima, pale su za oko šest posto.

Trump je rekao da bi carine najavljene u srijedu mogle biti neto neutralne ili čak dobre za Teslu, dodajući da ga njegov izvršni direktor i njegov bliski saveznik Elon Musk nisu savjetovali u vezi s tarifama za automobile.

U objavi na X nakon vijesti, Musk je rekao da će carine također utjecati na Teslu.

"Ovo će utjecati na cijenu dijelova u Tesla automobilima koji dolaze iz drugih zemalja. Utjecaj na cijenu nije trivijalan", naveo je Musk.

Trumpove carine i prijetnje njihovim nametanjem posijale su nesigurnost u poduzećima i uzburkale globalna tržišta otkako se u januaru vratio u Bijelu kuću.

Trump je u srijedu ponovio kako očekuje da će tarife za automobile potaknuti proizvođače automobila da povećaju ulaganja u Sjedinjene Američke Države, umjesto u Kanadu ili Meksiko.

Autos Drive America, grupa koja predstavlja glavne strane proizvođače automobila kao što su Honda, Hyundai, Toyota i Volkswagen rekla je da će "današnje uvedene carine poskupjeti proizvodnju i prodaju automobila u Sjedinjenim Državama, što će u konačnici dovesti do viših cijena, manje opcija za potrošače i manje radnih mjesta u proizvodnji u SAD-u".

Proizvođači automobila u Sjevernoj Americi uglavnom uživaju status slobodne trgovine od 1994. godine Trumpov sporazum između SAD-a i Meksika i Kanade iz 2020. (USMCA) nametnuo je nova pravila osmišljena za poticanje regionalne proizvodnje sadržaja.

Nakon što je početkom marta uveo carine od 25 posto za Meksiko i Kanadu, Trump je dopustio jednomjesečnu odgodu za vozila proizvedena u skladu s uvjetima njegovog USMCA, što je pogodovalo američkim kompanijama.

"Kompanije koje su uložile stotine miliona i milijarde dolara u tvornice u Kanadi i Meksiku vjerovatno će doživjeti dramatično smanjenje dobiti u sljedećih nekoliko kvartala, ako ne i u nekoliko godina. Razmotrit ćemo prilagodbu naših predviđanja prodaje i proizvodnje jer će to sve baciti u kaos", rekao je Sam Fiorani, analitičar u AutoForecast Solutions.

Bijela kuća je rekla da će carine od 25 posto na automobilske dijelove uvezene u SAD stupiti na snagu najkasnije 3. maja, oporezujući ključne stavke kao što su motori, mjenjači, dijelovi pogonskog sklopa i električne komponente.

Uvoznici automobila prema USMCA-i dobit će priliku certificirati svoj sadržaj u SAD-u tako da se oporezuje samo sadržaj koji nije iz SAD-a, rekla je Bijela kuća.

Prije predstavljanja novih tarifa, Cox Automotive, pružatelj automobilskih usluga, predvidio je da će dodati 3.000 dolara na cijenu vozila proizvedenog u SAD-u i 6.000 dolara za vozila proizvedena u Kanadi ili Meksiku, bez izuzetaka.

Ako carine prođu, do sredine aprila Cox očekuje prekid "gotovo sve" sjevernoameričke proizvodnje vozila, što će dovesti do 20.000 vozila manje dnevno ili pada proizvodnje od oko 30 posto.

Sindikat United Auto Workers, koji zastupa fabričke radnike velike trojke proizvođača automobila u Detroitu, pohvalio je Trumpov postupak.

"S ovim tarifama, hiljade dobro plaćenih radnih mjesta u automobilima moglo bi se vratiti u zajednice radničke klase širom Sjedinjenih Američke Država u roku od nekoliko mjeseci, jednostavnim dodavanjem dodatnih smjena ili linija u brojnim nedovoljno iskorištenim automobilskim fabrikama", rekao je predsjednik UAW-a Shawn Fain u izjavi.