Intervju
78

Boris Nemšić: Akvizicija Telemacha pretvara BH Telecom u lidera digitalizacije

Piše: S. H.
Boris Nemšić, telekomunikacijski stručnjak
Boris Nemšić, telekomunikacijski stručnjak
Nakon što je objavljena vijest o potencijalnoj kupovini Telemacha od strane BH Telecoma, javila su se brojna pitanja o njenim mogućim posljedicama, od utjecaja na tržišnu konkurenciju do digitalizacije i razvoja telekomunikacijskih usluga u Bosni i Hercegovini.

Tim povodom razgovarali smo sa Borisom Nemšićem, renomiranim stručnjakom iz svijeta telekomunikacija. Nemšić, porijeklom iz Sarajeva, iza sebe ima bogatu karijeru na čelnim pozicijama u vodećim globalnim kompanijama, uključujući Telekom Austria Grupu i ruskog telekomunikacijskog diva VimpelCom.

S njim smo razgovarali o tome šta ova akvizicija znači za tržište, kako može ubrzati proces digitalizacije u BiH, te kakvu budućnost vidi za industriju telekomunikacija u cijelom svijetu.

Kako nam je kazao na početku razgovora, na ovu akviziciju gleda pozitivno, ali telekomunikacijsko tržište u BiH je vrlo specifično.

"Ono je na neki način podijeljeno na dva ili tri dijela. Postoje dominantni operatori koji se međusobno ne natječu dovoljno, a jedan od razloga za to je činjenica da su oni zapravo premali. Potencijalnu akviziciju, odnosno spajanje Telemacha i BH Telecoma, vidim pozitivno jer će sigurno ojačati poziciju BH Telecoma. Međutim, nadam se i očekujem da će to rezultirati time da se telekomi počnu natjecati ne samo u mobilnim, već i u fiksnim mrežama na cijelom teritoriju Bosne i Hercegovine. Takvo natjecanje među operatorima doprinijelo bi povećanju kvalitete usluga, što bi svakako koristilo korisnicima", objašnjava Nemšić.

Stvaranje jakog igrača

Kada je u pitanju proces digitalizacije u BiH, kako nam je rekao naš sagovornik, ovakva akvizicija bi imala pozitivan utjecaj.

"Telemach je izvanredna firma u pružanju širokopojasnih usluga u BiH. U kombinaciji sa svim prednostima koje posjeduje BH Telecom, stvorio bi se vrlo ozbiljan i snažan igrač u fiksnim mrežama i širokopojasnom internetu. To bi nesumnjivo rezultiralo daleko boljim uslugama za korisnike u Bosni i Hercegovini", kaže Nemšić.

Dodao je i da vjeruje da je strategija uprave BH Telecoma usmjerena na dalji razvoj širokopojasnih usluga, posebno kroz razvoj optičkih mreža.

"Infrastruktura Telemacha pruža odličnu osnovu za ovaj razvoj, jer već omogućava širokopojasni pristup krajnjim korisnicima. Modernizacijom te infrastrukture, posebno uvođenjem optike, usluge bi postale još kvalitetnije i modernije", smatra Nemšić.

Svaka akvizicija i spajanje predstavljaju izazov, posebno kada je riječ o dva relativno velika telekomunikacijska operatera, odnosno dva značajna igrača na tržištu. Telemach je, prema mišljenju Nemšića, izuzetno kvalitetna kompanija s vrhunskom upravom, odličnim menadžmentom i vrlo dobrim korisničkim servisom.

"Iskustva i znanja koja Telemach donosi mogu biti od velike koristi BH Telecomu, podižući cjelokupnu ponudu i kvalitetu usluga na viši nivo. Naravno, svako spajanje dolazi sa svojim izazovima. Ključni izazovi leže u usklađivanju prodajnih mreža, unifikaciji usluga i postizanju dogovora između prodavca i kupca",, tvrdi Nemšić.

Dalje kaže da je posebno važno riješiti pitanje sadržaja – primjera radi, šta će se dogoditi s programima koji se trenutno nalaze na Telemachovim platformama, a nisu dostupni na Mojoj TV, ili obrnuto.

"Idealno bi bilo da se sadržaji obje platforme spoje u zajedničku uslugu, što bi predstavljalo veliki korak naprijed i donijelo značajne koristi svim korisnicima u Bosni i Hercegovini",, objašnjava naš sagovornik.

Potencijalni izazovi

Nemšić je objasnio da ključni faktori uspjeha uključuju zadržavanje i proširenje tržišnog udjela, unapređenje ponude za korisnike te uspješnu integraciju različitih sistema koji se sigurno razlikuju između BH Telecoma i Telemacha. Takva integracija je složen proces koji zahtijeva ozbiljan rad i ne može biti završen u manje od 12 do 24 mjeseca, a da pritom ne izazove neželjene ili neočekivane smetnje za postojeće korisnike obje mreže.

"Pretpostavljam da se ova akvizicija priprema već neko vrijeme. Sigurno je da su sve strane o tome razmišljale već duže vrijeme, što daje nadu da će proces biti dobro pripremljen. Spajanje mreža, prodajnih kanala, službi za korisnike, tehničkih resursa i sadržaja (kontenta) predstavlja vrlo zahtjevan projekt, bez ikakve dileme. Iskreno želim i BH Telecomu, uposlenicima Telemacha, a na kraju i korisnicima u Bosni i Hercegovini da taj proces bude uspješan",, rekao je Nemšić.

Međutim, ne smijemo zaboraviti važnost izbjegavanja stvaranja monopola.

"Ovo spajanje treba rezultirati jačanjem tržišne konkurencije koja bi se trebala proširiti na cijelu Bosnu i Hercegovinu. Smatram da bi to trebao biti jedan od preduvjeta koje treba postaviti i regulator. Volio bih vidjeti sve telekome u Bosni i Hercegovini aktivne na cijelom tržištu, kako bi se natjecali tržišno. Na kraju, korisnici bi od toga najviše profitirali – kroz niže cijene i kvalitetniju uslugu", pojašnjava Nemšić.

Vrijednost akvizicije

Ono o čemu se u javnosti najviše diskutuje jeste procjena vrijednosti ovakve akvizicije, a kako nam je naš sagovornik objasnio, teško je dati preciznu procjenu jer se vrijednosti određuju prema različitim referentnim multiplikatorima.

Cijene se uglavnom definiraju prema multiplikatorima i EBITDA-i (dobiti prije kamata, poreza, deprecijacije i amortizacije). Međutim, i multiplikatori i EBITDA značajno variraju, ovisno o vrsti mreže. Na primjer, kablovske mreže obično imaju multiplikator EBITDA oko 10, dok su za mobilne i stare fiksne mreže multiplikatori obično između 5 i 7.

Ključno pitanje je kolike se sinergije mogu ostvariti u ovom slučaju, a potencijal za značajne sinergije sigurno postoji. To, naravno, uvelike ovisi o pregovorima između prodavača i kupca.

"Vjerujem da bi, u slučaju da se ovakva transakcija realizira, vrijednost BH Telecoma trebala porasti. Ipak, uspjeh takvog procesa moći ćemo objektivno procijeniti tek nakon 24 mjeseca. Smatram da je BH Telecom ozbiljno pristupio pripremama za ovakvu akviziciju i da se za to temeljito priprema", smatra Nemšić.

Tokom razgovora, Boris Nemšić je kazao da postoji značajan prostor za napredak u digitalizaciji.

"Kada je riječ o mobilnoj mreži, BiH je još uvijek na 4G tehnologiji, dok je svijet već duboko zakoračio u 5G eru. Nažalost, kod nas je to, da budem malo sarkastičan, još uvijek misaona imenica. Smatram da ovo kašnjenje nije odgovornost operatera, jer vjerujem da su oni spremni za uvođenje 5G-a. Problem leži u nedostatku odgovarajućeg regulacijskog okvira, što predstavlja ozbiljno kašnjenje i veliku štetu za razvoj", tvrdi Nemšić.

Dodao je da kroz prizmu potencijalne akvizicije BH Telecoma i Telemaha, upravo razvoj širokopojasnih mreža – bilo koaksijalnih ili optičkih – vidi kao veliki iskorak. Ono što je potrebno jeste značajno ulaganje u kapitalne izdatke (CAPEX), veliki trud i značajna finansijska sredstva za izgradnju optičkih mreža na cijelom području BiH.

"BiH, nažalost, trenutno zaostaje, ali to nije nenadoknadivo. Ako se realizuje transakcija između BH Telecoma i Telemaha, vjerujem da će se digitalizacija u BiH značajno ubrzati i napraviti veliki korak naprijed", kaže naš sagovornik.

Budućnost telekomunikacija

Kada je riječ o novim tehnologijama poput Starlinka i sličnih inovacija, Nemšić kaže da one neće značajno unaprijediti stanje u zemlji.

"Starlink je vrlo dobra inovacija, ali ona je zamišljena kao dopuna postojećim zemaljskim (terestričkim) mrežama, a ne njihova zamjena. Satelitske mreže, poput Starlinka, nikada neće u potpunosti zamijeniti zemaljske mreže", kaže naš sagovornik.

Na kraju, govoreći o budućnosti telekomunikacija Boris Nemšić ističe da telekomunikacijske kompanije trebaju pažljivo razdvajati pristup tehničkoj infrastrukturi od marketinga, prodaje i usluga. Klasični telekomi povezuju ove dvije oblasti, što smatra prevaziđenim pristupom.

On naglašava da bi telekomi trebali biti fokusirani na izgradnju vrhunske infrastrukture, kao što su kvalitetne 5G mreže i optičke mreže, jer to omogućava pružanje boljih usluga i konkurentnih cijena.

"Mnogi operateri, međutim, i dalje su fokusirani na klasičan pristup, gdje im je prioritet prodaja SIM kartica ili priključaka, a ostali segmenti usluga nisu dovoljno razvijeni", zaključio je Nemšić.