Novi virtuelni prostor
0

Čeka li nas potpuna virtuelizacija: IT kompanije rade na stvaranju metaverzuma

M. P.
Ideja je stvoriti prostor sličan internetu/Ilustracija: Shutterstock
Ideja je stvoriti prostor sličan internetu/Ilustracija: Shutterstock
Kompanija Facebook suočava se s brojnim problemima, od predloženih zakona o zaštiti konkurencije do optužbi da kompanija doprinosi dezinformacijama o vakcinama.

No, kada se izvršni direktor Mark Zuckerberg pridružio nedavnom konferencijskom pozivu s analitičarima, kako bi razgovarali o posljednjim tromjesečnim rezultatima, veliki fokus bio je na nečemu što je daleko od tih pitanja: metaverzumu. Tokom jednosatnog poziva, metaverzum je spominjan destine puta.

Metaverzum je prvobitno zamišljen kao mjesto za distopijske naučnofantastične romane, gdje virtualni prostor pruža bijeg od raspadajućih društava. Sada se ta ideja pretvorila u cilj za Silicijsku dolinu i postala omiljena tema za razgovor među startupima, rizičnim kapitalistima i tehnološkim gigantima.

"Ideja je stvoriti prostor sličan internetu, ali prostor po kojem se korisnici (putem digitalnih avatara) mogu kretati unutar njega i gdje mogu međusobno komunicirati u stvarnom vremenu. U teoriji, mogli biste, naprimjer, sjediti oko virtuelnog stola za sastanke s kolegama iz cijelog svijeta, umjesto da buljite u njihova 2D lica na Zoomu, a zatim otići do virtuelnog Starbucksa kako biste se sreli sa svojom mamom, koja živi u drugom dijelu zemlje", piše CNN.

Izvršni direktor Microsofta (MSFT) Satya Nadella kaže da kompanija radi na izgradnji 'preduzeća svemira'. Epic Games je u aprilu najavio rundu finansiranja od milijardu dolara za podršku ambicijama metaverzuma, čime je vrijednost proizvođača Fortnitea porasla na gotovo 30 milijardi dolara. U junu je rizični kapitalist Matthew Ball pomogao u pokretanju berzanskog fonda kako bi ljudi mogli ulagati u prostor svemira, uključujući kompanije poput proizvođača grafičkih čipova Nvidia (NVDA) i igraće platforme Roblox (RBLX).

Ideja je još uvijek amorfna, a potpuno funkcionirajući metaverzum vjerovatno je udaljen godinama i milijardama dolara - ako se to uopšte i dogodi. Velike kompanije koje se sada pridružuju raspravi možda će jednostavno htjeti uvjeriti investitore da ne žele propustiti ono što bi moglo biti sljedeća velika stvar ili da će se njihova ulaganja u VR na kraju isplatiti. Posebno u slučaju Facebooka, iskorištavanje dugoročnog potencijala metaverzuma moglo bi biti koristan način odvraćanja pažnje od sve veće kontrole ovdje i sada.

Kakvi god bili motivi, ostaju velika pitanja, od toga kako se tehnološke kompanije mogu nositi s pitanjima sigurnosti i privatnosti u metaverzumu do toga da li ljudi zaista žele proživjeti veliki dio svog života unutar impresivne virtualne simulacije.

"Moja najveća briga o metaverzumu je: jesmo li spremni? Jesmo li dovoljno emocionalno razvijeni da pređemo sigurnu podjelu između ekrana i kucanja riječi i jesmo li sigurni da započnemo interakciju na višem individualnom nivou", rekao je Avi Bar-Zeev, osnivač AR i VR konsultantske kuće RealityPrime i bivši zaposlenik u Appleu, Amazonu i Microsoftu, gdje je radio na HoloLensu.

Metaverzum je nastao u cyberpunk romanu 1992. Snow Crash. U knjizi glavni lik Hiro Protagonist - haker i, kratko, dostavljač pizza koristi metaverzum kao bijeg iz svog života, u kojem živi sa cimerom u kontejneru, u sumorni svijet u kojem su vladu zamijenile korumpirane korporacije.

U toj priči metaverzum je platforma za virtualno stvaranje, ali je također prepun problema, uključujući ovisnost o tehnologiji, diskriminaciju, uznemiravanje i nasilje, koji se povremeno prenose u stvarni svijet.

To je daleko od optimističkog potencijala koji su Zuckerberg i drugi prezentirali. Ali jedan znak da je metaverzum još daleko: Niko se ne može složiti o jasnoj definiciji o tome šta bi to moglo biti.

Stručnjaci koji rade u svemiru skloni su složiti se u vezi s nekoliko ključnih aspekata metaverzuma, uključujući ideju da će korisnici doživjeti osjećaj utjelovljenja ili prisutnosti. Odnosno, osjećat će se kao da su zapravo unutar virtuelnog prostora s drugim ljudima, da vide stvari u prvom licu i vjerovatno 3D. Također će moći ugostiti mnoge korisnike koji mogu međusobno komunicirati u stvarnom vremenu.

"Slično današnjem internetu, metaverzum neće biti jedna tehnologija koja se uključuje odjednom, već ekosistem koji su vremenom izgradile mnoge različite kompanije koristeći različite tehnologije. U idealnom slučaju, ti različiti dijelovi ekosistema će biti međusobno povezani i interoperabilni", rekao je Jesse Alton, lider u Open Metaverse, grupi koja razvija standarde otvorenog koda za metaverzum.

Neki dijelovi metaverzuma već postoje. Usluge poput Fortnitea, internetske igre u kojoj se korisnici mogu natjecati, družiti i graditi virtuelne svjetove s milionima drugih igrača, mogu korisnicima dati rani osjećaj o tome kako će to funkcionirati.

Nakon što je pandemija natjerala veći dio svijeta da radi, uči i druži se od kuće, mnogi će se ljudi osjećati ugodnije u virtuelnoj interakciji nego prije dvije godine, što tehnološke kompanije možda pokušavaju iskoristiti.

Zagovornici metaverzuma kažu da bi na kraju mogao postojati ogroman poslovni potencijal - potpuno nova platforma na kojoj će se prodavati digitalna roba i usluge. To bi također moglo imati koristi od načina na koji ljudi komuniciraju koristeći tehnologiju. No, postoji i dosta zabrinutosti o tome kako bi se metaverzum mogao koristiti ili iskoristiti.

Zuckerberg je prošle sedmice rekao da će oglasi vjerovatno biti ključni izvor prihoda u metaverzumu, baš kao i za današnju kompaniju.

Privatnost i sigurnost podataka mogli bi postati veća briga kada više naših života, naših podataka, našeg rada, naših ulaganja sada postoji u čisto virtuelnom obliku. I druga pitanja, poput dezinformacija i radikalizacije, mogla bi se pogoršati i u metaverzumu.