Šta kaže zakon
196

Cijene goriva u BiH do sada nisu povećavane više od 10 feninga po litru

M. P.
Cijene još uvijek nisu došle do tri KM (Ilustracija: Shutterstock)
Cijene još uvijek nisu došle do tri KM (Ilustracija: Shutterstock)
U Bosni i Hercegovini, u oba njena entiteta, na snazi je Odluka o utvrđivanju maksimalnih marži na naftne derivate. Ona iznosi šest feninga za veletrgovce i 25 feninga u maloprodaji.

Dakle, cijene goriva u našoj zemlji, po zakonu, ne mogu porasti za više od 25 feninga odjednom, što je maksimum, a kamoli za više od marku, kako su to pojedini najavljivali. U praksi je cijena bila povećavana do sada najviše za 10 feninga.

Potvrdio nam je ovo i Milenko Bošković, predsjednik Udruženja prometnika naftnim derivatima u Federaciji BiH, koji je kazao i kako cijene goriva u Federaciji uglavnom rastu za po pet feninga, a samo rijetko desi se da one budu povećane za deset feninga odjednom. Građani, kaže, nemaju razloga za paniku.

"Na cijene naftnih derivata utječe nekoliko faktora. Jedan od njih je porezna politika, drugi je berza koja je ovisna o globalnim kretanjima u svijetu. Tu je i zakon ponude i potražnje, koji je osnova koja formira cijenu goriva. U ovom trenutku, zbog oporavka svjetske ekonomije i smanjenja intenziteta pandemije, veća je potražnja od ponude. Sve to utječe na to da cijene na berzi rastu. Važan segment je i marža trgovaca, koja je kod nas ograničena", kazao je Bošković za Klix.ba.

Kaže Bošković i kako veletrgovci, iako su ograničeni na šest feninga, uglavnom rade uz poskupljenje od fening do dva po litru. Ističe i kako oni nemaju neke velike zarade od toga te kako je to u biti vrlo rizičan posao.

"To je visoskorizičan, a niskoakumulativan posao. Mi ne možemo utjecati na cijenu, jer tržište utječe na nju. U Federaciji BiH imamo 670 pumpi, u Republici Srpskoj oko 500, i sve one, u zavisnosti od različitih faktora kao što su okruženje, konkurencija, sama pozicija pumpe, formiraju cijene. I za malotrgovce je 25 feninga misaona imenica te su poskupljenja uglavnom za po pet feninga", istakao je Bošković.

Međutim, benzinske pumpe mogu mijenjati cijene svakodnevno i u tome ih niko ne može spriječiti. Naime, pumpe mogu mijenjati cijene jednom u 24 sata, a Bošković kaže kako poskupljenje u ovom trenutku može biti maksimalno za po 10 feninga po litru. Međutim, ukoliko se globalni problemi na berzama i u vezi sa snabdijevanjem nastave, evidentno je da će i poskupljenja u našoj zemlji biti svakodnevna.

"Na berzu se ne može utjecati, ali bi se moglo utjecati na porezni dio cijene. Taj dio kod nas kontroliše Vijeće ministara BiH i smatram da bi se trebala donijeti odluka o tome da se porezni dio umanji na neki period, jer cijene goriva u BiH više su od predviđenih budžetima", kaže Bošković.

Kada je riječ o zalihama naftnih derivata, Bošković ističe kako Federacija ima oko milion i po ili dva miliona litara u terminalima, što je vrlo malo, ali kaže i kako postoje veće zalihe kod privatnih trgovaca i pumpi.

Na adresu Federalnog ministarstva trgovine svakodnevno stiže veliki broj zahtjeva za promjenu cijena goriva, ali cijene još uvijek nigdje nisu dostigle niti prešle iznos od tri marke.