Zadovoljan rezultatima
241

Direktor Wizz Aira: Bosna i Hercegovina je odlično tržište u koje ćemo nastaviti investirati

M. Pamuk
József Váradi, osnivač i direktor Wizz Air boravio u BiH proteklih dana (Foto: I. Š./Klix.ba)
József Váradi, osnivač i direktor Wizz Air boravio u BiH proteklih dana (Foto: I. Š./Klix.ba)
Osnivač i direktor aviokompanije Wizz Air József Váradi boravio je proteklih dana u Bosni i Hercegovini, a za Klix.ba govorio je o problemima koje je pandemija donijela i njima, ali i cijelom sektoru, o otvaranju baze u Sarajevu te o nekim planovima za naredni period.

Kako je Wizz Air završio prošlu godinu s obzirom na pandemiju COVID-19, sva ograničenja i zatvaranje granica?

Covid-19 je napravio probleme svima, uključujući i aviokompanije. Bio je to pravi roller coaster, veoma težak period kada su sva tržišta bila pod nekim restrikcijama. Bili su zabranjeni i letovi, ali smo u ljeto prošle godine počeli raditi sa 80 posto kapaciteta. Ovog ljeta smo ostvarili 100 posto kapaciteta, što je dosta bolje nego 2019. Veoma mali broj aviokompanija je bio u mogućnosti da investira tokom pandemije, ali smo mi uspjeli da otvorimo nova tržišta, otvorili smo 18 novih baza za operacije, između ostalog i u Sarajevu. Uključili smo i nove avione, 22 tačnije, na početku korone smo imali 121, a ulagali smo i u upravljački kapacitet. Jedna smo od najjeftinijih aviokompanija i imamo jedan od najlikvidnijih biznisa te nismo bili obuhvaćeni državnom pomoći, niti bilo kojom drugom vrstom mjera pomoći zbog pandemije, ali ipak i dalje imamo veoma jaku likvidnu poziciju. Bez obzira na to koliko dugo će trajati situacija u vezi s pandemijom, mi ćemo preživjeti i bit ćemo strukturni pobjednik Covid-19.

Foto: I. Š./Klix.ba
Foto: I. Š./Klix.ba

Kako ste svoje poslovanje prilagodili novim uslovima, da li je osoblje moralo proći bilo kakvu posebnu obuku i koliko se organizacija letova promijenila?

Zbog koronavirusa morali smo otpustiti 20 posto naših uposlenika, ali srećom, sada ih vraćamo. Bili smo odgovorni, uradili smo sve što je bilo neophodno kako bismo poštovali mjere koje su bile na snazi kako bismo se osigurali da ćemo sačuvati i zdravlje, ali i održivost biznisa. Kroz sve ovo prolazili smo zajedno sa svojim uposlenicima, kao tim. Sada smo u drugačijoj situaciji, danas smo skoro potpuno operativni i svaki pilot i član naše posade leti.

Wizz Air aktivno ulaže u smanjenje utjecaja na okoliš. Kako vidite budućnost letenja? Da li putovanje avionom ima održivu zelenu budućnost?

Mnogo toga će zavisiti od avionske tehnologije, tehnologije motora. Motori su sada na bazi ugljika, ali postoje alternative. Znam da industrija razmatra vodik za pogonske motore koji imaju drugačiji utjecaj na okoliš. To se neće desiti preko noći. To je više razvojni projekt za narednu deceniju, ali optimističan sam da će industrija uspjeti da se izbori s tim i da bude bolja i održivija. Od Wizz Aira možete očekivati da bude potpuno uključen u ove razvoje i da bude aviokompanija koja prihvata nove tehnologije prije drugih. Mi smo najmlađa aviokompanija i ako nova tehnologija dolazi, možete sigurno očekivati od nas da uskočimo u to.

Koji su najveći izazovi poslovanja na bh. tržištu?

Moram reći da se Bosna i Hercegovina dobro nosila s pandemijom. Bila je prilično elastična, otporna tokom pandemije, čak i otpornija od velikog dijela tradicionalnog evropskog tržišta na kojem Wizz Air saobraća. Bile su na snazi mjere vlada, ali su se ljudi i dalje kretali. Mnogo više ljudi je putovalo iz BiH nego iz drugih zemalja. Mislimo da je BiH dobro tržište za ulaganja, da ima mnogo prilika za investiranje i prilika da dovede više aviokompanija u zemlju, da se uspostave nove linije, a to ćemo tek vidjeti narednih nekoliko mjeseci.

Spomenuli ste već da ste otvorili bazu u Sarajevu. Odakle potreba da se, pored Tuzle, otvori baza i u Sarajevu?

Već neko vrijeme smo razmatrali Sarajevo, nije to bila iznenadna odluka. Prije tri-četiri godine sam bio u Sarajevu i tada sam imao ideju o pokretanju letova s ovog aerodroma. Pokušali smo postići dogovor, samo je trebalo neko vrijeme da shvatimo kako da to uradimo. To je bilo malo teže početkom pandemije Covid-19. Bilo je jasno da nije baš mnogo aviokompanija u situaciji da vrati stare kapacitete ili da mogu širiti posao. Mogu reći da je rast kapaciteta bio mnogo cjenjeniji tokom pandemije nego ikada prije. Mi smo bili u mogućnosti da postignemo sporazum i to je rezultiralo otvaranjem ureda u Sarajevu prije oko dva mjeseca.

Imate li već neke rezultate? Je li se odluka o otvaranju baze u Sarajevu pokazala kao dobra?

Mislim da je to bila prava odluka. Otvorili smo ured u Sarajevu prije dva mjeseca tako da je još rano govoriti, ali za sada ide dobro. Tržište je odgovorilo veoma dobro. Potražnja za Wizz Airom i našim uslugama i linijama koje uvodimo na tržište je velika i gledat ćemo i dalje šta još možemo uraditi ovdje.

Váradi se sastao sa direktorom sarajevskog aerodroma Alanom Bajićem (Foto: I. Š./Klix.ba)
Váradi se sastao sa direktorom sarajevskog aerodroma Alanom Bajićem (Foto: I. Š./Klix.ba)

Strategija Wizz Aira da se neprestano širi na nove lokacije ponekad se naziva agresivnom. Koliko je to održivo i uspješno, posebno u ovim još uvijek nesigurnim vremenima?

Mi smo jedna od najuspješnijih aviokompanija na svijetu i imamo jedan od najprofitabilnijih biznisa. Naša strategija funkcioniše veoma dobro. Tržište se mijenja iz korijena, sve je više aerodroma koji se trude da ubace naše avione. Mislim da strategija radi veoma dobro.

Prilikom boravka u BiH imali ste nekoliko sastanaka s predstavnicima aerodroma u Sarajevu i Tuzli, koji su zaključci ovih sastanaka?

Mislim da su sastanci prošli veoma dobro. Vidim da se avijacijski i aerodromski sistem razvija u zemlji, vidim investicije u povećanje kapaciteta, unapređivanje operacija, poboljšanje infrastrukture. To je veoma dobro. Korona je dokazala koliko elastično tržište može biti. Iz naše perspektive, BiH je tržište u koje se može ulagati. To u kombinaciji sa svim razvojem koji vidim ohrabruje nas da mislimo o tome šta je sljedeće u smislu povećanja broja aviona, broja uposlenika, usluga i proizvoda. To je ono na čemu radimo i prilično sam siguran da BiH sa svim tim može biti pobjednik.

Vaši avioni počeli su letjeti i s aerodroma u Banjoj Luci. Imate li u planu daljnji razvoj s ovog aerodroma?

Naravno. Trenutno letimo sa tri aerodroma u BiH - Sarajevo, Tuzla i Banja Luka. Iz Sarajeva naši avioni lete na 11 lokacija u 8 zemalja, iz Tuzle u 15 gradova u 6 zemalja, a iz Banje Luke u 5 gradova u 4 zemlje. Mislim da je važno da već imamo uspostavljene linije na svim ovim aerodromima. Trenutno imamo baze u Sarajevu i Tuzli, ali u jednom trenutku bi se to moglo desiti i u Banjoj Luci. S banjalučkog aerodroma smo počeli saobraćati kad i sa sarajevskog, tako da nije isključeno da ćemo otvoriti bazu i u tom gradu.

Dakle, BiH se pokazala kao dobro tržište za vas?

Da, veoma dobro tržište u koje ćemo nastaviti investirati.