Edin Deljkić, direktor Klike, u intervjuu za Klix.ba govorio je o uspjesima ove kompanije, izazovima koje je pandemija donijela, digitalnom razvoju naše zemlje, ali i o planovima za naredni period.
Kako biste ocijenili dosadašnji razvoj IT industrije u Bosni i Hercegovini, gdje smo sada u poređenju sa zemljama regiona i svijeta?"Nakon 15 godina iskustva u ovoj industriji, aktivnog učešća i pomnog praćenja samog razvoja i napretka industrije, sretan sam što mogu svjedočiti uspjehu IT industrije u BiH, koja je na zavidnom, svjetskom nivou kada govorimo o standardima kvaliteta i poslovanja, ekspertizi, kvalitetu projekata i klijenata i uslovima rada za uposlenike. Kada uđete u naše kompanije, ne možete da vjerujete da ste u Bosni i Hercegovini. Inoviranje, hrabrost i konstantni prodori na svjetsko tržište jesu imperativ ove industrije i model po kojem bi trebale poslovati i kompanije u drugim sektorima u Bosni i Hercegovini - IT je jedna od rijetkih industrija koja kontinuirano raste, oko 20 posto na godišnjem nivou. Nažalost, ono gdje kaskamo jeste nepovoljan legislativni okvir koji često otežava jos veći progres ovog tržišta. Dodatno, uloga države i investiranje u ovaj sektor bi morali biti prioritet, posebno uzmemo li u obzir da govorimo o industriji koja zapošljava mladi, visokoobrazovani kadar koji dolazi iz različitih pozadina, i svojim talentima i vrijednostima direktno doprinosi razvoju ove industrije. Naprimjer, IT industriju, a posebno Kliku, vidim kao pionire u promjeni paradigme poslovanja i inkluzije, gdje svjedočimo sve većoj zastupljenosti žena, IT stručnjakinja, u ovoj industriji. Već u susjednim zemljama - Srbiji i Hrvatskoj vidimo da strateške industrije, među kojima je i IT, znatno podržava država. Zauzvrat, kroz ovaj vid podrške, dobit se ponovo vraća državi kroz poreze i doprinose, što omogućava kontinuiran rast i razvoj, ne samo ove industrije, nego države i društva u cijelosti, i ovo je pristup koji i mi trebamo primijeniti. Ono što nas dodatno sprečava da se još brže razvijamo jeste veličina tržišta jer smo dosta manji od država u regionu, ali komparativno, to samo znači da moramo tražiti druge modalitete rada i otkrivati nova tržišta za širenje poslovanja."
Smatrate li da kompanije u BiH prate trendove u razvoju tehnologija, gdje još ima prostora za razvoj i napredak?
"Kada je riječ o trendovima u razvoju tehnologija, tu smo također u rangu sa svjetskim kompanijama. Naše kompanije zaista rade najmodernijim tehnologijama po najvišim svjetskim standardima. Ali i ovom pitanju je potrebno pristupiti strateški kako bismo osigurali kontinuiranost u kvalitetu i kompetitivnu prednost. Tu priliku vidimo u unapređenju obrazovnog sistema. Trenutno, obrazovni sistem ne promovira niti investira u istraživanje i inovacije, što bi omogućilo Bosni i Hercegovini da jača ekspertizu te da se profiliramo kao stručnjaci u određenim IT oblastima. Klika je preuzela na sebe dio obaveze da proizvede kadar koji je nužan za funkcionisanje ovog sektora, ali kolektivni, udruženi napor je ovdje imperativ."
S ove tačke gledišta, jesu li se građani i kompanije u BiH dobro snašli u organizovanju poslovanja online kanalima? Kako ste vi u svojoj kompaniji organizovali rad tokom pandemije?
"Mi smo se u Kliki opredijelili da radimo u skladu s potrebama naših uposlenih, tako da više od godinu radimo u modalitetu koji omogućava da naši uposlenici rade iz vlastitih domova ili s lokacija koje njima odgovaraju i gdje se osjećaju ugodnije i produktivnije. Dolazak u kancelarije je opcionalan i ne planiramo taj model u narednom periodu nešto specijalno mijenjati. Generalno, upravo činjenica što radimo na drugim tržištima i najnaprednijim alatima omogućila je da nesmetano migriramo u online sferu, ali uvijek imajući na umu da su timska pripadnost i interakcija prijeko potrebni te naš HR tim radi i na očuvanju dobrobiti naših uposlenih na najbolji mogući način."
Kakva je budućnost rada na daljinu u BiH, s obzirom na to da vidimo da su neke svjetske kompanije najavile da će tu praksu ostaviti i nakon pandemije?
"Pandemija i svi izazovi rada koji su došli s njom naučili su nas da uvijek imamo spreman odgovor na sve moguće situacije koje su nas zadesile. Većina IT kompanija će nastaviti podržavati model rada na daljinu, jer našim uposlenicima omogućava veću fleksibilnost, bolji balans privatnog i poslovnog života te lakšu organizaciju vremena. Ostale industrije će se vjerovatno vraćati starom načinu poslovanja. Iako rad na daljinu ima puno prednosti, nakon dugog vremena se osjećaju posljedice u tome koliko se ljudi osjećaju povezano s drugim ljudima, prijateljima, svojim članovima timova i kompanijom. Mi nismo, do pandemije, bili ni svjesni koliko je dolazak u kancelariju, pa bar u nekom manjem obimu, pozitivno djelovao na naše mentalno zdravlje kroz druženje i socijalizaciju. Godina pandemije ne može promijeniti stotine hiljada godina evolucije kroz koju smo se mi razvijali kao socijalna bića. Definitivno će period koji nam predstoji u svijetu, a i kod nas, pokazati koji je model zaista najbolji i za ljude i za kompanije. Ali mi smo spremni. Aktivno pratimo šta se dešava na svjetskom tržištu i uvijek ćemo pratiti svjetske standarde, ali u kombinaciji s našim mentalitetom i kulturom. Spremno očekujemo nove "valove" koje ćemo savladati i jačati Kliku i naš tim još više."
S obzirom na to da je kompanija Klika jedan od lidera na tržištu, recite nam zahvaljujući čemu postižete takav uspjeh, za koja tržišta sve radite i koji su najznačajniji projekti na kojima ste do sada radili?
"Mi smo zaista ponosni na svoje rezultate, jer kad pogledamo unazad, mi smo kroz nekih 5 godina postojanja postali jedan od najvećih IT lidera na našem tržištu, što pokazuje da radimo stvari ispravno i da smo na pravom putu. S druge strane, ne bojimo se kritika naših klijenata i uposlenika i uvijek gledamo kako možemo unaprijediti svoje poslovanje, podići ga na još viši nivo te biti primjer drugim kompanijama u našoj državi kako se treba poslovati. Mi radimo isključivo s klijentima van BiH i to u Sjedinjenim Američkim Državama i državama EU, i tu postoje standardi kvaliteta rada koje uspješno ispunjavamo. Tu govorimo o klijentima i projektima iz različitih industrija, čija imena ne smijemo uvijek ni spominjati zbog povjerljivosti informacija, ali tu se radi o najjačim brendovima u industrijama IoT, marketinga, prodaje i finansija."
IT kompanije stalno su u potrazi za novim radnicima, pa nam recite je li teško danas naći kvalifikovanog IT stručnjaka? Je li iskustvo uslov za zaposlenje u vašoj kompaniji ili imate i neke programe obuke za mlade talente?
"To je jedan od najvećih izazova IT industrije, nedostata kvalitetnih stručnjaka - suočavamo se sa situacijom gdje je tržište malo, a velika je potražnja i konkurencija. Svjesni ove situacije, kontinuirano radimo na unapređenju radnih uvjeta, prateći potrebe naših uposlenika. Pored kvalitetne finansijske kompenzacije, uposlenima nudimo i različite dodatne pogodnosti, poput privatnog zdravstvenog osiguranja, privatnog dentalnog osiguranja, hrane i pića u kancelarijama, osiguranog parking mjesta, sportskih aktivnosti, članarine za teretanu, pet-friendly kancelarija, ali i dodatnih stimulativnih finansijskih kompenzacija, poput bonusa, budžeta za edukacije i profesionalni razvoj, budžeta za putovanja s timom te dodatne dane godišnjeg odmora i bolje uslove radnog vremena u zavisnosti o dužine staža u kompaniji. Upravo smo lansirali Klika Service Awards program kroz koji smo definisali i promovirali sve dodatne pogodnosti za naše uposlenike, koje zaista rijetko koja kompanija na našim prostorima nudi i namjera nam je da nastavimo raditi na drugim, novim aktivnostima koje u fokusu imaju brigu za naše uposlene."
Kakvi su vaši planovi i očekivanja za naredni period?
"Mi od samog nastanka kontinuirano rastemo te će nam to biti strategija i u narednom periodu. Prošle godine smo otvorili i kancelarije u Banjoj Luci i počeli zapošljavati IT stručnjake iz susjednih država. Ove godine otvaramo kancelarije u Americi te planiramo ekspanziju na svjetsko tržište. Već u narednom periodu planiramo zaposliti oko 50 IT stručnjaka iz različitih tehnologija, što dodatno pokazuje stabilnost našeg brenda i strategije poslovanja. Nastavljamo raditi još bolje i jače te biti uzor drugim kompanijama. Velika su očekivanja koja smo postavili pred sebe i zahtijevaju puno rada, ali je Klika uvijek voljela nove izazove."
Kako Klika djeluje van IT industrije i koliko smatrate da je to uopće bitno?
"Klika ne postoji i ne smije da postoji izvan zajednice u kojoj djeluje. Stoga, kontinuirano radimo i nalazimo načine da održimo taj reciprocitet, što su građani i građanke naše zemlje mogli vidjeti i kroz sam period pandemije. Ono što želimo da najavimo jeste da ćemo se u okviru Klika Foundation koncepta dodatno posvetiti tome da još više vratimo svojoj zajednici. U narednih nekoliko sedmica ćemo objaviti konkurs za Klika stipendije koje neće obuhvatiti samo IT, nego smatramo da je naša odgovornost puno veća i šira, tako da će Klika u okviru ovog programa osigurati stipendije za studente svih fakulteta na univerzitetima u Sarajevu i Banjoj Luci. Želimo podržati mlade iz svih industrija i različitih društvenih pozadina jer smatramo da samo tako možemo razvijati cijelo društvo. Uskoro objavljujemo konkurs i uvjete za stipendiju te pozivamo sve studente i studentice da prate naše profile na društvenim mrežama i web stranicu, kako bi imali pravovremene informacije o samom procesu stipendiranja."