Više razloga
44

Gdje su nestali obilni i luksuzni obroci u avionima? Evo šta se zapravo desilo

B. R.
Ilustracija: Shutterstock
Ilustracija: Shutterstock
Da ste 1960-ih godina letjeli aviokompanijom American Airlines bilo bi vam usluženo vino i večerali biste s menija "Kraljevski kočijaš". Obrok biste počeli s goveđim konsomeom i nastavili biste ga s dinstanim pilećim prsima u vinu. Za desert bi bio voćni tart.
Da biste danas dobili besplatan obrok u avionu uglavnom morate biti na letu velike udaljenosti, a uglavnom je to međunarodni let. Na kraćim letovima je ponuda za obrok skromna - primjera radi, bit ćete ponuđeni perecama. To znači da su obroci u avionu daleko od onih kada je ponuda u hrani bila bogata, a njeno serviranje otmjeno.

Ova promjena je na dugoj listi neugodnosti i rezova s kojima su danas suočeni putnici u avionu. Smanjenje troškova poslovanja nije jedini razlog za to. Naime, skromni obroci su posljedica promjene zakonske regulative i samih aviona, poreskih olakšica avioindustriji te veće brige za zdravlje i sigurnost.

Sigurnosni propisi su se promijenili nakon terorističkog napada 11. septembra 2001. na Sjedinjene Američke Države. Između ostalog, te promjene su se odnosile i na to koje noževe osoblje može koristiti u avionu. Spomenute promjene samih aviona značile su i smanjenje kuhinje kako bi bilo više sjedišta. Pojedina hrana se više uopće ne služi, što je slučaj i s kikirikijem kako bi se zaštitili oni koji imaju alergiju.

"Obroci su nekada bili predmet ponosa. Sada je kvalitet toliko loš da se morate zapitati da li rukovoditelji aviokompanija uopće imaju nepce za ukus", konstatovao je Henry Harteveldt iz američke istraživačke kompanije za avijaciju Atmosphere Research Group.

Aviokompanije dugo traže način kako da smanje troškove za hranu i kako da skrate vrijeme pripreme obroka u avionu. Pa se tako bivši čelnik American Airlinesa Robert Crandall 1980-ih hvalio da je izostavljanjem samo jedne masline u svakoj salati godišnje ušteđeno 40.000 dolara.

Od tada su cijena i brzina važnije za aviokompanije od okusa hrane. Kompanije poput Singapore Airlinesa ili Delte imaju partnerstvo sa slavnim kuharima koji imaju Michelinove zvijezde, ali većina aviokompanija obroke priprema preko ketering servisa.

"Ljudi su voljni hranu zamijeniti za niske cijene putovanja. Kartom dobijate mjesto u avionu, a za sve ostalo morate platiti", napomenuo je američki profesor za aviomarketing Blaise Waguespack.

Kavijar i besplatna žvaka

Obroci u avionima se služe jedno stoljeće. Naime, stjuardese su još od 1920-ih dijelile žvake kako bi se putnicima smanjio pritisak u ušima. Tada su obroci servirani na papirnim tanjirima, a razlog za to jeste što je let tada bio mnogo neprijatniji nego danas.

U SAD-u je sve do 1978. godine, kada je avioindustrija deregulisana, zakonsko pravilo bilo da svaki putnik mora dobiti predjelo, salatu, desert i piće. Sve to je bilo uračunato u cijenu karte. Do tada su se aviokompanije takmičile u tome koja će imati bolji meni, što znači da su i reklamirale svoju ponudu obroka. Sada je ta ponuda podijeljena prema klasama u aviona.

Onima koji putuju u prvoj klasi mogu dobiti i kavijar, ali većina ostalih nekad ne može dobiti ni žvaku, piše CNN.