Intervju / Haris Rahman: Prevent BH pokreće nove pogone u Goraždu i Bugojnu, otvaramo 500 radnih mjesta
U intervjuu za portal Klix.ba o ovom, ali i drugim izazovima lidera na tržištu automobilske industrije Prevent Grupacije, govorio je Haris Rahman, predsjednik Uprave Prevent BH.
Prevent Grupacija nastavlja kontinuirani rast i u ovoj godini. Govori se o otvaranju novih pogona i novom zapošljavanju. Da li se to odnosi samo na pogone u Goraždu?
Prevent Grupacija kontinuirano radi na širenju proizvodnih pogona u BiH, diversifikaciji portfolia, otvaranju novih radnih mjesta i profesionalnom usavršavanju mladih u BiH. Goražde je samo jedan od pozitivnih primjera u našoj Grupaciji. Investicija na kojoj trenutno radimo omogućit će nova zaposlenja u Goraždu. Riječ je o proširenju portfolia kompanije Prevent Components koja se bavi izradom plastičnih komponenti u autoindustriji i ima za cilj dodatno ojačati konkurentsku pozicju na svjetskom tržištu u ovoj oblasti. Strategijom vertikalne integracije u mogućnosti smo našim kupcima ponuditi finalan proizvod na jednom mjestu. Naime, prethodnih godina, uz postojeću proizvodnju, radili smo obradu plastike, ali danas, konstantnim ulaganjem u nove tehnologije, vodeći se najmodernijim svjetskim standardima u ovoj industriji, u mogućnosti smo, prema specifičnim zahtjevima kupaca, ponuditi u obliku finalnog proizvoda komponente za interijere vozila.
Gdje planirate izvoziti nove proizvode?
Naš cilj je da se nikada ne zaustavljamo. Uvijek idemo za jednu skalu iznad zacrtanog cilja. Radit ćemo na progresivnom unapređenju projekata i procesa šivenja autopresvlaka i modne industrije. Bazni procesi prilikom mašinske obrade u proizvodnji zahtijevaju visokostručnu i kvalificiranu radnu snagu koju ćemo kroz eksterne edukacije, ali i interne projekte, dovesti na zavidan nivo.
Proizvode iz ovog pogona Prevent će izvoziti i u Kinu. Vodeći svjetski brendovi sve češće traže proizvode iz Evrope, što je svakako prilika za nas, kao i druge domaće kompanije da se maksimalno angažiraju i iskoriste prilike koje se pružaju. Pored Goražda mi se razvijamo i u Ilijašu, gdje značajno proširujemo kapacitete Livnice, zatim Bugojnu, gdje ćemo također graditi novi objekt u narednom periodu, kao i u Travniku, Ključu i na drugim lokacijama na kojima smo prisutni. Na ovaj način ćemo početkom godine povećati broj zaposlenih za blizu 500 s tendencijom rasta.
Koji su glavni izazovi za Prevent Grupaciju u narednom periodu?
Kada je riječ o poslovnim procesima grupacije, radit ćemo na konsolidaciji i integraciji novih biznisa u naše korporatitvne standarde. U narednoj godini nas očekuju novi projekti, početak serijske proizvodnje za nekoliko novih kupaca te razvoj sasvim novih proizvoda. I sama nova fabrika u Goraždu će trebati da se napuni mašinama, da se uspostavi proizvodnja i što je najbitnije obuči radna snaga. Sve su ovo izazovi s kojima se svaka kompanija susreće u procesu rasta i širenja poslovanja, ali prateći dosadašnje dobre praske i svjetske standarde u poslovanju vjerujemo da će sve navedeno biti uspješno realizovano te da ćemo već početkom godine moći i konkretno najaviti projekte i nove kupce.
Šta biste u ovoj godini izdvojili kao poseban uspjeh Grupacije Prevent?
Najveći uspjeh je daljnja diverzifikacija portfelja i biznisa koji će nam dati u narednom periodu još veću snagu da možemo nastaviti širenje grupacije kako u BiH, tako i van BiH. U proteklom periodu smo proširili saradnju s trenutnim kupcima te pored autopresvlaka radimo i na određenim razvojnim projektima za Ford i Opel. Također, u oblasti modne konfekcije i obuće pokrenuli smo stratešku saradnju s nekim od vodećih modnih brendova, dok smo u segmentu namještaja pred značajnim iskorakom koji će Prevent dodatno pozicionirati u ovoj oblasti. Kada je riječ o asesoarima, tu smo pokrenuli novi projekt proizvodnje putnog prtljaga te radimo na razvoju modnih torbi za domaće tržište. U konačnici, kroz saradnju s BMW-om pokrenuli smo projekt proizvodnje motociklističkih jakni i za ovaj brend.
Koliko godišnje Prevent u BiH proizvede za automobilsko tržište i od čega to najviše zavisi? Glavni ste akter na tržištu automobila i komponenti za interijere?
Mi ćemo ove godine po pitanju autopresvlaka doći na blizu dva miliona. To nam jeste glavni biznis, ali nije i jedini, mi također za automobilsku industriju proizvodimo plastične dijelove, kožu, tekstil i metalne komponente za unutrašnjost vozila i kočione sisteme. Godišnje se za ovo tržište isporuči blizu 5 miliona komponenti.
Prevent prevenstveno izvozi u Njemačku. Imate li u narednom periodu u planu proširenje tržišta za izvoz proizvoda i mimo evropskog tržišta i gdje? Šta je s bh. tržištem?
Najveći procent proizvoda se izvozi u Njemačku, a pored Njemačke Prevent izvozi i u Austriju, Sloveniju, Španiju, Tursku i Rusiju, mi imamo, da tako kažem, širok spektar zemalja s kojim radimo, čak smo neke presvlake slali za Kinu. Kako sam naveo, radili smo diverzifikaciju biznisa i mi smo sada pored automotiv biznisa ušli u različite biznise kao što je proizvodnja odijela u Travniku, obuće u Bugojnu... Ove proizvode, kao i u automotivu, uglavnom izvozimo na strana tržišta. Istovremeno, želimo naše proizvode približiti i javnosti u BiH te smo odnedavno izašli i na domaće tržište s određenim proizvodima. Radi se o veoma kvalitetnim proizvodima, odjeća, obuća, namještaj... namijenjenim za tržište EU i zašto ne ponuditi to i našem tržištu.
Ipak ostajete lider u onom u čemu već jeste?
Naravno, ali ne želimo na tome stati. Želimo širiti svoj portfolio, kako bismo sva ta znanja i vještine koje imamo prenijeli u druge biznise koje razvijamo, te i u drugim segmentima ostvarili lidersku poziciju.
Sve to podrazumijeva povećanje broja zaposlenih. Na koji je način moguće povećati broj zaposlenih u BiH? Kako to Prevent uspijeva, a koliko u svemu tome zakonska regulativa može biti prednost ili smetnja?
Smatram da BiH ima ogroman potencijal za razvoj industrije tekstila, namještaja i metala kada je riječ o strateški izvozno orijentiranoj industriji. Ono što je potrebno jeste saradnja vlasti i realnog sektora kako bi se došlo do povoljnog poslovnog ambijenta. Upravo takav ambijent ključan je za povećanje broja zaposlenih. Prevent grupacija je svu dosadašnju dobit reinvestirala u daljnji razvoj poslovanja, što je i rezultiralo kontinuiranim rastom broja zaposlenih. Također, ulaganje u obrazovanje i usklađivanje obrazovnog sistema s potrebama tržišta rada su neki od preduvjeta za privlačenje investicija koje će u konačnici donijeti nova radna mjesta. Ulaganje u razvoj novih vještina i proizvoda koji su konkuretni na tržištu uz podsticaje za kompanije bi svakako generisalo rast kompletne privrede.
Imamo i primjer Kine koja je lider u tekstilnoj industriji i sada se ta kompletna industrija vraća za Evropu, jer je Kina usvojila znanja i vještine koji prevazilaze to što su radili. Trenutno je u jugoistočnoj Evropi aktuelan trend rasta tekstilne industrije, a BiH treba iskoristiti mogućnosti koje nam ovakav trend donosi da bi generisala što više investitora i tako jačala ekonomski razvoj.