Dešava se da let bude prebukiran i onima koji su nekoliko sedmica ranije rezervisali i kupili kartu. To je legalna praksa koja nije izuzetak ni u Evropskoj uniji.
Aviokompanije utvrđuju očekivani prosječni broj putnika na letu koji se ne mora nužno ostvariti te u skladu s tim prodaju karte. No, ako na let dođe svako ko je kupio kartu, a u avionu više nema dovoljno mjesta, onda je neizbježno da neki neće moći putovati.
Razumljivo je da to mnogi smatraju nepravednim, ali aviokompanije tvrde da su takve situacije rijetke. Uvjeravaju da zapravo putnici imaju korist od takvih situacija, tj. da se time omogućava da karte budu cjenovno pristupačne.
Da li zaista svi imaju korist
Prema uredbi iz 2004., putnicima u Evropskoj uniji mora se osigurati kompenzacija i promjena rute. Većina aviokompanija širom svijeta imaju sistem kompenzacije. No, kompenzacija ne važi za izgubljenu hotelsku sobu koja je rezervisana.
Osim toga, putnici se žale da ne postoji odgovarajuća naknada za ono što su propustili zbog toga što im je let onemogućen - rođendanska proslava, vjenčanje, sahrana idr. No, stručnjaci smatraju da prebukiranost rijetko uzrokuje značajnije probleme.
"Iako prebukiranost može zvučati kao rizična praksa, to zapravo i ne stvara mnogo problema", izjavio je stručnjak za avioindustriju Alex Macheras.
Ukazao je da kompanije očekivani broj putnika utvrđuju na osnovu, kako je rekao, vrlo konkretnih, dokazanih podataka za svaki let. Primjera radi, mogu očekivati da na letove u ranim jutarnjim satima neće doći veći broj ljudi.
Dio poslovnog modela
Macheras je naglasio da aviokompanije rade, kako je naveo, s nevjerovatno malim maržama, zarađujući devet eura po karti za ekonomsku klasu.
Jedna od strategija koje aviokompanije koriste da bi bile profitabilne jeste dinamično određivanje cijene karata, pri čemu putnici plaćaju različite tarife ovisne od toga kada kupuju kartu. Prebukiranost je samo jedna od strategija za profitabilnost.
To je dio poslovnog modela kojim aviokompanije omogućavaju da karte budu cjenovno pristupačne. Ako bi to bilo nezakonito, onda bi cijene karata, kako je istakao Macheras, odmah porasle, jer aviokompanije ne bi imale finansijski sigurnu mrežu. Time korist imaju i aviokompanije i putnici, piše Euronews.