Stiže i u Evropu
7

Kako tajna flota brodova pomaže Rusiji da izbjegne sankcije i prodaje svoju naftu

F. H.
Ilustracija: Shutterstock
Ilustracija: Shutterstock
Tajna flota, operateri kojima se ne može ući u trag i popusti pomogli su da ruska trgovina naftom teče unatoč zapadnim sankcijama u posljednjih 18 mjeseci.

Nakon 18 mjeseci u ratu s Ukrajinom, učinak zapadnih sankcija na rusku ekonomiju blijedi, posebno na prihod saveznog proračuna od nafte, piše Euronews.

Zemlja je pronašla načine da zaobiđe zapadne sankcije koje su nametnule gornju cijenu od 60 dolara za barel ruske nafte Ural proizvedene u moru u globalnoj trgovini.

Gotovo nijedna od isporuka sirove nafte pomorskim prometom u okotobru nije bila izvršena ispod gornje granice cijene, izvijestio je Financial Times pozivajući se na službene izvore EU-a. Službena ruska statistika također pokazuje da je prosječna primljena cijena bila iznad 80 dolara po barelu u oktobru.

"Unatoč mjesečnom padu izvoza nafte iz Rusije od 3-5 posto u posljednja tri mjeseca, prihodi zemlje od nafte i dalje su porasli", rekao je ekonomist i energetski analitičar Osama Rizvi za Euronews Business.

Kako bi smanjili prihode od ruske nafte kao odgovor na agresiju zemlje protiv Ukrajine, G7 i saveznici poput Australije i Norveške primijenili su ograničenje cijena od 5. decembra 2022. U EU također postoji potpuna zabrana uvoza ruskog pomorskog prometa sirova nafta i naftnih derivata s izuzetkom Bugarske.

Kompanijama iz ovih jurisdikcija zabranjeno je pružanje usluga otpreme ili osiguranja radi olakšavanja trgovine ruskom naftom osim ako je trgovina dokazano ispod gornje granice cijena.

Međutim, tržišna cijena ruske sirove nafte Urals probila se iznad gornje granice od 60 dolara u julu 2023., a posljednjih mjeseci postavljena je sve više i više iznad te granice.

Zemlja je razvila metode koje "onemogućuju nadziranje trgovine", rekao je Christopher Weafer, izvršni direktor kompanije za poslovno savjetovanje Macro-Advisory Ltd, za Euronews Business.

Pomorskom trgovinom nafte tradicionalno se bave velike naftne kompanije i robne kuće koje se pridržavaju zapadnih sankcija.

Tokom prošle godine postupno su ih zamijenile malo poznate trgovačke kompanije bez historije u poslovanju, koje su se pojavile i izvozile velike količine ruske sirove nafte u Aziju, a zatim brzo zatvorile posao.

Na globalnom tržištu pojavila se i flota tankera u sjeni, sastavljena od stotina malih operatera tankera, koji posjeduju samo jedan ili dva tankera. To su obično stari brodovi, koji predstavljaju mnogo sigurnosnih rizika, plove pod zastavom zemalja poput Liberije ili Kameruna.

Redovno prevoze milione barela nafte i često nemaju standardno osiguranje ili su osigurani od indijskih, kineskih ili ruskih kompanija, iako je tradicionalno 90-95% globalnog tržišta osiguranja tankera smješteno u Londonu.

Sve češće, prije nego što je brod uopće stigao do odredišta, teret je mijenjao vlasnika na moru, što je otežavalo praćenje ruskog izvoza nafte.

"To je ogromna igra skrivanja prometa tankera, skrivanja količina Ako vlasti u Evropi identificiraju neku kompaniju ili neki tanker koji krši sankcije, prilično brzo se promijeni naziv te kompanije, pa čak i naziv tankera", rekao je Weafer.

U međuvremenu je ruska nafta Ural nudila popust, trenutno oko 10 dolara po barelu u usporedbi s referentnom sirovom naftom Brent, ali u proljeće je bila 35 do 40 dolara jeftinija.

Budući da je cijena sirove nafte Brent počela rasti nakon što su zemlje OPEC+ objavile smanjenje proizvodnje, ruska bi nafta također mogla slijediti taj primjer od jula 2023.

Ruska nafta proizvedena u moru gotovo u potpunosti ide na azijska tržišta, a najveći kupci su Indija, Kina i Turska.

Međutim, postoji velika količina nafte koja odlazi na nepoznata odredišta.

"Oko 1,5 miliona barela dnevno napušta ruske luke s nepoznatim odredištima. I onda ili završe u možda kineskim ili indijskim lukama ili se ponekad ta nafta prebaci u drugi naftni tanker, u okeanu. A onda se uklopi u globalno tržište", rekao je Weafer ​ Dio ruske nafte i sirovih proizvoda vratio se u Evropu, gdje je uvoz zabranjen (s izuzetkom male količine u Bugarsku).

Kako se približava zima, Evropa će morati kupovati dizel i druge proizvode iz Indije ili Ujedinjenih Arapskih Emirata. I to je zapravo ruska nafta koja je došla na sve strane,” kaže Weafer.

Ekonomist i energetski analitičar Osama Rizvi također je potvrdio da se nafta poslana u Aziju vraća u Evropu.

"Na temelju brojki, Turska i Indija su uvozile puno ruske nafte i većina se vraćala u Europu u obliku naftnih proizvoda", kaže Rizvi.