Kamione više nema ko da vozi, poslodavci rješenje vide u Željeznicama FBiH
"Jedna od branši koja je najviše pogođena nedostatkom kvalifikovanih radnika je transport. Pokušaji da se preko zavoda za zapošljavanje zaposle ljudi koji su tamo prijavljeni s odgovarajućim kvalifikacijama nisu dali rezultate. Skoro svake sedmice naše članice iz sektora transporta nas upozoravaju na problem nedostatka vozača", dodaje.
Kako je ispričao Smailbegović, vlasnik jedne kompanije koja se bavi transportom roba je nedavno rekao da je primoran raditi sa 70 posto kapaciteta, jer nema ko voziti kamione za transport robe.
Željeznica kao rješenje
Nedostatak vozača u transportu roba se odražava i na druge industrijske grane koje sada duže vremena čekaju na sirovine neophodne za proizvodnju ili otpremanje gotovih proizvoda prema kupcima.
"Jedan od načina na koje bismo mogli ublažiti problem koji se javlja s transportom roba jeste korištenje kapaciteta Željeznica Federacije Bosne i Hercegovine (ŽFBiH) u većoj mjeri nego što je to bio slučaj do sada. Željeznički prijevoz bi mogao preuzeti transport roba u onim dijelovima Bosne i Hercegovine gdje funkcioniše željeznički saobraćaj", konstatovao je Smailbegović.
Kako je kazao direktor ŽFBiH Enis Džafić, ta kompanija je generator privrednog razvoja Bosne i Hercegovine.
"Više od 70 posto privrede u Bosni i Hercegovini oslonjeno je na rad naše kompanije. Kapaciteti ŽFBiH su u značajnoj mjeri iskorišteni, ali uvijek imamo prostora i rezervnih kapaciteta za nove potencijalne klijente. Elektroenergetski sektor u državi u najvećoj mjeri zavisi od ŽFBiH. Osiguravamo nesmetano funkcionisanje elektroenergetskog sektora redovnim snabdijevanjem Termoelektrana Tuzla i Kakanj", podsjetio je.
Također je podsjetio da osiguravaju nesmetan protok roba u izvozu i uvozu za kompanije Arcelor Mittal Zenica, Gikil Lukavac, Sisecom soda Lukavac, Natron Hayat Maglaj, Cementara Kakanj, Cementara Lukavac, Belisar - Studen Agram Brčko, Holdina Sarajevo, Hifa Oil Tešanj, Vispak Visoko, Klas Sarajevo, Solana Tuzla, Penny Sarajevo, Alternativa Sarajevo, Cibos Ilijaš, Fortin Tešanj i druge korisnike željezničkih usluga sa kojima imamo ugovorenu saradnju.
"Destinacije na kojima se odvija promet roba u izvozu i uvozu iz Bosne i Hercegovine su Hrvatska, Slovenija, Srbija, Mađarska, Poljska, Češka, Bugarska, Rumunija, Slovačka", ukazao je Džafić.
Prednosti željeznice
Naglasio je da željeznički sektor direktno doprinosi daljem rastu i razvoju navedenih kompanija, kao cijele naše privrede, što ima pozitivne učinke na zapošljavanje građana, punjenje budžeta svih nivoa od državnih, federalnih, kantonalnih do općinskih
"Prijevoz željeznicom najpogodniji je za prijevoz masovnih tereta, naročito rasutih tereta (ugalj, ruda, koks, kameni agregati, boksit, staro željezo i druge robe) koje prevozimo za gore navedene klijente i roba koje traže zaštitu od atmosferskih uticaja (soda, sirovi šećer, žitarice i druga pakovana roba)", objasnio je.
Također je napomenuo na raspoloživost plato vagona namijenjenih prijevozu kontejnera i dugačkih i vangabaritnih pošiljki. ŽFBiH nastoje svojom komercijalnom politikom postići bolju iskorištenost vagona u oblasti kontejnerskog saobraćaja.
"U ovoj godini zabilježen je rast ovog oblika prijevoza za 65 posto u odnosu na isti period prethodne godine. ŽFBiH trenutno imaju dva kontejnerska terminala (Sarajevo i Tuzla) s potrebnom pretovarnom mehanizacijom, koji čine dovoljnu podršku za dalji razvoj ovog vida transporta", dodaje.
Smatra da ŽFBiH u potpunosti mogu odgovoriti na zahtjeve privrede, što se pokazalo i u vrijeme korona krize, kada je osigurano funkcionisanje privrednog sistema u FBiH.
"Pozitivan aspekt željezničkog saobraćaja jeste maksimalna sigurnost i pouzdanost. Prednosti željezničkog saobraćaja nesumnjivo leže u sigurnom, planiranom i ekonomičnom transportu masovnih tereta na dugim relacijama, izgrađenosti infrastrukture do velikih komitenata, pristupu luci Ploče i lukama na rijeci Savi te mogućnostima razvoja intermodalnog transporta, što su prepoznali naši dugogodišji komitenti", rekao je Džafić.
Osim toga, kako je izjavio, željeznice su ekološki najprihvatljiviji oblik prijevoza, jer podrazumijevaju smanjenje emisije štetnih gasova, manju buku i ostalih štetnih utjecaja.
Prema statističkim podacima za prvih šest mjeseci ove godine, ŽFBiH su ostvarile ukupno veći obim rada za 12 posto, izražen u netotonskim kilometrima u ovoj godini u odnosu na 2022. Iz Udruženja poslodavaca FBiH su poručili da ŽFBiH stoje na usluzi svim privrednim subjektima koji imaju interes za siguran i pouzdan prijevoz pod tržišno prihvatljivim i konkurentskim uslovima.