Koliku korist je Aerodrom Sarajevo imao od subvencija i koju koncesiju je razmatrala Novalićeva vlada
Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, kao vlasnik Aerodroma, prošli mjesec je zatražila smjenu. Za novog direktora bi trebao biti imenovan Sanin Ramezić, kojeg je za tu funkciju predložio NiP.
Osim toga, za direktora za promet i usluge trebao bi biti imenovan Amadeo Mandić, kojeg je za tu funkciju predložio SDP, dok bi za direktora za razvoj trebao biti imenovan Slobodan Kadijević, kojeg je za tu funkciju predložila Naša stranka.
Entitetska vlast je zatražila smjenu uprkos tome što Aerodrom Sarajevo pod aktuelnom upravom pozitivno posluje. Naime, procjena je da će njegova ovogodišnja dobit iznositi više od 20 miliona KM. No, vladajući tvrde da dobri poslovni rezultati ne bi bili mogući bez subvencija same Vlade FBiH, ali i Vlade Kantona Sarajevo. Koliko je ta tvrdnja utemeljena?
Subvencije
Prema javno dostupnim podacima, subvencije s entitetskog nivoa su u posljednje četiri godine iznosile 13,8 miliona KM. Od navedenog iznosa, 8,2 miliona KM ili 59,42 posto je predstavljalo finansijsku pomoć tokom pandemije koronavirusa.
Ovakva državna pomoć nije bila ništa neuobičajeno jer su države širom svijeta pomagale svojim aerodromima kako bi prebrodili krizu uzrokovanu pandemijom. Za napomenuti da je sektor transporta putnika bio među najteže pogođenim djelatnostima tokom navedene krize.
Ostali novac osiguran entitetskim subvencijama je iskorišten za infrastrukturno unapređenje Aerodroma, što je podrazumijevalo i kupovinu novog vatrogasnog vozila. Za napomenuti je da nije poznato da je ovaj aerodrom od završetka rata do pandemije dobio bilo kakva finansijska sredstva u obliku subvencija vlasti.
Kada je riječ o subvencijama Kantona Sarajevo, one nisu bile direktno za Aerodrom, već za aviokompanije koje su uspostavile linije s ovog aerodroma. Aviokompanijama je po toj osnovi do sada uplaćeno nešto više od milion KM.
Neupitno je da je i Aerodrom imao korist od toga, ali je od toga korist imao i sam Kanton Sarajevo jer je bolje povezan s ostatkom svijeta. To se pozitivno odrazilo i na turistički sektor ovog grada, ali i ostatka zemlje.
Koncesija
Opozicija i dio javnosti sumnja da je zahtjev vlasti za smjenu direktora zapravo uvod u davanje Aerodroma Sarajevo pod potpunu koncesiju. Također je za podsjetiti da su američki ambasador Michael Murphy i bivši šef Delegacije Evropske unije u Bosni i Hercegovini Johann Sattler prošle godine pismom poručili premijeru FBiH Nerminu Nikšiću (SDP) da aerodrome treba dati pod koncesiju.
Nikšić je nedavno objavio dokument, prema kojem je bivša entitetska vlada, dok je premijer bio Fadil Novalić (SDA), razmatrala davanje aerodroma pod koncesiju. Novalić uvjerava da nije želio aerodrome dati pod koncesiju.
Kako saznajemo, prethodna Vlada FBiH je razmatrala koncesiju Build-Operate-Transfer (BOT) koja bi se primijenila za izgradnju novog aerodromskog terminala.
Ovaj model koncesije podrazumijeva pronalaženje privatnog partnera za izgradnju infrastrukture, u ovom slučaju terminala, a nakon čega bi taj partner određeni vremenski period upravljao novoizgrađenim terminalom. Plan je bio da taj period traje 25 godina, a nakon čega bi novi terminal prešao u vlasništvo FBiH.
Ostali, postojeći, aerodromski dijelovi bi i u tih 25 godina bili javno vlasništvo. To znači da bi aerodrom ostvarivao prihode od upravljanja ostatkom infrastrukture.
Prethodno opisani model koncesije je predložen od same uprave Aerodroma, a podrazumijeva formiranje nove aerodromske kompanije koja bi poslovala u partnerstvu s privatnim investitorom.
S druge strane, postoji potpuna koncesija koja bi značila potpuni prestanak postojanja Međunarodnog aerodroma Sarajevo kao javnog preduzeća i potpuno prepuštanje ovog aerodroma koncesionaru, izgledno stranoj kompaniji.
U ovaj aerodrom je u protekle tri godine investirano 94,5 miliona KM te su ostvareni rekordi po pitanju broja putnika.