Intervju za Klix.ba
61

Komercijalni direktor Ryanaira Jason McGuinness: Sarajevo ne treba dati pod koncesiju aerodrom, takse nas zabrinjavaju

Razgovarao: Vedad Karić
Jason McGuinness (Foto: I. L./Klix.ba)
Jason McGuinness (Foto: I. L./Klix.ba)
Predstavnici kompanije Ryanair održali su danas na Međunarodnom aerodromu u Sarajevu konferenciju za medije na kojoj su predstavili pet novih linija iz Sarajeva, a koje biti u funkciji od aprila. Tim povodom, o planovima kompanije i širenju mreže za Klix.ba govorio je glavni komercijalni direktor Ryanaira Jason McGuinness.
Kao što je najavljeno, od aprila će u Sarajevu biti u funkciji dodatnih pet linija Ryanaira i to za Gironu, Pariz, Diseldorf, Karlsruhe/Baden i Stockholm, čime će se broj linija koje opslužuje Ryanair iz Sarajeva povećati ukupno na 11.

Uz ovo širenje, Ryanair iz Sarajeva će od aprila 2025. godine letjeti u ukupno osam zemalja, što će, prema planovima kompanije, značiti 400.000 putnika godišnje, što predstavlja rast od 170 posto u odnosu na 2024. godinu.

Kako je rečeno na današnjoj konferenciji za medije, Ryanair je najavio trodnevnu rasprodaju sjedišta, s cijenama od 29,99 eura, a što je dostupno isključivo na službenoj stranici kompanije.

Nakon konferencije za medije, komercijalni direktor Ryanaira Jason McGuinness za Klix.ba opširnije je govorio o saradnji s vlastima u BiH, Međunarodnim aerodromom u Sarajevu te stvarima koje zabrinjavaju kompaniju kao što je Ryanair.

Kada je Ryanair predstavljao svoj rad prije skoro dvije godine u Sarajevu, Jason McGuinness je rekao kako je kompanija tu kako bi dugoročno ostala. Dvije godine kasnije, McGuinness je pojasnio šta vidi kao pozitivne aspekte ove saradnje kao i to čime nije zadovoljan.

Ryanair će imati ukupno 11 linija iz Sarajeva (Foto: I. L./Klix.ba)
Ryanair će imati ukupno 11 linija iz Sarajeva (Foto: I. L./Klix.ba)

"Kada govorimo o ovoj saradnji, ono čime sam najviše zadovoljan jeste to da vlasti u Sarajevu žele razvijati turizam i žele razvijati u skladu s tim i povezanost. Sarajevo ima enorman potencijal, turisti žele da lete za Sarajevo, ali tu su naravno i domaći stanovnici. Oni žele da ostanu i rade u Sarajevu, žele da osnivaju male biznise, ali u tom slučaju trebate povezanost s Evropom i brojnim destinacijama i zbog toga im se to mora omogućiti. Sretni smo što smo dio toga te što gradimo povezanost Sarajeva s drugim destinacijama", rekao je Jason McGuinness na početku razgovora.

Zatim, govorio je o stvarima koje ga ipak zabrinjavaju.

"Ono što me zabrinjava jeste najava ponovnog uvođenja avijacijskih taksi. Neki ljudi govore da su takse male da ne prave razliku, ali ta priča nema smisla. Ministri i političari su poprilično izolovani od realnosti i od svakodnevnog komercijalnog i poslovnog života. Kada vidimo kako raspoređujemo resurse, raspoređujemo ih tamo gdje su nam troškovi najniži. Ako vidite gdje smo sada, u odnosu na prije pandemije koronavirusa, što je bilo prije skoro šest godina, prošle godine smo imali tek isti broj mjesta u odnosu na period prije šest godina. Dakle, postoji ogromna konkurencija između aerodroma, regionalnih vlada i nacionalnih vlada za oskudne kapacitete, jer su i dalje mnoge aviokompanije manjih kapaciteta nego što je to bio slučaj prije pandemije", poručio je glavni komercijalni direktor Ryanaira.

Ukidanje takse, McGuinness je ocijenio kao ključnu stvar za uspostavljanje baze u glavnom gradu Bosne i Hercegovine. Tim povodom, McGuinness je govorio i o detaljima baze koja bi mogla biti u Sarajevu ukoliko se uslovi ispune.

McGuinness apelovao na ukidanje aerodromskih taksi (Foto: I. L./Klix.ba)
McGuinness apelovao na ukidanje aerodromskih taksi (Foto: I. L./Klix.ba)

"Šta se trenutno dešava? Imate zemlje kao što su Švedska, Mađarska, Albanija, sve ukidaju avijacijske takse jer žele da se takmiče i znaju da se takmiče za pravog putnika. Moraju se smanjiti troškove pristupa. Zato sam malo zabrinut u pogledu ponovnog uvođenja taksi ovdje u Bosni i Hercegovini. Razvoj o kojem smo govorili jutros, ukoliko se ta odluka zadrži, neće biti moguć. To je esencijalno u pogledu izgradnje baze. To znači da avion počinje i završava dan. Uposlili bismo lokalne pilote, inžinjere, članove posade. Ukoliko bismo imali dva aviona u Sarajevu, što bi bio plan, broj radnih mjesta na aerodromu odmah bi se povećao za 100. To bi dovelo i do povećanog broja aviona, a vrlo brzo i destinacija te putnika. Ukinite takse i omogućite nam ozbiljne razgovore o uspostavljanju baze", pojasnio je.

Razgovarajući o potencijalu koji Međunarodni aerodrom Sarajevo ima u odnosu na druge aerodrome u regiji, komercijalni direktor Ryanaira je naveo kako Sarajevo definitivno želi biti konkurentno na tržištu.

Također, govorio je o tome kako Ryanair zapravo pravi plan za uspostavljanje određenih linija te da li se vode isključivo planom i programom kompanije ili u cijelom procesu ipak vode računa i o potrebama države, odnosno grada s kojim imaju saradnju.

"Ne radimo nikakve analize, raspoređujemo resurse gdje su nam troškovi manji. Rute biramo isključivo tako gdje su nam troškovi mali. Ljudi često ne vjeruju da tako radimo, da ne provodimo analize. Ipak, mi nismo Lufthansa, mi jednostavno poduzimamo akciju. Mislim da je ovaj aerodrom takav da želi biti konkurentan, ali nije u prednosti u odnosu na Dubrovnik ili Zadar ili druga mjesta gdje nema taksi. To je glavni nedostatak. Sretni smo zbog današnje objave i najave novih ruta jer želimo pokazati posvećenost Sarajevu, ali želimo biti jasni i u pogledu taksi. Takse su prvi uslov. Ne možemo ni početi razgovore, ukoliko su takse prisutne. Mađarska je ukinula aviotakse naprimjer. Zašto bismo raspoređivali avion ovdje ako ga možemo rasporediti u Budimpešti?", ističe McGuinness u razgovoru.

Ono što je posebno interesantno, komercijalni direktor Ryanaira se u razgovoru osvrnuo i na potencijalnu zainteresovanost kompanije za regionalne letove kao što su Sarajevo - Zagreb i Sarajevo - Beograd, što trenutno kontroliraju domaće aviokompanije. U tom kontekstu, McGuinness je uputio kritike beogradskom aerodromu, prvenstveno zbog odluke da potpišu koncesiju.

McGuinness protiv koncepta koncesije aerodroma (Foto: I. L./Klix.ba)
McGuinness protiv koncepta koncesije aerodroma (Foto: I. L./Klix.ba)

"Definitivno postoji potencijal, ali nećemo letjeti prema Beogradu jer je preskupo. Jedna od grešaka koju je Beograd napravio je ta da je aerodrom, nažalost, pod koncesijom. Imate francuske profitere Vinci koji su tamo. Beogradski aerodrom je zaista nedovoljno razvijen, ali francuske koncesionare za tim nije briga. Ryanair neće letjeti u budućnosti za Beograd, a druge destinacije kao što su Zagreb ili Dubrovnik su svakako nešto što bi nam moglo biti zanimljivo. Poruka koju imam za Sarajevo jeste da ne treba uraditi ono što je uradio Beograd. Ne dajte stranim koncesionarima da upravljaju aerodromom jer oni samo brinu za profit. Ne brinu za razvoj aerodroma i poslovanja i stvaranja novih radnih mjesta", poručio je Ryanairov direktor.

Osvrnuli smo se i na situaciju u aviosaobraćaju u Evropi generalno te na manifest koji su iz Ryanaira uputili Evropskoj uniji, a u kojem su postavili nekoliko uslova koji se trebaju ispuniti u 2025. godini.

Ti uslovi uključuju ukidanje avijacijskih taksi, smanjenje visokih ATC naknada, reguliranje kašnjenja unutar ATC-ja te ukidanje broja ograničenja putnika na određenim aerodromima.

Na pitanje da li su na manifest dobili povratnu reakciju iz Brisela, McGuinness je ironično ukazao kako su oni još uvijek na godišnjem odmoru.

Iz Ryanaira velike zamjerke imaju za evropski ATC (Foto: I. L./Klix.ba)
Iz Ryanaira velike zamjerke imaju za evropski ATC (Foto: I. L./Klix.ba)

"Vjerovatno su još na odmoru pa zbog toga nismo dobili još nikakav odgovor od njih. Nadamo se da će se vratiti u kancelarije do kraja januara. Stanje s ATC-om (zračnom kontrolom saobraćaja) predstavlja veliki problem širom Evrope. To remeti putnike, remeti aviolinije i remeti usluge koje mi želimo osigurati našim putnicima. ATC je također, nažalost, jedan od zadnjih velikih evropskih monopola. Čak će i putnici u Sarajevu biti pogođeni zbog situacije s francuskim ATC-jem. Ljudi će se pitati zašto je let odgođen. Odgođen je zbog toga što je let prije vašeg leta, koji ide primjera radi iz Girone za London, morao preći preko Francuske. Kada je zračna kontrola u Francuskoj u štrajku, oni će raditi sporije i tako remete sve. ATC je veliki problem. Imamo i peticiju koju je do sada potpisalo više od dva i po miliona ljudi koji pozivaju da se nešto uradi po ovom pitanju", naveo je McGuinness.

Na kraju razgovora, McGuinness je govorio i o planovima kompanije za 2025. godinu. Kako je najavljeno ranije, kompanija će nabaviti 29 novih Boeing 737 aviona, ali će plan o broju putnika biti reduciran.

"Imali smo plan da u narednih 12 mjeseci imamo 215 miliona putnika, to će više biti 210 miliona. Na to su utjecali i štrajkovi u Boeingu, brojne odgode. Opet, imat ćemo rast od pet posto. Međutim, upravu ste, kada naručimo nove avione u narednih 12 mjeseci, imat ćemo period od dvije godine pauze prije novih narudžbi. To trebaju razumjeti i Sarajevo i Bosna i Hercegovina. Čak ni Ryanair neće dodatno rasti u naredne dvije godine. To naravno ne znači da nećemo moći avione prebaciti u neke druge baze, ali će konkurencija biti jača. Zbog toga, još više je važno za vladu da ukine takse i da nam dozvoli da zajedno doprinosimo rastu turizma u Sarajevu i povezanosti grada s drugim destinacijama", zaključio je u razgovoru za Klix.ba glavni komercijalni direktor Ryanaira Jason McGuinness.