Broj brodova raste
52

Misteriozna flota pomaže Rusiji da šalje svoju naftu širom svijeta i izbjegne sankcije

F. H.
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Ruska nafta još uvijek pronalazi svoj put kupcima širom svijeta, a čak se i oni koji provode svoje dane prateći njeno kretanje preko okeana bore kako bi to utvrdili ko je tačno prevozi.

Kako su zapadne sankcije protiv Rusije eskalirale zbog njene invazije na Ukrajinu, više brodova pridružilo se postojećoj floti tajanstvenih tankera, spremnih olakšati ruski izvoz nafte.

Industrijski insajderi procjenjuju veličinu te flote "sjene" na otprilike 600 brodova ili oko 10 posto globalnog broja velikih tankera. A brojevi se i dalje penju.

Ko posjeduje i upravlja mnogim od tih brodova, ostaje zagonetka.

Kako je trgovanje ruska nafta postala složenija u prošloj godini, mnogi zapadni brodari povukli su svoje usluge. Novi, nejasni igrači ušli su, a u neke su slučajeve uključene kompanije u Dubai ili Hong Kong. Neki su kupili brodove od Evropljana, dok su drugi prepravili stare brodove koji su inače mogli završiti na otpadu.

"Ušli ste dublje u mračnu umjetnost", rekao je za CNN, viši izvršni direktor kompanije za trgovanje naftom, pozivajući se na ovu neprozirnu mrežu.

Flota ispod radara povećala se u značaju jer Moskva pokušava izbjeći rad sa zapadnim brodarima, a kako kupci u Kini i Indiji zamjenjuju one u Europi, koji su sada zabranjeni kupnju ruske nafte u moru i rafiniranih proizvoda poput dizela. Dostava dalekim kupcima zahtijeva dodatne brodove i vlasnike brodova koji su spremni suočiti se s dodatnom složenošću i pravnim rizikom, posebno nakon što je grupa od sedam zemalja nametnula ograničene cijene ruskom nafti.

Širenje flote u sjeni naglašava dramatične promjene koje je rat u Ukrajini donio na globalno tržište nafte. U nastojanju da nastavi s radom, drugi najveći svjetski izvoznik sirove nafte preoblikovao je desetljećima starim obrascima trgovanja i podijelio svjetski energetski sustav na dva.

"Postoji flota koja ne radi ruski posao, a onda postoji flota koja gotovo isključivo radi ruski posao", rekao je Richard Matthews, šef istraživanja u EA Gibson, međunarodnom brodarskom brokeru. Samo nekoliko brodova, dodao je, čini "malo oboje".

Kako se Evropa odvikla od ruske energije, kupci u Aziji smanjili su ponude. Kina je povećala uvoz ruske nafte na 1,9 miliona barela dnevno u prosjeku 2022. godine, što je 19 posto više u odnosu na 2021. godine, prema International Energy Agency. Indija je još oštrije povećala kupnje, zabilježivši povećanje od 800 posto na prosječno 900.000 barela dnevno.

Ruski izvoz nafte u Kinu i Indiju postigao je rekordnu razinu u januaru nakon što je stupila na snagu Evropska zabrana ruske nafte u moru, prema Kpleru, kompaniji za podatke i analitiku. Izvoz u Tursku, još jednog veliko kupca, također je nastavio rasti.

Ispunjavanje ovih narudžbi zahtijeva brodove podložne putovanju. Ruska nacionalna flota nema dovoljno plovila. Tu dolazi "flota sjene".

Matthew Wright, stariji analitičar teretnog saobraćaju prometa u Kpleru, kaže da se brodovi koji prevoze rusku naftu sortiraju u dvije kategorije: "Sivi brodovi" i "Tamni brodovi."

Sivi brodovi korišteni su od invazije uglavnom su vlasnici u Evropi sa kompanijama na Bliskom Istoku i Aziji koje ranije nisu bili aktivni na tržištu tankera. Tamni brodovi, s druge strane, veterani su kampanja Irana i Venezuele kako bi izbjegli zapadne sankcije koje su se nedavno prebacile na nošenje ruske sirove nafte.

"Često postoje neki dokazi da su prerušavali svoje aktivnosti isključujući svoj AIS transponder", rekao je Wright o "tamnim" brodovima, pozivajući se na tehnologiju koja pomaže u prepoznavanju i pronalaženju plovila.

Iako su zapadne zemlje zabranile većinu ruskog uvoza nafte, nema pravila koja sprečavaju da zapadne brodove isporuče kupcima poput Kine i Indije ili pružaju usluge poput osiguranja - sve dok se poštuju ograničene cijene G7. Brodovi s evropskim vlasnicima činili su 36 posto ruske trgovine naftom u januaru, navodi Kpler, piše CNN.