Između čekića i nakovnja
32

Na aerodromima u BiH se ponovo naplaćuju aviotakse: Zakon ih propisuje, a kompanijama su kap koja prelijeva čašu

Piše: Dejla Rahmanović
Takse će iznositi 3 KM po odlazećem putniku (Foto: V. D./Klix.ba)
Takse će iznositi 3 KM po odlazećem putniku (Foto: V. D./Klix.ba)
Aviotakse u iznosu od 3 KM po odlazećem putniku od prvog aprila su se ponovo počele naplaćivati na aerodromima širom Bosne i Hercegovine, a plaćaju ih aviokompanije.

Poslije 15 mjeseci moratorija na plaćanje taksi, od početka ovog mjeseca takse se ponovo plaćaju, a prve reakcije niskotarifnih aviokompanija govore da ako BiH želi da njeni aerodromi povećavaju broj direktnih aviolinija, takse moraju biti ukinute.

Direkcija za civilnu avijaciju Bosne i Hercegovine (BHDCA) je direktno zadužena za taj segment i najviše može utjecati na ukidanje taksi. No, stav te agencije je da su takse neminovne i da će se 20 posto od prikupljenih sredstava vratiti aerodromima za razvoj poslovanja.

Na odluku da moratorij za aviotakse neće biti produžen, negodovale su razne aviokompanije, a naročito one niskotarifne.

Pa je tako, aviokompanija Ryanair prije pet dana pozvala Vijeće ministara BiH da poništi odluku o ponovnom uvođenju aviotaksi kako bi se podržao kontinuirani rast aviosektora i turizma u zemlji, osim što će građanima osigurati pristup najnižim cijenama aviokarata u Evropi.

Ministar prometa i komunikacija BiH Edin Forto kazao je za Klix.ba kako je taksa propisana zakonom o vazduhoplovstvu.

"Moratorij je uveden na moju inicijativu, ali jedini ko može predložiti moratorij ili promjenu iznosa takse je direktor BHDCA. U ovom trenutku direktor odbija to predložiti uprkos naporima i argumentima sva četiri aerodroma. Razloge za njegovo djelovanje po pitanju moratorija ćete najbolje dobiti od njega direktno", kazao je Forto.

Edin Forto (Foto: I. L./Klix.ba)
Edin Forto (Foto: I. L./Klix.ba)

Istaknuo je da aerodromi trebaju imati svaki mogući poticaj od svih nivoa vlasti, posebno od svojih vlasnika.

"Državni nivo ne posjeduje nijedan aerodrom. Usprkos tome, na moju inicijativu dali smo poticaj u zadnjih 15 mjeseci uvođenjem moratorija koji je sad istekao. Ukoliko direktor BHDCA kao jedini ovlašteni predlagač pošalje zahtjev za produženjem moratorija, ja ću ti hitno proslijediti na Vijeću ministara i glasati "za", naglasio je Forto.

Kontaktirali smo i direktora Direkcije za civilnu avijaciju Bosne i Hercegovine (BHDCA) Zorislava Ivanovića koji nam je kazao kako su takse jedan od izvora finansiranja.

"Pošto u strateškoj, okvirnoj, politici za Bosnu i Hercegovinu jedan od strateških ciljeva je finansijsko-nezavisna Direkcija za vazduhoplovstvo, taj izvor je veoma bitan. Neprimjenjivanje, odnosno primjenjivanje, moratorija praktično je umanjilo iznos, neću da govorim o ciframa, ali više miliona nije otišlo u budžet BiH. Ne postoji zakonska osnova da bi se moratorij produžio. Kao mjera, koja je bila poslije korona je imala smisla tada, ali za taksu postoji zakonski osnov. Da li će se u budućnosti pregovarati o izmjenama taksi ja ne znam, ali za sada s posljednjom izmjenom odluke o naknadama, odlučili smo da se 20 posto iznosa od taksi po aerodromu vrati aerodromima. To kada se proračuna, ta taksa više nije 3 KM nego još manja", kazao je Ivanović.

Zorislav Ivanović (Foto: SRNA)
Zorislav Ivanović (Foto: SRNA)

Ivanović je naveo da se novcem od taksi finansira BHDCA.

"S tim dijelom sredstava, kao izvor finansiranja BHDCA, zavisi i sve ono što se tiče vazduhoplovstva u BiH. Aerodromi su jedan od subjekata koje Direkcija ima u svojoj nadležnosti. Tu su i budući operateri, BHANSA... da bi kvalitetno radili potrebni su nam ti prihodi, i za obuke naravno", naveo je Ivanović.

Za kraj, Ivanović je istaknuo kako je uvođenje taksi obaveza koja stoji u zakonu, te on nije odbio da produži moratorij.

"Analize koje smo napravili do sada pokazuju da je iz godine u godinu veći broj putnika. U slučaju tuzlanskog aerodroma, Wizz Air je otišao. Uveden je moratorij, nije se vratio. Dakle, najveći interes imaju niskotarifne kompanije... Taksa je stupila na snagu, to je naša obaveza", kazao je i dodao da ne odbija da produži moratorij.

"Moratorij je bio godinu i po dana na snazi, ne razumijem šta odbijam... Obaveza stoji u zakonu o vazduhoplovstvu. Ko sam ja ili bilo koji direktor BHDCA da kaže 'ne treba nam to'", zaključio je Ivanović.

Prethodno je komercijalni direktor Ryanaira Jason McGuinness u razgovoru za Klix.ba naveo da ga najviše zabrinjava ponovno uvođenje avijacijskih taksi.

Ryanair na aerodromu Sarajevo (Foto: D. Š./Klix.ba)
Ryanair na aerodromu Sarajevo (Foto: D. Š./Klix.ba)

"Neki ljudi govore da su takse male da ne prave razliku, ali ta priča nema smisla. Ministri i političari su poprilično izolovani od realnosti i od svakodnevnog komercijalnog i poslovnog života. Kada vidimo kako raspoređujemo resurse, raspoređujemo ih tamo gdje su nam troškovi najniži. Ako vidite gdje smo sada, u odnosu na prije pandemije koronavirusa, što je bilo prije skoro šest godina, prošle godine smo imali tek isti broj mjesta u odnosu na period prije šest godina. Dakle, postoji ogromna konkurencija između aerodroma, regionalnih vlada i nacionalnih vlada za oskudne kapacitete, jer su i dalje mnoge aviokompanije manjih kapaciteta nego što je to bio slučaj prije pandemije", kazao je glavni komercijalni direktor Ryanaira.