Intenzivirani radovi
352

Obišli smo gradilište tunela Hranjen, za dvije godine će biti u potpunosti probijen

Piše: E. A.
Probijanje tunela Hranjen između Goražda i Sarajeva
Gradilište tunela Hranjen, koji treba brže povezati Sarajevo i Goražde je potpuno aktivno sa obje strane. Radovi su intenzivirani s južne strane u protekla tri mjeseca, dok je pristup sa sjeverne strane potpuno pripremljen kako bi tokom ove sedmice počeo nastavak iskopa.

"Od septembra prošle godine aktuelan je novi ugovor, radovi su već tad, a u protekla tri mjeseca intenzivni. Ovdje sa južne strane nastavljen je iskop tunela, obje cijevi, glavne i servisne, ali i ovi drugi betonski radovi, završna faza. Trenutno, gledajući ukupno i jednu i drugu stranu imamo iskopano 2.900 metara tunela što je 53 posto tunelske cijevi i oko 1.800 metara sekundarne obloge što je oko 32 posto završne obloge tunela", pojašnjava Ivan Mlakić Vuković, glavni nadzorni inženjer za tunelogradnju.

Dodaje da se s južne strane radi vrlo intenzivno, a u proteklih mjesec dana je sa sjeverne strane izvršena kompletna aktivacija gradilišta, instalacije i ventilacija i tokom sedmice bi trebao početi iskop i sa sjeverne strane, što je po planiranoj dinamici, dakle još oko 2.400 metara da imamo komotan period da se završi faza iskopa

Stručnjaci ističu kako dinamika radova na tunelu ne može biti brža nego što je trenutno.

Dvije godine

"Mi smo sad na realizaciji četvrtog ugovora koji je aktiviran krajem avgusta prošle godine. Rok za izvođenje radova je dvije i po godine i radovi po ovom ugovoru, prema našem dinamičkom planu i prema ugovorenom terminu, bit će okončani u februaru 2027. godine. Možemo reći da će u prvoj polovini 2027. godine tunel Hranjen u cijelosti biti probijen, dakle glavna i servisna tunelska cijev, paralelno sa iskopima i probojem radi se primarna podgrada i nadam se za neki naredni ugovor će ostati još dio sekundarne obloge kako bi se tunelski profil jedne i druge cijevi kompletirao u cijelosti", ističe Munir Ramić, šef gradilišta iz Euroasfalta.

Ramić ističe da je ukupna količina podzemnog iskopa ili laički rečeno ukupna količina zemlje koja će biti izvađena iz Hranjena negdje oko 780 hiljada kubika u samoniklom tlu, što znači da će se transportovati i deponovati negdje između milion i milion i 100.000 kubika zemlje.

"Mi trenutno nemamo problem sa deponovanjem materijala. On ide u skladu sa projektom deponije koju smo izradili, a u narednom periodu u saradnji sa kantonalnom upravom i direkcijom Autocesta se nadamo da će biti riješena još jedna deponija za deponovanje preko milion kubika zemlje", kaže Ramić.

Voda u tunelu

Kad je riječ o pronađenoj vodi u tunelu Hranjen i inicijativama kantonalnih vlasti da se "kroz tunel" riješi pitanje vodosnabdijevanja, Ramić ističe da je jedna od tema zadnjeg sastanka na kojem su bili i predstavnici nadzora i investitora, upravo bila voda.

"Ona je nađena, ne treba je tražiti. Međutim izvođač ne može odgovoriti na to pitanje, potrebno je imati investitora, na kraju krajeva dobru volju da se to riješi u što ne sumnjam", kaže Ramić.

Ivan Mlakić Vuković, glavni nadzorni inžinjer za tunelogradnju, potvrdio je da je voda koja je pronađena sa sjeverne strane tunela kanalizirana te da ne predstavlja problem iskopu.

"Generalno javnosti u Goraždu, vladi i premijeru (op.a. Edin Ćulov) važan je aspekt vode koju smo pronašli sa sjeverne strane, ona je kanalizirana, i znam da je premijer pokrenuo inicijativu da se u sklopu instalaterskih faza projekta uključi jedan dio za odvodnju te vode prema Goraždu. Nisam siguran dokle je to riješeno, ali sasvim sigurno je moguće i bilo bi šteta propustiti", kaže Mlakić Vuković.

Podsjetimo, tunel Hranjen je ključni infrastrukturni projekat koji bi trebao skratiti put između Sarajeva i Goražda sa 95,6 na 56 kilometara, a Goražde godinama čeka na ispunjenje obećanja o gradnji brze ceste. Prvi ugovor o gradnji tunela Hranjen potpisan je u septembru 2018.godine, što znači da ovaj projekat već ulazi u sedmu godinu.

S druge strane, Tužilaštvo Kantona Sarajevo intenziviralo je istragu o mogućim neregularnostima u izgradnji tunela Hranjen, na čemu radi tim tužilaca, a koja je pokrenuta 2021. godine nakon što je utvrđeno da je prvobitnih 100 miliona KM potrošeno, a radovi su znatno zaostajali.

Kako je ranije objavljeno Tužilaštvo KS analizira veliku količinu dokumentacije i ispituje svjedoke kako bi utvrdilo odgovornost uključenih aktera, a istraga i dalje traje.