Pravne peripetije
11

Poslodavci u FBiH negoduju: Da li se prodaja vlasničkog udjela oporezuje u skladu sa zakonom?

B. R.
Poslodavci u FBiH tvrde da se nezakonito oporezuje prodaja vlasničkog udjela
Poslodavci u FBiH tvrde da se nezakonito oporezuje prodaja vlasničkog udjela
Poslodavci u Federaciji Bosne i Hercegovine nezadovoljni su zbog toga što su obavezani na plaćanje dodatnog poreza na dohodak koji je stečen prodajom vlasničkog udjela. Smatraju da je riječ o nezakonitom poreznom nametu.

Porezni ured u Kantonu Sarajevo je jednog poreznog obveznika obavezao na plaćanje dodatnog poreza u iznosu od 100.000 KM i plaćanje 10.000 KM kamate na taj iznos. To se desilo nakon što je ovaj porezni obveznik jedan dio vlasničkog udjela u svom društvu prodao za 900.000 KM, a drugi dio za 100.000 KM. Obračunat mu je porez na dohodak u iznosu od 10 posto plus kamata.

Porezna uprava FBiH kao pravni osnov za obračun poreza na dohodak navodi Zakon o porezu na dohodak, uz obrazloženje da je obveznik ostvario oporeziv dohodak otuđenjem svojih udjela koji čine imovinska prava.

U Zakonu o porezu na dohodak građana je navedeno da se u oporeziv prihod od imovinskih prava uključuje prihod ostvaren otuđenjem, odnosno prodajom, ustupanjem, zamjenom ili drugim prenosom, uz naknadu, autorskih prava, patenata, licenci, franšiza i ostale imovine koja se sastoji samo od prava.

U predmetnom slučaju obračuna porezne obaveze na osnovu obrazloženja Porezne uprave FBiH proizlazi da je Porezna uprava prihode od prodaje udjela podvela pod prihode od ostale imovine koja se sastoji samo od prava.

Prema našim saznanjima, navedeni stav Porezne uprave FBiH proizlazi iz stava entitetskog Ministarstva finansija iz 31. oktobra 2018. godine u kojem je istaknuto da se prihodi od prodaje udjela smatraju oporezivim prihodima od ostale imovine koja se sastoji samo od prava. Ovaj stav Ministarstva finansija, koliko je poznato, nije nigdje javno objavljen.

Zakon o porezu na dohodak građana FBiH je na snazi od 2009. te uz sve izmjene nikada nije sadržavao obavezu plaćanja poreza na prihod od prodaje udjela u društvima, pa se postavlja pitanje kako je moguće takvu obavezu uvesti stavom ili mišljenjem Ministarstva finansija FBiH iz 2018.

Iz postojećeg Zakona o porezu na dohodak građana jasno je da se prihod od prodaje udjela ni na koji način ne može podvesti pod prihod "od ostale imovine koja se sastoji samo od prava", budući da uz prava vlasnici udjela imaju i niz obaveza prema društvu čije udjele drže, koje obaveze su propisane Zakonom o privrednim društvima FBiH.

Po Zakonu o privrednim društvima, obavezan sadržaj svakog osnivačkog akta društva je uređivanja prava i obaveza članova društva čije obaveze se, između ostalog, sadrže od obaveza investiranja u društvo, vršenja upravljačkih funkcija te odgovaranja za obaveze društva u slučajevima koji su propisani Zakonom o privrednim društvima.

U toku je usvajanja novog Zakona o porezu na dohodak FBiH, a u postojećem nacrtu se uz oporezivanje prihoda od ostale imovine, koja se sastoji samo od prava, propisuje kao novi oblik oporezivanja i oporezivanje prihoda od prodaje udjela, što samo dodatno podcrtava da se postojećim Zakonom o porezu na dohodak ne propisuje oporezivanje prihoda od prodaje udjela, budući da on takvu odredbu ne sadrži.

Ovakvo postupanje poreznih i upravnih organa otvara niz teških pitanja, koja stvaraju oblak pravne nesigurnosti i u domaćim i u stranim poslovnim i investicionim krugovima, te jedno malo i nerazvijeno tržište čine još neprivlačnijim. Neka od tih pitanja su:

  • Kako je moguće stavom ili mišljenjem upravnog organa efektivno mijenjati sadržaj zakona;

  • Kako je moguće da se bez promjene zakona prenosi udjela ne smatraju oporezivim u periodu od 2009. do 2018., a smatraju oporezivim od 2018. do 2022.;

  • Šta će se dogoditi sa svim prenosima udjela koji su izvršeni u periodu od 2009. do 2018.;

  • Kako je moguće da upravni organ podvodi prodaju udjela pod prihod od ostale imovine koja se sastoji samo od prava, premda je jasno da vlasništvo na udjelima uz prava nosi i zakonom propisane obaveze.

Ovako obračunate obaveze bit će osporavane pravnim sredstvima i izgledno je da će navedeno postupanje neminovno dovesti do štete, kako po obveznike koji će u skupim i dugotrajnim postupcima morati osporavati obračunate obaveze, tako i po ekonomiju FBiH u kojoj porezne obaveze proizilaze ne iz zakona, nego iz nečijih stavova i mišljenja.

Ostaje da se vidi da li će nadležni organi ovom pitanju posvetiti pažnju koju zaslužuje te ublažiti štetu koja za porezne obveznike i ekonomiju proizlazi iz ovakvog postupanja.