Preporod otpisanog Tehničkog remonta: U Bratuncu danas nastaju pištolji i oklopna vozila
Tehnički remont je osnovan 1955. godine u Hadžićima kao vojna ustanova, a predstavljao je jednu od vodećih fabrika na prostoru bivše Jugoslavije. Po završetku rata je dislociran u Bratunac gdje je nastavio poslovati u istom obimu.
Međutim, od 2005. do 2010. djelovao je kao osnovno državno preduzeće, a potom je formiran kao akcionarsko društvo sa stopostotnim vlasništvom Vlade Republike Srpske.
U tih pet godina je zapošljavao okvirno 100 radnika, proces proizvodnje je bio na minimalnom nivou, a o razvoju se nije moglo ni razmišljati. Zbog nagomilanih problema fabrika je bila pred stečajem, radnicima se dugovalo više od 20 plaća, a radni staž nije bio uvezan.
U vrijeme kada je Tehnički remont bio na dnu, 2014. se pojavio strani investitor, odnosno vlasnik južnoafričke kompanije ELW GLOBAL koji je za manje od godinu dana izmirio sva dugovanja prema radnicima i dobavljačima, a od ulaska u kompaniju do danas uložio je više od 10 miliona eura u pokretanje proizvodnje.
"Naša kompanija danas se bavi vojnim i civilnim programom. Vojni se pored proizvodnje naoružanja odnosi na popravke i prepravke naoružanja za ministarstva, a u civilnom radimo određene remonte, kao i izradu jamskih vagona za rudnike i slično", kaže u razgovoru za Klix.ba Marko Mrkajić, izvršni direktor za administrativne poslove u Tehničkom remontu u Bratuncu.
Pored proizvodnih pogona u Bratuncu Tehnički remont djeluje i u Bijeljini, gdje je zaposleno dodatnih 100 radnika. U vrijeme dolaska novog vlasnika Tehnički remont nije imao organizovano odjeljenje razvoja, a samim tim bio je i bez svojih proizvoda.
Mrkajić nam priča da je ideja vlasnika bila da razvije proizvode s kojima će kompanija nastupiti na svjetskom tržištu, ali i postati prepoznatljiva u namjenskoj industriji.
U bratunačkim halama u proteklom periodu uložena su određena novčana sredstva kako bi se razvilo nekoliko novih proizvoda, poput pištolja RS9 Vampir, multifunkcionalnog oklopnog vozila Despot te mašine za deminiranje.
"Razvoj pištolja trajao je od 2014. do 2019. godine i mislim da smo danas nakon svih testiranja dobili veoma dobar proizvod koji će sigurno naći primjenu na svjetskom tržištu i biti jedan prepoznatljiv brend BiH. Riječ je o službenom fullmetal pištolju koji je izrađen od čelika i duraluminija, koristi municiju devet milimetara, a kapacitet magazina je 18 metaka, što je više u odnosu na konkurentne modele. Sa sigurnošću možemo reći da je urađen perfektno i da može zadovoljiti potrebe ozbiljnih institucija poput ministarstava odbrana, vojske i policije", pojašnjava Mrkajić.
Razvoj Vampira je rađen na CNC pogonu, a uskoro slijedi i početak cjelokupne serijske proizvodnje za koju će do kraja ovog mjeseca biti nabavljene specijalne mašine. Vrijedi kazati da je dosad proizvedeno ukupno hiljadu komada Vampira koji će biti u upotrebi u Bosni i Hercegovini.
"Mi imamo svakodnevno zahtjeve za kupovinu ovog pištolja i najviše je riječ o streljačkim društvima koji žele otkupiti po nekoliko primjeraka. Cijena još uvijek nije formirana, ali će sigurno biti konkurentna", naveo je Mrkajić.
Iza tima inžinjera bratunačkog Tehničkog remonta nalazi se još jedan uspjeh, a riječ je o kreiranju multifunkcionalnog oklopnog vozila pod nazivom Despot. Prva dva prototipa su već izrađena i nalaze se na korištenju u Ministarstvu unutrašnjih poslova RS.
"Za nekoliko mjeseci koliko već traje testiranje vozilo se pokazalo kao izuzetno dobro. Ono je multifunkcionalno, nije naoružano, ali posjeduje balističku zaštitu. Može se koristiti za čuvanje granica, zatim kao sanitet i slično. Plan je da i ono uđe u serijsku proizvodnju, ali na drugačiji način u odnosu na pištolj, jer određene komponente ne proizvodimo, već kupujemo, kao naprimjer motor koji je od Mercedesa, a mjenjač nabavljamo iz Češke", dodaje Mrkajić.
Osnovni koncept Despota zasnovan je na višenamjenskoj šasiji od sklopova pogona i prenosa snage, kao i nezavisnom sistemu oslanjanja koji omogućava visok stepen pokretljivosti u svim vremenskim i terenskim uslovima. Despot je dužine 6,05 metara i visine 2,7 metara, s maksimalnom masom od 14 tona.
Može razviti brzinu do 120 kilometara na sat, savladava nagib od 50 stepeni, kao i bočni nagib od 30 stepeni, a ima i mogućnost kretanja po vodi višoj od jednog metra. Bez problema savladava vertikalne prepreke visine do pola metra i potpuno je funkcionalan na temperaturama od minus 40 do plus 50 stepeni Celzija. U halama Tehničkog remonta već nastaje novo oklopno vozilo, a prve dijelove mogla je vidjeti ekipa portala Klix.ba.
Kroz niz proizvoda Tehničkog remonta navodi se i mašina za deminiranje koja je već u upotrebi u Civilnoj zaštiti RS, a nekoliko primjeraka je prodato Ujedinjenim nacijama i Ministarstvu odbrane BiH. Također, bratunački proizvidi su već zastupljeni i na afričkom tržištu, a sklopili su poslove i sa kupcima iz Sjedinjenih Američkih Država.
Jedan od problema sa kojima se suočava Tehnički remont u Bratuncu je nedostatak radne snage. U deficitarnim zanimanjima navode varioce, mašinske tehničare, bravare, lakirere, farbare, strugače i glodare.
"Kada je riječ o mladim ljudima, mogu reći da smo mi odavno prevazišli ovu sredinu. Bratunac je mali grad sa nedovoljno kadrova potrebnih za pravilan razvoj koji mi postižemo. Zainteresovanost mladih za ove poslove nije na zavidnom nivou, jer su poslovi u proizvodnji teški, a ljudi danas vole raditi za računarom i slično. Ali, mi se trudimo da ih dodatno motivišemo, tako što ćemo im obezbijediti sigurnost u smislu planirane proizvodnje", kaže nam Željko Pantelić, rukovodilac službe ljudskih resursa.
U ovoj fabrici mladi ljudi prilikom dolaska na posao prolaze i kroz razne obuke, s obzirom na to da srednjoškolci uglavnom ne prolaze kroz adekvatnu praktičnu nastavu u procesu obrazovanja.
Tehnički remont u Bratuncu ostvario je i saradnju sa tamošnjim srednjoškolskim centrom u kojem učenici drugog i trećeg razreda usmjerenog obrazovanja dovode na praksu, a mogućnost za ostanak u kompaniji po završetku obrazovanja je omogućena.
Tehnički remont je sastavljen od nekoliko segmenta, odnosno CNC odjeljenja, starog mašinskog parka, odjela za zavarivanje, moto-tehnike te servisa naoružanja i vojne opreme. Plan širenja podrazumijeva i otvaranje novog pogona u kojem će biti zaposleno najmanje 30 ljudi u novembru ove godine, a pratit će ga i kreiranje novog proizvoda.