Kako reagovati
15

Struka i poslovna zajednica naznačili kako će izgledati budućnost bh. industrije

D. Be.
Kako pravilno reagovati na situaciju izazvanu pandemijom i krizom? Kako prilagoditi poslovne procese novonastaloj situaciji i izboriti se za svoje mjesto na svjetskom tržištu? Kakva nas uopšte budućnost industrije očekuje?

Upravo iz ovih pitanja je kompanija Targer E&C, zajedno sa top menadžmentom proizvodnog bosansko-hercegovačkog sektora, došla do novih paradigmi poslovanja u budućnosti kroz svoj edukacioni program (kombinovan od panel diskusija i webinara) na teme poslovanja u krizi.

Ova kombinacija webinara i panel diskusija nije slučajan odabir, naprotiv, ciljano se išlo na sumiranje što više stručnih mišljenja ljudi neupitnog kredibiliteta kako iz naše zemlje tako i iz Njemačke, Austrije, Hrvatske, Srbije, i drugih zemalja. U kreiranju prezentacija, mišljenja i konačnih zaključaka aktivno su učestvovali stručni i vodeći kadrovi iz 150 kompanija, što je bila još jedna specifičnost ovih online događaja.

Odmah na samom početku ove situacije govorilo se o prvim mjerama koje je bilo potrebno preduzeti: formiranje kriznog štaba, zaštita ključnih resursa (uposlenika) u krizi, krizno upravljanje ljudskim resursima, krizno upravljanje likvidnošću, krizna komunikacija, upravljanje operacijama i proizvodnjom u krizi, te komunikacija sa dobavljačima i kupcima.

Vrlo brzo se nametnula i tema digitalizacije, gdje se ustanovilo da se naša država nalazi negdje na nivou 2.0, a da bi bilo potrebno da dosegnemo nivo 4.0.

Diskutovalo se i o tome koliko je kod nas taj proces usporen i nedovoljno istaknut kao bitan. Da bi se uzdigli na neophodan nivo potrebno je spoznati i koristiti pristup “design thinking” i biti inovativan. Za sam termin "inovacija", učesnici su zaključili da je to uvođenje nečeg novog u procese, proizvode, poslovne strategije i modele, i svakako u sferu menadžmenta.

U jednom od predavanja konstatovano je da je industrija u BiH već u padu od nekih 20-40%, a napravljen je i pregled pogođenosti po granama industrije. Odmah je utvrđen i jasan i efikasan prijedlog za djelovanje u smislu sistematizacije kompanija pomoću Lean filozofije.

Ova filozofija govori o eliminaciji 7 vrsta gubitaka: nepotrebnom kretanju, transportu, čekanju, zalihama, prekomjernoj proizvodnji, greškama i prekomjernom procesiranju. Ovaj pristup dokazano utiče na znatno smanjenje varijabilnih troškova (direktni trošak materijala i energenata) a samim tim omogućava i balansiranje pomenutog pada poslovanja.

Iz svih tih izlaganja, jasnih pregleda činjenica, mnogobrojnih istraživanja pomenutih na posljednjem webinaru usvojeno je 10 novih paradigmi poslovanja:

  1. Rad od kuće,
  2. Fleksibilnost i pokretljivost radne snage,
  3. Rat za talente,
  4. Firma postaje brza (agilna) škola,
  5. Ulazak na ekonomiju pretplata,
  6. Deglobalizacija – svi u napad,
  7. Agilnost i fleksibilnost,
  1. Stvaranje vlastitih proizvoda, procesa i poslovnih modela,
  2. Usvajanje industrije 4.0 i
  3. Iskren stav prema sebi

Webinar o promjenama paradigmi poslovanja je ujedno bio i posljednji događaj u sklopu edukacionog programa kombinovanog od panel diskusija i webinara u organizaciji kompanije Targer Engineering and Consulting, koja je ovaj edukacioni program održavala na platformi svog portala PIT.ba.

Program je od samog početka do kraja podržao Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH, kroz projekat “Inovacije i digitalizacija u MSP u BiH”, a u ime Njemačke vlade.