Tržište oglašavanja u BiH ide u ruke Dodikovom prijatelju? "Nova pravila ispunjava samo jedna kompanija"
Kompanija SEE Media Research osnovana je u decembru 2023. godine, direktor je bivši košarkaš Marko Gujaničić i prijatelj Igora Dodika. Upravo ta povezanost direktora sa sinom predsjednika Republike Srpske izazvala je sumnju kod mnogih da su zakon i odluke u Institutu za mjeriteljstvo donošene kako bi pogodovale toj kompaniji.
"Obavještavamo vas da u skladu sa našim ugovorom o licenciranju tehnologije s našim partnerom 'SEE Media Research' d.o.o. Banja Luka, njihova je odgovornost da prođu proceduru dokazivanja usklađenosti mjernih uređaja 'Kantar Media' s regulatornim okvirom, te da pribave potrebne dozvole u skladu s propisima Instituta za mjeriteljstvo", saopćeno je iz "Kantar Media".
Inače, SEE Media Research, kao i Audience Measurment, koja je prethodnih 10 godina bila vodeća kompanija u BiH u ovom poslu, u suštini se bave mjerenjem gledanosti. Ovaj posao je osnova za tržište marketinga s obzirom na to da od gledanosti zavisi broj oglašivača i koliko će neka televizija zaraditi od marketinga. Ove kompanije u suštini upravljaju podacima gledanosti, što im omogućava i upravljanje tržištem oglašavanja u BiH.
Iz Audience Measurmenta za Klix.ba kažu da se raduju zdravoj konkurenciji, ali da to nije slučaj na ovom primjeru.
"Upoznat sam s dolaskom Kantar Media kroz licenciranje kompanije See Media Research d.o.o. Banja Luka. Konkurencija je uvijek dobro došla, ali ukoliko novi pravilnik ostane na snazi Audience Measurement niti bilo koji drugi ponuđač neće moći učestvovati na tržištu jer kriterije iz pravilnika samo ispunjavaju uređaji firme Kantar Media i to Peoplemeter: Peoplemeter 7, Internet - Peoplemeter: Focal Meter", kazao je direktor AM Damir Avdić.
Novi pravilnik o kojem Avdić govori je donijela SNSD-ova direktorica Instituta za mjeriteljstvo Milica Ristović Krstić, zbog čega je AM početkom aprila 2024. godine podnio krivičnu prijavu, a početkom juna ove godine i tužbu.
"Direktorica je u novom pravilniku članovima 6 i 7 tačno odredila način prijavljivanja, kao i dimenzije uređaja. Samim tim je ograničila mogućnosti drugim ponuđačima (ne samo nama) da se prijave za odobrenje tipa: Prethodni pravilnik je omogućavao da se prijavi preko 10 ponuđača jer isti nije određivao dimenzije uređaja ili način prijavljivanja (isto je potvrdilo konkurencijsko vijeće rješenjem iz 2014. godine). Koliko sam upoznat direktorica nema nadležno resorno ministarstvo, ali je dužna po zakonu o mjeriteljstvu BiH, član 33. da pošalje sve akte na mišljenje članovima savjeta za mjeriteljstvo, što prema izjavama pojedinih članova, nije učinjeno", pojasnio je Avdić.
Novim izmjenama je Audience Measermentu oduzeto odobrenje za mjerenje, koje je važilo do oktobra 2032 godine. Zbog toga trenutno isporučuju samo monitoring podatke (pregled programa i reklama), koji su odvojeni od mjerenja gledanosti.
"Odobrenje je oduzeto jer naši uređaji ne ispunjavaju tehničke i mjeriteljske uslove, tako barem stoji u rješenju o oduzimanju odobrenja tipa. No pravilnik o ispitivanju odobrenja tipa u članu 15. jasno kaže da se odobrenje tipa može oduzeti ukoliko uređaji nad kojima se vrši nadzor samo ako nisu ispunjeni mjeriteljski uslovi. Institut nikada nije tražio od nas da donesemo Peoplemeter da bi izvršili nadzor nad istim, već samo dokumentaciju. Primjer: Vaga. Morate staviti teg na vagu od 1 kg da biste mogli zaključiti da li ispunjava mjeriteljske uslove tj. u tom slučaju da je 1kg = 1kg", kazao je Avdić.
Šteta koja je potencijalni pričinjena Audience Measermentu s obzirom na iznenadnu zabranu rada računa se u milionima KM.
"Šteta gledana kroz prihode i potencijalnu mogućnosti rada na osnovu certifikata odobrenja tipa koji je važio do kraja oktobra 2032. godine se mjeri na preko 13.000.000 KM . Ne kažemo da bi svaku godinu ili do kraja 2032. mi bili jedini mjerač gledanosti, ali zakonski stečena prava bi nam to omogućila do kraja 2032. godine", kazao je direktor AM Avdić.
Na kraju, on naglašava kako kompanija koju vodi nastoji da se liberalizuje tržište u potpunosti, kako je to i u EU i svugdje u svijetu, tj. da mjerenje gledanosti uopće ne bude regulisano pravilnicima već da tržište (TV stanice i agencije) samo odlučuje ko će biti mjeritelj gledanosti.
"Obično su tenderi medijske industrije na koje se jave zainteresirane strane. Npr: tender za obavljanje mjerenja gledanosti od 2026-2032 godine bi se objavio u 2024. godini kako bi se osigurao kontinuitet u isporuci podataka iako od 2026. mjeri druga firma. Kod nas je preko noći ugašeno mjerenje pred Evropsko prvenstvo, pred Olimpijadu i za nas u BiH najbitnije pred lokalne izbore", poručio je Avdić.