Radi se, kako je rekla izvršna direktorica eCommerce asocijacije u BiH Belma Agić, o drugom sveobuhvatnom istraživanju tržišta elektronske trgovine u BiH, a koje je danas predstavljeno u Sarajevu. Agić je napomenula da su radili dva paralelna istraživanja i to potrošačkih navika i web shopova, odnosno svih onih biznisa kojima je e-commerce core biznis ili važan segment njihovog poslovanja.
Članica Asocijacije Nikolina Čule je rekla da ove godine bilježe mnogo veći broj ispitanika nego prošle godine, što ukazuje na reprezentativnost uzorka. Na temelju istraživanja uočili su znatno veći broj korisnika e-commercea posebno u segmentu populacije od 25 do 45 godina, a zabilježen je i porast od 7,4 posto kupaca koji su obavili više od deset kupovina u zadnja tri mjeseca.
Dodala je da su također ispitivali stavove kupaca šta misle o web shopovima, rizicima i sigurnosti i da tu bilježe visoke prosječne ocjene kod ispitanika. Čule je rekla da je kod ispitanika zabilježan mali broj prevara ili nekih neprijatnosti što se tiče plaćanja.
"Što se tiče kupovine i dalje, kao i prošle godine, segment na koji najviše troše online ispitanici je odjeća, obuća i sportski dodaci, zatim se bilježi potrošnja u elektronskoj opremi. Također se dosta prodaju ulaznice, streaming mediji i ostalo", navela je Čule.
U vezi kupovine lokalno u usporedbi sa regionalnim ili evropskim, kako je dodala, 30 posto ispitanika se oglasilo da kupuju proizvode iz EU, preko 40 posto ispitanika kupuje regionalno, a manji su postotci što se tiče Afrike, američkog tržišta i Australije.
Orhan Gazibegović, predsjednik e-commerce asocijacije u BiH, rekao je da su podaci koje su dobili interesantni i daju uvid u stanje, te izazove i prednosti lokalnog tržišta.
"Kada je riječ o izazovima online trgovci u BiH, najviše se fokusiraju na to da mentalitet kupovine online još nije na zavidnom nivou u BiH. Pored toga legislativa i regulatorne procedure u BiH vezano za online nisu u potpunosti usklađene sa EU i ne specificiraju detaljno online trgovinu u zakonu", naveo je Gazibegović.
Istraživanja i dugogodišnje iskustvo pokazuju, kako je dodao, da prevare koje se vrlo često spominju kod nas, uopšte nisu toliko brojne. Naglasio je da bi regulativa i zakonski okvir rješili sve eventualne izazove koji postoje kod kupaca i trgovaca, te dodatno zaštitili kupce, ali isto tako i trgovce.
"Od ukupnog broja registrovanih pravnih lica u BiH samo osam posto ima aktivan online kanal prodaje. Privredni subjekti su izuzetno zainteresovani za rast e-commercea i online trgovine s obzirom da su u prehodnim godinama na taj kanal gledali više kao kanal koji je lijepo imati, ali nije obavezan. Sada se ta svijest mijenja i imamo povećan broj trgovaca u online svijetu u BiH", istakao je Gazibegović.
Ovo istraživanje, koje daje duboke uvide u navike i preferencije bh. online kupaca i trgovaca, donijelo je zanimljive uvide, pa je tako pokazalo značajnu dominaciju mobilnih uređaja u e-trgovini. Impresivan podatak od 83.4 posto online kupovina realizovanih preko mobitela naglašava trend prema mobilnom eCommerce okruženju, ističući potrebu za mobilno optimizovanim web stranicama i aplikacijama kao neizostavnim dijelovima svake uspješne digitalne trgovinske strategije.
Dalje, istraživanje je otkrilo stabilan rast povjerenja u online tržište, sa gotovo 60% ispitanih kupaca koji su obavili između 2 i 5 kupovina online u posljednja tri mjeseca. Ovaj podatak potvrđuje da BiH potrošači sve više prepoznaju prednosti i sigurnost e-trgovine. Dodatno, 7.4% ispitanika, koji su obavili više od 10 kupovina u protekla tri mjeseca, svjedoči o rastućem segmentu intenzivnih korisnika, koji predstavljaju značajan potencijal za eCommerce platforme.
Kartično plaćanje je metod koji preferira 32.8% ispitanika. Zanimljivo, preporuke prijatelja i pozitivne recenzije drugih kupaca imaju visoki uticaj na odluke potrošača, dok influenseri ostaju na nižim pozicijama uticaja, što potvrđuje važnost autentičnih preporuka i zadovoljstva kupaca.
Dodatno, samo 7.24% ispitanih online trgovaca su izrazili zadovoljstvo trenutno dostupnom kvalificiranom radnom snagom za eCommerce. Postaje očito da je hitno potrebno prilagođavanje obrazovnih kurikuluma stvarnim potrebama tržišta.
"Naša je namjera da ova istraživanja postanu tradicija koja će nam godišnje ukazivati na promjene i trendove u e-trgovini BiH. Veliku pažnju smo posvetili metodologiji i kvaliteti upitnika, kako bi rezultati bili što precizniji i reprezentativniji. Ovaj značajan zadatak smo uspješno realizovali uz podršku prof. dr. Almira Pešteka, redovnog profesor na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Sarajevu i član Savjetodavnog odbora asocijacije i mag. oec. Nikoline Čule Karačić, kojima smo iznimno zahvalni na neprocjenjivom doprinosu. Tokom realizacije istraživanja, kontaktirali smo oko 1000 web trgovina i prikupili odgovore od preko 1700 potrošača, čime smo osigurali reprezentativan uzorak i dubinu naših nalaza", naglasio je Orhan Gazibegović, predsjednik eCommerce asocijacije u BiH.
Ova sveobuhvatna analiza tržišta ne samo da pruža duboke uvide u stanje i trendove e-trgovine u Bosni i Hercegovini, već i postavlja temelje za strateško planiranje i razvoj sektora. Kroz ovakva istraživanja, eCommerce asocijacija u BiH nastoji ne samo da informiše tržište, već i da podstiče razvoj digitalne ekonomije, unapređujući poslovni ambijent i omogućavajući potrošačima sigurno i zadovoljavajuće online iskustvo kupovine.