"U se i u svoje kljuse"
15

Savjeti za poslovni sektor: Kako krizu pretvoriti u šansu i iz pandemije izaći još jači

R. D.
Ilustracija: Shutterstock
Ilustracija: Shutterstock
Poslovni sektor u vrijeme korona-krize pod najvećim je pritiskom širom svijeta, a kod nas, gdje je pomoć vlasti manja nego drugdje, još i više. U takvim okolnostima treba se osloniti na unutrašnju snagu i probati zaista od krize napraviti šansu za razvoj i napredovanje.

U principu se uvijek zalažem za ofanzivan i proaktivan način djelovanja. Na duže staze takav pristup bi morao voditi do ostvarivanja uspjeha, to je stvar zakona vjerovatnoće, kaže za Klix.ba Tarik Kadrispahić, direktor konsultanske kompanije "Targer".

"Za ofanzivan pristup ključno je da razdvojimo set aktivnosti po firmama kojima je ugrožena finansijska stabilnost ili opstanak i onima kojima to nije. Kako pričamo o širokom spektru industrija, neke od njih trpe znatne posljedice usljed korona-krize, dok neke imaju najveće narudžbe i prihode otkad postoje. Kompanije kojima je ugrožena finansijska stabilnost su naravno i dalje u kriznim postavkama. Sve raspoložive snage treba naravno usmjeriti u otklanjanje uzroka ugroženosti opstanka", smatra on.

Dodaje kako se te aktivnosti mogu odvijati u dva smjera, brzi pronalazak novih načina za povrat izgubljenog prometa, bilo pronalaskom novih kupaca, uvođenjem novih proizvoda i usluga za postojeće kupce, i osmišljavanje novih kratkoročnih biznis modela.

"Dakle, telefon, e-mail i volan u ruke, nema spavanja dok se promet ne vrati. Agresivno upravljanje troškovima po svim poljima. Kao krajnja mjera, ukoliko je to nužno, prekidanje radnog odnosa s dijelom uposlenika. Ipak je spašavanje vitalnog dijela organizma prioritet. Sve ostale kompanije koje ostvaruju približne ili bolje tržišne rezultate u odnosu na vrijeme prije korone, mogu još uvijek iskorisitit krizu i izaći iz nje još jači. Bukvalno", kaže Kadrispahić.

On kaže i kako je veoma važno predviđanje šta se i kako može desiti unutar tržišta i grane industrije u narednih nekoliko godina te da je važno djelovati u skladu sa zaključcima.

"Novogodišnje zatišje je odlična prilika za preispitivanje postojećeg i osmišljavanje novog biznis modela, uključujući strategiju, misiju i ciljeve, kao i razvoj novih proizvoda, usluga, procesa. Dio ekonomije i konkurencije sada spava ili se bori za opstanak. Mnogi tržišni lideri današnjice su temelje svog uspjeha postavili baš u vrijeme kriza", dodaje.

Možda je sada pravo vrijeme za napad na prepadnuto evropsko tržište, nastavlja, mnoge kompanije iz EU će u narednom periodu tražiti dobavljače koji su im geografski bliži u odnosu na Aziju. Također će im fokus biti na snižavanju troškova, kao i pouzdanosti dobave, ovo se može i mora iskoristiti.

"Regrutovati najbolje ljude. Počevši od pripravnika kojima je sada otežan pronalazak poslodavca, pa sve do vrhunskih ekperata i menadžera, ovakve krize su šansa za ofanzivno djelovanje u ovom pogledu. Osnaživanje timskog duha i pripadnosti kompaniji kod kadrova kojima ćemo demonstrirati odlučnost da kroz ovu krizu plovimo svi skupa kao jedna porodica", navodi on.

Bez sumnje je sada vrijeme i za pospremanje i uređenje organizacije, procesa i sistema, investiranje u nove poslovne aktivnosti i resurse. Sada je vrijeme da to učine oni koji imaju imalo viška kapitala

"Svako ima plan dok ne dobije šaku u glavu - kaže Mike Tyson. Posljednje, ali ne najmanje važno: svi smo vidjeli kako je kriza došla neočikivano i napravila ekonomsku pustoš. Trebamo se zapitati jesmo li spremni za naredne krize za koje ne znamo ni kada će se desiti, niti kakva će to kriza biti. Međutim, postoji set aktivnosti, poslovne kulture i procesa u svakoj organizaciji, koji je čine otpornom na krize. To je određena vrsta treninga s ciljem da ipak pobjedimo boks meč kada dobijemo šaku u glavu", zaključio je Kadrispahić.