Izgledi njemačkih proizvođača automobila na tržištu u 2023. nisu ružičasti. Direktor privatnog instituta Center Automotive Research (CAR) u Duisburgu Ferdinand Dudenhöffer smatra da je "slika sumorna" kada je riječ o prodaji automobila u Evropi.
Doduše, još uvijek su liste narudžbi poprilično duge, ali prema Dudenhöfferovoj analizi, višak novih kupovina automobila nastao je samo zbog toga jer je svojevremeno došlo do poremećaja lanaca snabdijevanja i nedostajali su poluprovodnici i drugi važni dijelovi.
Manja ponuda s većim maržama
Zajedno sa zaključavanjima (lockdown) tokom pandemije razvila se posebna situacija - svi proizvođači su pravili manji broj primjeraka automobila nego što je prvobitno planirano, pa je ponuda opala širom svijeta. Ono što se proizvelo prodavalo se s velikim maržama. Visoki popusti, koji su bili normalni u branši, više nisu postojali. Prema Dudenhöfferu, tome će doći kraj ove godine.
"Liste narudžbi će se skratiti, pa će mušterija biti tražena roba. Inflacija i visoke cijene energije, kao i recesija dovest će do usporavanja kupovine novih automobila. Ova godina donosi preporod rabata na kupovinu automobila", ukazao je.
"Evropa kao gubitnik"
Dudenhöffer smatra da će Evropa biti gubitnik. On prognozira mali rast kupovine novih automobila u Njemačkoj, ali očekuje u Francuskoj, Velikoj Britaniji, Italiji, kao i u Rusiji kao "posebnom slučaju" pad prodaje tokom 2023.
S druge strane, očekuje porast broja prodatih automobila u Aziji i sjevernoj Americi. Naime, Kina i Sjedinjene Američke Države pokrenuli su programe za oživljavanje ekonomije koji bi mogli biti dobri i za automobilsku industriju.
Iz SAD-a prijeti opasnost
Administracija američkog predsjednika Joea Bidena je donijela zakon o smanjenu inflacije (Inflation Reduction Act) kojim se predviđaju državni izdaci od 430 milijardi dolara u desetogodišnjem periodu. Između ostalog, američka vlada svakom kupcu električnog automobila obećava smanjenje poreza za 7.500 dolara, ako je automobil proizveden u SAD-u.
Slična pravila važe za sve ostale branše, a te mjere su usmjerene uglavnom prema Kini. No, Njemački savez banaka procjenjuje da je zakon dovoljno neodređen da bi mogao da isključi i proizvođače automobila iz Njemačke, koji bi onda morali da otvore proizvodne pogone u SAD-u.
Bum električnih automobila
U Njemačkoj se znatno povećao broj registrovanih električnih automobila. Od juna 2020. električni automobili sa cijenom koja je ispod 40.000 eura dobijaju subvencije od države koje iznose 6.000 eura, a proizvođači automobila na to dodaju popust od 3.000 eura. Tako se prodaja tih automobila stimuliše sa ukupno 9.000 eura. Kupci djelomičnih električnih automobila na hibridni pogon mogu računati s premijom koja iznosi do 6.750 eura.
Prema izračunima Instituta CAR, broj tih automobila do kraja ove godine bi mogao da dostigne 28 posto ukupnog njemačkog tržišta. To bi bilo ukupno 720.000 električnih automobila, od toga 326.000 onih s hibridnim pogonom i 394.000 s potpuno električnim pogonom.
Subvencije se smanjuju
Od januara ove godine subvencije se smanjuju, a i cijene električne energije su u drastičnom porastu. Ni državna "kočnica za cijenu struje" ne donosi olakšanje. Naime, ona važi za 80 oposto potrošnje električne energije, a punjenje baterija električnih automobila je dodatno opterećenje za energetski bilans domaćinstva.
I proizvođači automobila i ekološki aktivisti smatraju da je često spominjan "saobraćajni preokret" u opasnosti.
Nepovoljan vjetar iz Kine
U Kini, najvećem automobilskom tržištu svijeta, njemački proizvođači su izloženi žestokoj konkurenciji. BMW i Mercedes tamo prodaju više od 30 posto svojih automobila. Koncern Volkswagen prodaje čak više od 40 posto svojih automobila u Kini.
Međutim, izgleda da dosadašnja formula uspjeha njemačkih proizvođača automobila u Kini više ne funkcioniše kada je riječ o električnom automobilu. Njemački list Handelsblatt donio je izvještaj o tome da nova kineska firma Human Horizons sa svojim modelom električnog automobila HiPhi X prednjači ispred konkurenata, i to u segmentu luksuznih automobila, gdje je profit najveći. Do sada je to bio domen Mercedesa, BMW-a i Audija.
Dobar glas starih proizvođača gubi na značaju
I u drugim segmentima lokalni kineski proizvođači automobila, kao što su BYD, GAC, Li auto i Nio, dobijaju trku s evropskom konkurencijom. U međuvremenu i njemački inženjeri, koji detaljno testiraju kineske proizvode, kažu da su ti kineski automobili dobrog kvaliteta, ali su jeftiniji.
Daniel Resca, stručnjak u američkoj firmi za upravljanje imovinom Alliance Bernstein, smatra da se tradicionalna snaga i dobar glas njemačkih proizvođača automobila s motorima na benzin i dizel ne prenose automatski na električne automobile. Taj trend će se 2023. pojačati, piše Deutsche Welle (DW).